Laten we eerlijk zijn: de podcastwereld staat niet stil. Wat vandaag werkt, is morgen misschien achterhaald. Des te belangrijker om bij te blijven. Jade en Lobke bezochten twee dagenlang het DS Podcastfestival van De Standaard. Tussen veel te veel garnaalkroketten en de frisse Oostendse zeelucht namen zij speciaal voor jou uitgebreid notities.
Spoiler alert: de inzichten zijn verrassend én aanstekelijk om snel werk te maken van die eigen podcast voor je organisatie.
1. YouTube als podcast platform? Jazeker!
Hier viel onze mond even open: YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. En het heeft naast een videofeed tegenwoordig ook een aparte podcastfeed.
Wat een potentieel. Met jouw podcast op YouTube kan je mensen bereiken die massaal zoeken naar thema’s die jij in jouw podcast behandelt.
Maar hoe werkt dat dan als je alleen audio hebt? YouTube biedt drie mogelijkheden:
- Een statische afbeelding (basic, maar het werkt)
- Een afbeelding waar voortdurend beweging in zit (al wat spannender)
- B-roll beelden, oftewel videobeelden die audio visueel maken (jackpot voor je kijkers!)
Is dit dan voor iedere podcast interessant? Ook voor een korte reeks, zoals een documentaire podcasts? Jade stelde de vraag aan Joe Bergan van Youtube zelf.
Zijn antwoord was dubbelzijdig: iedere podcast is welkom. Maar je haalt het meeste uit het platform met een langdurige reeks met afleveringen die je met regelmaat publiceert. Meer iets voor praatpodcasts dus.
2. Impact maak je met mensen, niet met thema’s.
Deze tip is misschien meer iets voor non-profitorganisaties die maatschappelijke impact willen maken. Op zaterdagochtend hoorden we de Nederlandse audiomaker Laura Stek iets superinterssants zeggen: “Ik val op mensen, niet op thema’s.”
Als zij audioverhalen maakt, gaat ze eerst op zoek naar interessante mensen met een interssant verhaal en bekijkt dan hoe ze die verhalen aan een breder maatschappelijk haakje hangt.
Nieuwsgierig naar deze theorie in de praktijk? Beluister dan zeker Kassiewijle. Deze podcast gaat over de dood, maar Laura Stek vertrekt vanuit een interessante persoon met een bijzonder verhaal.
En ook “Waar is Sarah” is van haar hand. Ze legt de Europese migratiekwestie uit via het verhaal van Rob Timmerman. In zijn midlifecrisis koos hij niet voor een tattoo. In plaats daarvan werd hij vrijwilliger op de Middellandse Zee om mensen op de vlucht van een verdrinkingsdood te redden.
.
3. AI komt de podcast redden (of verstoren?)
Ondertussen weet je al dat artificiële intelligentie (AI) iedere iedere creatieve sector op z’n kop zet. Zo ook in podcastland.
We zagen een interessante casus van het Gentse digitale contentbedrijf The Pocket. Voor één van hun podcasts gebruikte ze voor elke fase weer een andere AI tool.
- ChatGPT en Claude voor de brainstorm
- Midjourney voor de cover art
- Tad AI voor de muziek
- AIko voor de transcriptie
Een kind kan de was doen? Bijna wel. Maar Let op: technologie blijft natuurlijk een hulpmiddel. Jouw creativiteit en authenticiteit kan AI nog altijd niet nabootsen.
4. Trek kijkers voor je luisteraars trekt
De visuele presentatie van je podcast is cruciaal om de aandacht van je publiek te trekken. Kies aantrekkelijke metadata en visuals: een pakkende titel, een korte, krachtige beschrijving, en een sterke cover art die de essentie van je podcast meteen duidelijk maakt. Voordat je je podcast publiceert, kies je zorgvuldig meerdere categorieën waarin je podcast past. Let op: dit kun je later niet meer aanpassen. Daarnaast kunnen teaservideo’s en snippets helpen om je publiek nieuwsgierig te maken op sociale media. Zorg dat je podcast er eerst uitspringt, voordat luisteraars erop klikken.
5. Leer de podcastwereld goed kennen
Het loont om je in de wereld van podcastmakers te begeven en te netwerken. Er zijn tal van samenwerkingen mogelijk met mediabedrijven zoals VRT en Mediahuis. Verover je plek als zelfstandige maker door kennis te maken met andere makers op podcastfestivals en word bijvoorbeeld lid van het Klankverbond. Blijf op de hoogte van trends, leer nieuwe montagetechnieken, verdiep je in de wereld van subsidies en deel ervaringen met andere makers om scherp en geïnspireerd te blijven.
Wij gaven alvast het goede voorbeeld op het podcastfestival