Zo maak je de ultieme onderwerpregel voor je nieuwsbrief

door | 21/02/2024

Wie onze nieuwsbrief ontving twee weken terug, zal misschien even de wenkbrauwen hebben gefronst. Want dit was de onderwerpregel:

We geven het toe: we hadden onze nieuwsbrief goed getest en nagelezen. Maar finaal vergeten om de test-titel aan te passen naar de echte titel. 😕

Om het goed te maken, trakteren we je daarom vandaag op 6 concrete tips om betere titels te schrijven voor je nieuwsbrieven.

Wij hebben dit lijstje alvast geprint en boven ons bureau gehangen. Jij hopelijk ook?

1. Vertel over de inhoud

We kregen onlangs deze nieuwsbrief in onze mailbox:

Geef toe. Erg veel zegt dat niet. We leven in tijden waarin veel mensen duizenden ongelezen nieuwsbrieven in hun mailbox zitten hebben en vooral scannen en enkel openen wat hen triggert in de inbox. En dan zal deze titel niet veel zieltjes nieuwsgierig maken uiteraard.

Stap dus af van nieuwsbrieven met volgende titels:

  • Nieuws uit Vereniging X
  • Nieuwsbrief februari 2024
  • Nieuwsflash Nr. 48

Doe een belofte en mik op FOMO (= Fear Of Missing Out). Geef je abonnee het gevoel dat die iets heel interessants gaat missen als die de nieuwsbrief niet opent.

Bijvoorbeeld:

  • 3 trucjes in Canva die je nog niet kende
  • Zo bezorg je jouw lief een onvergetelijke Valentijn
  • Mis deze ongelooflijke korting vandaag niet!

Klinkt dat als clickbait? Misschien. Maar het punt van clickbait is net dat er enorm veel op geklikt wordt. En dat is toch exact wat je wil, niet? Het grote verschil zit in het inlossen van de beloftes. Bij clickbait misleidt de titel jou en ben je teleurgesteld. Bij een goede titel worden de verwachtingen van de lezer helemaal ingevuld.

2. Mik op 50 karakters of minder

Elke mailprogramma (Outlook, Thunderbird, Apple Mail, Gmail …)  kapt een onderwerpregel van een e-mail af na een aantal karakters. Als je een lange titel invult, dan moet je er sowieso van uitgaan dat een groot deel van je lezers nooit het einde te zien krijgt.

Hoe korter je je titel maakt, hoe meer kans je dus hebt dat je ontvanger die volledig te zien krijgt. Er bestaat geen enkel programma dat korter dan 50 tekens afkapt, dus bij die limiet zit je altijd safe.

3. Maak het persoonlijk

Probeer een ‘jij’, ‘jouw’ of desnoods een ‘u’ in je onderwerpregel te zetten. Zo voelt de ontvanger zich direct aangesproken.

Bijvoorbeeld:

  • Geen Muziekquiz dit jaar zonder jou
  • Ken jij deze 3 nieuwe functies in WhatsApp al?
  • Jouw doel = 5 kg vermageren?

Kies daarom ook altijd voor 1 duidelijke onderwerp in je titel. Vermijd om meerdere onderwerpen in 1 onderwerpregel te proppen. Op die manier is het heel moeilijk om je lezer direct aan te spreken.

Nog een stapje verder? Vermeld effectief de voornaam van de persoon die je je nieuwsbrief stuurt. In de meeste massamailprogramma’s kun je vrij gemakkelijk een dynamisch veld invoegen, zodat bij iedereen een andere naam verschijnt. De enige voorwaarde is dan natuurlijk dat je van al je abonnees ook de voornaam weet, uiteraard.

4. Zorg voor ankerpunten

Cijfers zorgen ervoor dat je punten in je titel creëert, die de aandacht trekken. Getallen vallen immers op tussen alle letters en woorden.

Bijvoorbeeld:

  • Scoor vandaag 15 euro korting in onze webshop
  • Nog 25 plekjes voor de inspiratiedag Binnenkoppers!
  • 7 gouden tips om meer likes te scoren op Instagram

En ook een welgemikte emoji trekt de aandacht van je lezer in een drukke mailbox. En Oja, dat hoeft heus geen lachend kakske te zijn 💩. Ook een ‘functionele’ emoji als een ster ⭐, een pijl ➡️ of een knal 💥 kan heel effectief zijn je onderwerpregel.

Opgelet: vermijd woorden in hoofdletters en spam-gevoelige tekens zoals #, @, €, &, %, $ …

5. Test, test, test

Test altijd hoe je titel (en eigenlijk gewoon je hele nieuwsbrief) binnenkomt in je mailbox. Vergeet ook niet op je smartphone te checken. Is alles leesbaar? Waar wordt de titel afgekapt?

Bij voorkeur stuur je je nieuwsbrief ook minstens naar 1 collega die de nieuwsbrief niet op voorhand gezien heeft. Zo kan die onbevangen feedback geven en aangeven of bepaalde woorden of zinnen niet duidelijk zijn.

En o ja, haast en spoed is zelden goed. Dat weten wij hier sinds onze vorige nieuwsbrief als geen ander. 🙈

6. Evalueer en stuur bij

Twijfel je tussen meerdere onderwerpregels? Doe dan de test. De meeste nieuwsbriefprogramma’s laten toe om een A/B-test te doen. Dan stuur je 2 of 3 titels uit naar een deel van je abonnees. Je checkt welke titel de hoogste ‘open rate’ haalde, en je laat je massamailprogramma de best scorende titel gebruiken bij de overige abonnees.

Werk je maar met 1 onderwerpregel? Check dan ook zeker geregeld je statistieken. En probeer patronen te ontdekken. Scoren titels met een directe aanspreking altijd best? Bepaalde onderwerpen die voor een hogere open rate zorgen?

Leer uit je cijfers en stuur je strategie bij. Succes!

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens