4 tips voor originele content in je nieuwsbrief

door | 30/10/2024

Met een goed opgestelde digitale nieuwsbrief kun je nog altijd een stevige band opbouwen met je achterban. Als je het goed aanpakt, natuurlijk.

Een digitale nieuwsbrief wordt met een verschrikkelijk Nederlands woord ook soms wel eens een ‘E-zine’ genoemd. We raden niemand aan om die term te gebruiken. Maar het woordt wijst wel op waar het bij nieuwsbrieven allemaal om draait: niet een opsomming van droge nieuwsfeitjes, maar een aantrekkelijk online magazine maken waar je lezers van smullen.

In onze opleidingen over nieuwsbrieven geven we nog veel meer concrete tips. Maar hieronder geven we je alvast 4 concrete inspirerende voorbeelden mee:

1. Kort nieuws

Soms kan het handig zijn om je belangrijkste nieuws en je minder belangrijke nieuws van elkaar te scheiden door het lay-outmatig anders aan te pakken.

Onder je hoofdartikels kun je bijvoorbeeld een lijstje opnemen van de komende activiteiten: dat is netjes en overzichtelijk, en je vermijdt ermee dat je voor elk item een foto moet zoeken.

In District Wilrijk (2610) sluiten geven ze onderaan hun nieuwsbrief altijd nog wat ‘kort nieuws’ mee. Snelle berichtjes die kort en krachtig toch nog je lezer kunnen verleiden.

2. Gamification

Een wedstrijdvraag of quiz vergroot de interactie met je lezers natuurlijk.

Stel je ook de vraag of er iets te winnen moet zijn? In onderstaand voorbeeld van Appstublieft krijg je als lezer een leuke quiz voorgeschoteld.

Om het juiste antwoord te weten te komen, moet je klikken. Lok je zo op een slimme manier lezers naar je website? Misschien…

3. Socialemedia-posts

In een moderne communicatiemix verwijs je geregeld van het ene kanaal naar het andere. Zo kun je op je Instagram verwijzen naar een fotoalbum dat je net op Facebook plaatste, of op Facebook laten weten dat je een nieuwe blog schreef op de website.

In Deurne trekken ze in hun nieuwsbrief de aandacht op hun Instagramkanaal.

4. Vaste rubrieken

Rubrieken zijn handige bouwstenen voor je contentstrategie. Ze zorgen voor structuur bij de zender van de nieuwsbrief en voor herkenbaarheid bij de lezer van de nieuwsbrief.

Nog een voordeel: vaak kun je je rubrieken al een tijdje van tevoren voorbereiden. Denk aan ‘video van de maand’, ‘foto uit de oude doos’, ‘Weetje van we week’… Die content kun je maanden van tevoren al klaarzetten om dan op het gepaste moment op te nemen in je nieuwsbrief.

In deze nieuwsbrief vind je telkens de vaste rubriek ‘de ondernemer van de maand’

ete apps van’.

Meer leren over nieuwsbrieven?

Wil je zelf aan de slag gaan? I Like Media geeft elk jaar een pak opleidingen over digitale nieuwsbrieven, Mailchimp, … Check onze kalender voor alle data en praktische info.

De Toptopical-kalender van 2025 aan je muur

We drukten een handige poster om op te hangen in je kantoor. Zo vergeet je nooit nog een speciale dag!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2025!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

10 tips om betere teksten te schrijven

10 tips om betere teksten te schrijven

Bij I Like Media houden we van heldere taal. Want waarom zou je de communicatie met je doelpubliek moeilijker maken dan het al is? Wij zijn alvast heel grote fan van het #HeerlijkHelder project van de Vlaamse Overheid. In onze...

Lees meer