Nieuwsbrieven zijn een krachtig middel om een doelpubliek te bereiken, maar: éénmaal verzonden, kan je niet meer aanpassen.

Daarom: 4 fouten die veelvuldig gemaakt worden, maar die je gemakkelijk vermijdt.

1. cursief en onderstrepen

Wie iets wil benadrukken in een tekst, gebruikt vaak cursieve of onderstreepte tekst.

Doe dit niet.

Als je tekst onderstreept, denken mensen vaak dat dit een link is. Het zorgt voor verwarring.

Cursieve tekst maakt dat iets moeilijker leesbaar wordt.

Vermijd dus cursieve en onderstreepte tekst.

Wil je iets accentueren in je tekst? Zet in het in vet.

2. ‘Lees meer’ en ‘klik hier’ gebruiken

Je link naar je website, of je ‘Call to Action’, moet mensen een reden geven om door te klikken naar je site.

‘Lees meer’ of ‘klik hier’ zijn nietszeggend. Deze links zullen je lezer niet overtuigen om door te klikken.

Breng variatie in je links naar je site: gebruik een imperatief en een teaser wat ze op jouw site vinden.

Bijvoorbeeld:

  • Bekijk meer leuke filmpjes
  • Zorg dat je deze fouten niet meer maakt
  • Bekijk het volledige programma
  • Lees het volledige verhaal

3. Je uitschrijfprocedure niet testen

Heb je jezelf al eens uitgeschreven uit je eigen nieuwsbrief? Jezelf al eens ingeschreven? Nee, meestal doe je dat niet voor je eigen nieuwsbrief.

Toch moet je dit eens doen. Zo zie je hoe gebruikers het in- of uitschrijven ervaren.

  • Werkt je uitschrijflink wel?
  • Zijn alle inschrijfvelden wel vertaald of duidelijk?
  • Hoe zit je activatiemail eruit?

4. Niet testen

Je nieuwsbrief testen is zeer belangrijk. Je ziet niet altijd je eigen fouten, noch moeilijke zinsbouw of gewone spellingsfouten. Gebruikers zullen die wel zien.

Tip: laat je nieuwsbrief lezen door iemand die niet in je vakgebied zit. Je moeder of zo.

Zo wordt je nieuwsbrief gecontroleerd op onduidelijkheden, slechte zinsbouw of moeilijk taalgebruik.

Controleer zeker:

  • Controleer data in je nieuwsbrief?
  • Test je links: komen je links op de juiste pagina uit?
  • Klopt je zinsbouw? Geen spellingsfouten gemaakt? Alle -D en -T’s gecontroleerd?

Nog meer tips voor nieuwsbrieven?

Zelf nieuwsbrieven maken?