In tijden van algoritmes die het bereik van je sociale media beperken tot gemiddeld 10% is een digitale nieuwsbrief een interessante aanvulling in je communicatiemix. Maar welk programma gebruik je nu best? Bij I Like Media geven we opleidingen over de twee populairste programma’s in onze contreien: Mailchimp en Flexmail.
Maar waar zit nu precies het verschil? We lijsten de belangrijkste verschilpunten graag even op:
Mogelijkheden
Eerste en vooral: als je een programma zoekt waarmee je elke maand gewoon 1 à 2 e-mails met nieuwtjes stuurt naar je klanten of leden, dan zul je weinig verschil merken tussen Mailchimp en Flexmail. In beide programma’s kies je uit voorgemaakte sjablonen. Of je bouwt er zelf eentje op in een drag-and-drop-editor. Daarna voeg je teksten, foto’s en links toe.
Bij Flexmail heb je dan net iets meer mogelijkheden om de lay-out naar je hand te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld voor elke link in je e-mail zelf beslissen welk kleur die moet hebben en of die wel of niet onderlijnd moet zijn.
Bij Mailchimp stel je dat één keer in voor heel je nieuwsbrief. Meer mogelijkheden, maar ook meer werk.
Eens je strategisch meer wil doen (A/B testen, dynamische content, automatische e-mails …) zul je vooral moeten uitzoeken in welke abonnementsformule je welke feature precies terugvindt. Een overzicht daarvan krijg je op de website van Flexmail of Mailchimp.
Tarieven (voor wie veel mails verstuurt)
Mailchimp heeft de optie om gratis e-mails te sturen. Op dit moment kun je nog gratis e-mailen naar 2000 gratis e-mailadressen. Maar vanaf 10 maart 2023 daalt dat naar 500 gratis e-mailadressen. Je kunt ook maximum 1000 e-mails per maand gratis sturen. Heb je meer nodig? Dan moet je dus overschakelen naar een betalende formule.
Flexmail heeft geen gratis versie. Als reseller kunnen we je bij I Like Media wel een demo-account bezorgen waarmee je alle mogelijkheden kunt uittesten en 200 gratis e-mailtjes kunt sturen. Interesse? Mail naar kristof@ilikemedia.be en we regelen dat voor jou.
Hieronder lijsten we de tarieven voor een jaarabonnement in de verschillende formules. Je betaalt dan een vast bedrag per maand, ongeacht hoe vaak je mailt.
Voor heel grote organisaties die meer dan 50.000 mails per maand uitsturen, bestaat er ook nog een (duurdere) premiumversie. Maar dan mag je al snel rekenen op meer dan 4000 euro per jaar. Die versie laten we hier voor het gemak achterwege.
.
Zelf je tarief berekenen? Doe de test op de website van Mailchimp of Flexmail.
Bij Mailchimp krijg je ook 15% korting als je een goed doel of vzw bent.
Credits (voor wie weinig mails verstuurt)
Moet je dan echt elke maand een vast bedrag betalen? Niet helemaal. Als je geregeld e-mails stuurt, ben je met een abonnement doorgaans goedkoper af. Maar voor organisaties die maar heel af en toe e-mails sturen, bestaat er ook een creditsysteem, waarbij je enkel betaalt voor het aantal verstuurde e-mails.
Interesse?
- Bij Mailchimp pas je je plan aan in je account bij ‘Billing’ > ‘Monthly plans or credits’
- Bij Flexmail moet je zelf contact opnemen voor deze formule. Mail naar kristof@ilikemedia.be en we regelen dat voor jou.
Hoe meer credits je ineens koopt, hoe goedkoper het wordt per credit. Let wel op: zowel bij Mailchimp als Flexmail zijn je credits maar 1 jaar geldig.
In- en uitschrijven
Bij Mailchimp heb je 1, 3 of 5 mailinglijsten. Of ‘audiences’ zoals ze dat daar noemen. Hoe meer je betaalt, hoe meer lijsten je krijgt. Bij elke mailinglijst heb je 1 inschrijfformulier. Binnen elke lijst kun je wel segmenteren op basis van tags (die je zelf toevoegde) of voorkeuren (die je abonnees doorgaven bij hun inschrijving).
Bij Flexmail heb je maar 1 lijst. Maar met een systeem van publieke interesses (voorkeuren) en privé interesses (tags) kun je ook hier gericht segmenteren. Bij Flexmail kun je dan wel weer zo veel inschrijfformulieren maken als je zelf wilt.
In beide systemen kunnen je abonnees zichzelf altijd uitschrijven. Dat is ook verplicht volgens de GDPR. Als je bij Mailchimp uitschrijft, ben je meteen volledig uitgeschreven uit de hele mailinglijst. Bij Flexmail ga je je voorkeuren aanpassen zodat je bepaalde mailings wel nog krijgt en andere niet meer.
Taal
Mailchimp bestaat in het Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees en Duits. Maar helaas niet in het Nederlands.
Flexmail is een Belgisch bedrijf en bestaat dus vanzelfsprekend in het Nederlands. Daarnaast ook nog in het Frans, Engels en Duits.
Opslagruimte
Bij Mailchimp heb je geen limiet voor de foto’s en bestanden die je wil versturen met je nieuwsbrieven. Flexmail beperkt je opslagruimte tot 1 GB.
Als je je foto’s optimaliseert voor web, gaat dat gelukkig over een paar duizend bestanden die je zo bij Flexmail kunt opslaan. Maar als je grote bestanden van 2-3 MB gaat opladen, dan zul je vrij snel aan je limiet zitten. Extra gigabytes bijkopen kan, maar kost je €25 per GB per jaar.
GDPR
Mailchimp is een Amerikaans bedrijf. De gegevens van je abonnees passeren via Amerikaanse servers. En dus kan Mailchimp volgens de huidige wetgeving niet in orde zijn met de GDPR. In Duitsland is in 2021 een bedrijf veroordeeld door een rechter omdat het Mailchimp gebruikte, maar van een algemene tendens van klachten en veroordelingen is zeker geen sprake.
Flexmail is een Europees bedrijf en haalde in november 2021 het ISO 27701 certificaat dat hen helemaal GDPR-proof maakt.
Spam
E-mails die van buiten de EU komen, hebben meer kans om in de spam terecht te komen dan e-mails van binnen de EU. Dat komt door de filters die programma’s als Outlook of Gmail hanteren. Maar ook je telecomoperator zal e-mails van buiten de EU strenger behandelen. Dankzij het ISO certificaat dat we hierboven al vermeldden krijg je als afzender bovendien een nog betere reputatie.
E-mails die je verstuurt via Flexmail komen daardoor veel minder vaak in de spamfolders van je ontvangers terecht dan wanneer je via Mailchimp stuurt. Uit de tests die wij bij I Like Media deden, kwamen wij al snel uit op 25-30% minder spam.
Integraties
Meer dan 60% van alle massamail die we wereldwijd versturen gaat via Mailchimp. Heel wat populaire toepassingen als Woocommerce, ZenDesk, SurveyMonkey, Instagram, Giphy, Canva, … bieden plugins aan om Mailchimp te koppelen.
Bij Flexmail werkt het anders. Daar kun je integreren met andere softwarepakketten zoals Teamleader, Microsoft Dynamics, Zendesk en 4000 andere tools. Maar daarvoor ga je via Zapier een API moeten aanmaken. Let op: dat klinkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Alle info vind je op de website van Flexmail.
Ondersteuning
Je vragen voorleggen aan Mailchimp is niet zo evident. Gratis accounts krijgen de eerste 30 dagen ondersteuning via e-mail (in het Engels, Frans of Spaans). Daarna moet je het met de (Engelstalige) chatbot doen. Betalende accounts kunnen wel gebruik maken van de chat. Wil je ook kunnen bellen met Mailchimp, dan moet je al de (duurste) premium-versie hebben.
Dan zit je voor ondersteuning beter bij Flexmail. Het hoofdkantoor zit niet in de VS maar in Genk. Daar helpen ze je meestal binnen de 24 uur – in het Nederlands! – uit de nood via e-mail in het Essentials plan. Wie betaalt voor het Standard plan krijgt ook telefonische hulp.
Conclusie?
Nee, Mailchimp is niet in orde met de GDPR. Maar de kans dat je morgen een boete krijgt omdat je Mailchimp gebruikt, is dus zo goed als onbestaande. Maar als je het goede voorbeeld wil geven en je organisatie zo GDPR-proof wil maken, dan kies je misschien beter voor Flexmail dan voor Mailchimp. Dan komen je mailtjes meteen ook minder vaak in de spam terecht.
Als je gewoon af en toe een e-mail wil sturen naar je klanten of leden, dan zie je weinig verschillen tussen Mailchimp en Flexmail. Pas als je strategisch geavanceerdere dingen wil doen, zoals A/B-tests, dynamische content of geautomatiseerde mails versturen, zoek je best even uit welk abonnement je dan nodig hebt. Populaire software zal iets vaker een integratie met Mailchimp dan met Flexmail aanbieden. Maar Flexmail biedt je dan weer betere support én is in het Nederlands beschikbaar.
Wil je zo weinig mogelijk betalen om massamails te sturen, dan kies je best voor Mailchimp. Vanaf 2500 contacten in je database is Flexmail toch al snel 25% duurder dan Mailchimp.
Aan jou om de keuze te maken!
Toch nog wat hulp nodig? Contacteer ons via kristof@ilikemedia.be en we helpen je graag op weg.