4 aandachtspunten om te scoren op YouTube

door | 29/04/2021

Met 1 miljard maandelijks ingelogde gebruikers op YouTube is de kans groot dat je publiek jouw video vindt op deze tweede grootste zoekmachine ter wereld. 59% van de Vlamingen (15+) is trouwens actieve gebruiker. Met zoveel volk dat over de vloer komt, mag je jouw account op YouTube dus gerust zien als de etalage van jouw winkeltje.

Of je nu een echt winkeltje hebt of een balie of je biedt enkel diensten aan: waar je je bezoekers ontvangt ligt alles proper en staat je beste aanbod mooi in de kijker.

Geweldige content is dus één ding. Maar waar moet je nu op letten wanneer je je merkaccount wil opzetten en inrichten? Ik lijstte 4 aandachtspunten op om te scoren op YouTube.

1. Zet de basis klaar voor je herkenbaarheid

Net zoals bij alle andere socialmediakanalen wil je met je YouTube-account herkenbaar en consistent voor de dag komen. Dit zorgt ervoor dat bezoekers niet bij één video blijven hangen maar verleid worden om te bladeren door je volledig aanbod.

Wanneer je je account opzet, kies je een profielfoto en een kanaalbanner (de coverfoto in Facebooktermen). Als profielfoto plaats je gerust je logo. Deze is het meest zichtbaar, namelijk van zodra je een nieuwe video plaatst.

Als kanaalbanner kies je een langwerpig beeld dat weergeeft waar je kanaal precies over gaat. Eventueel verrijkt met extra info over wanneer bezoekers een nieuwe video kunnen verwachten, zoals bij Universiteit van Vlaanderen.

Of wanneer je nieuwe show zal plaatsvinden, zoals je ziet op het account van meesterlijk jazzwonder Jacob Collier.

Trek je de consistentie graag helemaal door en wil je ook je clicks verhogen, spendeer dan genoeg aandacht aan je thumbnail (de afbeelding die bij een video hoort waar je op kan klikken om de video af te spelen). Je kan hier een bewerkte afbeelding plaatsen waar de titel van je video duidelijk leesbaar is.

2. Verwelkom je bezoekers

Een bar binnenstappen zonder dat iemand je hartelijk begroet is ook maar dat. Dus verhoog je engagement en binding met bezoekers door hen welkom te heten op je kanaal.

Verduidelijk in je kanaaltrailer waar jouw kanaal over gaat en eventueel wat je bezoekers mogen verwachten. Plak een gezicht op je merk of je organisatie.

Ecosia is dan wel een zoekmachine die bomen plant met de opbrengst van hun advertenties, ze vertellen heel graag dat ze via hun kanaal bezoekers context geven over wat de klimaatverandering voor de planeet kan betekenen. Daarbovenop geven ze ook nog eens updates over hun projecten.

Bekijk de video hier:

Opwekken van interesse en sympathie? Check!

3. Optimaliseer de SEO van je video’s en bereik een breder publiek

Zoals ik aan het begin al vermeldde moet je YouTube zien als een zoekmachine. Het zal je dan ook niet verbazen dat SEO (search engine optimisation) hier een grote rol speelt.

Gebruik zoekwoorden waar je op gevonden wil worden dus in je titels en omschrijvingen, net zoals Dewaele (vastgoed) doet.

De vraag van hun (mogelijke) klanten zit zelfs helemaal in hun titels verwerkt. En niet alleen daar, maar ook in hun thumbnails.

Een significant verschil met VRT NU waarbij onder andere het woordje “preroll” nog in de titel staat, verwijzend naar het type videoadvertentie. Iets wat je niet echt wil delen met je volgers.

4. Maak van je bezoeker een trouwe kijker

Het is fijn rondlopen in een winkel waar alles per categorie ligt. Zo ook bij YouTube: verzamel video’s die bij elkaar horen onder dezelfde categorie. Je kan YouTube op die manier bijna zelfs als een Netflix aanzien. Vele kanalen gebruiken de categorieën eigenlijk als een serie waar verschillende afleveringen onder vallen. Hallo, binge watching op YouTube.

AVEVE neemt duidelijk hun aanbod als basis voor de categorieën: tuin, dier en bakken.

Ecosia splitst op in de “tree updates” met updates over de bomen die ze planten dankzij onze zoekopdrachten.

Zorg voor een bepaalde regelmaat in dit gedeelte. Dit type content noemt Google ‘hub content’, content die op regelmatige tijdstippen verschijnt. Zo weten je bezoekers wanneer er nieuwe video’s zitten aan te komen en dat geeft hen iets om naar uit te kijken.

Meer weten?

Voeg je hier nog advertenties aan toe, dan ben je misschien al iets dichter tegen alomtegenwoordigheid op YouTube. Maar daar hebben we het tijdens de opleiding ‘Scoren op YouTube met jouw organisatie’ meer over.

Wil over dit alles meer weten? Schrijf je dan zeker in.

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens