5 manieren om te scoren in de mailbox van je klanten

door | 7/08/2024

In de inbox goed begonnen is al half gewonnen. Het is een waarheid als een koe als je nieuwsbrieven stuurt.

In een drukke mailbox met vaak honderden ongelezen e-mails is het de kunst om er met jouw nieuwsbrief uit te springen.

Hoe je dat doet? Wij inspireren je alvast graag met deze handige trucjes:

1. Speel triggerende content uit in de titel

Een nieuwsbrief met als onderwerp “Nieuwsbrief Augustus 2024” spreekt weinig aan in de mailbox van je ontvanger. Vul je nieuwsbrief met waardevolle content en speel die ook uit in de titel.

Dktr is een app waarmee je een videoconsultaties doet met een huisarts. In hun nieuwsbrieven sensibiliseren ze de gebruikers van de app met gezondheidstips.

In dit geval word je als ontvanger getriggerd met een bericht over gezonder leven.

voorbeeld van de nieuwsbrief van Doktr, met een artikel over gezond eten

2. Gebruik een persoon als afzender

Een e-mail die van een persoon komt, trekt meer aandacht dan een  e-mail van een bedrijf of organisatie. Denk dus goed na over wie je invult als afzender.

De naam van je voorzitter? Je woordvoerder? Enkel een voornaam? Of een combinatie van een persoon en een organisatie, zoals bij de Sociale Innovatiefabriek? Veel is mogelijk.

Al staat veel bij hoe bekend die persoon in kwestie is bij je achterban uiteraard.

3. Spreek je ontvanger direct aan in de titel

In de meeste massamailprogramma’s kun je je lezer aanspreken door dynamische elementen genre ‘firstname’ toe te voegen. Je moet in je adreslijst dan wel van iedereen de voornaam hebben staan, uiteraard.

Want wanneer je je eigen naam al in de onderwerpregel ziet staan, zet dat je net iets meer aan om de bewuste e-mail open te klikken. TV Vlaanderen geeft hier het goede voorbeeld:

Voorbeeld van TV Vlaanderen van een gepersonaliseerde nieuwsbrief

4. Zet je belangrijkste nieuwsbericht niet bovenaan

De content waarmee je triggert in je onderwerpregel is de voornaamste reden waarom je lezer je nieuwsbrief open klikt. Als je die content meteen al bovenaan in de nieuwsbrief gaat zetten, bestaat het gevaar dat je lezer niet verder leest dan dat ene artikel.

Daarom is het strategisch interessant om je belangrijkste bericht niet bovenaan maar lager in de nieuwsbrief te positioneren. Zo gaat het oog van je lezer toch minstens ook de andere artikels scannen die erboven staan.

Politiezone Geel – Laakdal – Meerhout illustreert dit principe al jaren in hun nieuwsbrieven.

 

5. Voeg een welgemikte emoji toe

Anders dan wat velen vermoeden, zorgen emoji’s er niet voor dat je e-mails in de spam te komen.

Integendeel: een welgemikte emoji zorgt er net voor dat je een extra ankerpunt creëert in de mailbox van je ontvanger.

Net zoals altijd geldt natuurlijk: gebruik ze spaarzaam en overdrijf er niet mee.

Hannes Coudenys van creatief bureau Hurae is duidelijk ook fan van emoji’s.

Voorbeeld van de nieuwsbrief van Hurae (mét emoji)

Nog meer tips?

Bij I Like Media kun je 2 keer per jaar deelnemen aan onze opleiding “Scoren met je digitale nieuwsbrieven”. Check snel in onze kalender wanneer de opleiding nog eens plaatsvindt.

De Toptopical-kalender van 2025 aan je muur

We drukten een handige poster om op te hangen in je kantoor. Zo vergeet je nooit nog een speciale dag!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2025!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Laat je coachen en steun het goede doel

Laat je coachen en steun het goede doel

De online communicatie voor je onderneming of organisatie onder de loep nemen en tegelijkertijd De Warmste Week steunen? Win-win! Voor een eenmalige bijdrage boek je een online 1-op-1 sessie met een ervaren trainer tijdens de...

Lees meer