Interactieve stories (2): Eigen filters maken

door | 14/04/2021

Quizzen, polls of je volgers vragen laten stellen…  De opties om je verhalen op Instagram interactiever te maken zijn eindeloos. Ben je op zoek naar een creatievere insteek? Wil je meer inspiratie? 💡

Ideaal! Onze stagiaire Lynn somt 4 tips op verspreid over 4 blogs over hoe je meer beweging creëert op je verhaal op Instagram.

In tip nummer 2 leggen wij jou beknopt uit wat je nu precies kan doen met Spark AR filters en waarom dat zo interessant is voor je stories op Instagram. 🤔

Wat is een AR-filter?

Op Instagram en Facebook kunnen alle gebruikers aan hun stories filters toevoegen die gebruik maken van ‘augmented reality’ (kortweg ‘AR’). Daarmee voeg je leuke effecten toe aan je bestaande foto’s en video’s. Het leuke is: jij kunt ook zelf AR-filters maken, die jouw doelpubliek dan kan toevoegen aan hun stories! En dat zonder programmeerkennis.

AR-filters inzetten in je marketingstrategie is een geweldige en creatieve manier om je (jonger) doelpubliek te bereiken en te engageren op Instagram of Facebook.

3 Voorbeelden

Hogeschool Thomas More is zéker mee met de trend. Ze hebben niet 1 filter maar 3! Het afstudeerhoedje staat altijd goed voor op een selfie. 📸

Sporza waagt zich er ook op. Het snitje van Wout Van Aert mocht wel eens in de kijker gezet worden. Looking good. 😉

Shitty Rob heeft zijn liefde voor friet-stoofvlees en vol-au-vent omgezet naar 2 smakelijke filters. Krijg je toch spontaan honger van? 🍟

Hoe begin je eraan?

Filters gebruiken in je stories is hélemaal in. Ze komen in alle vormen en kleuren: schoonheidsfilters, filters waar objecten op staan, filters met tekst…

Maar hoe begin je eraan? Met Spark AR Studio kan je alvast van start gaan!

  1. Download het programma op je computer en experimenteer erop los. 🧪
  2. Beslis eerst welke soort filter je wil maken. Een leuk hoofddeksel, glitterende omgevingseffecten of rare gezichtsvervormingen?
  3. Daag jezelf uit en creëer💡 iets helemaal zelf of gebruik een template dat Spark AR voor jou voorzien heeft. Aan jou de keuze.

Wat is de meerwaarde?

Als merk krijg je meer naamsbekendheid en bereik. Als je het juist aanpakt.

Zet geen producten in je filter maar ga voor een aantrekkelijk ontwerp met een eenvoudig idee erachter. Vergeet niet dat een filter een leuk extraatje is en niet de basis mag zijn van je communicatieplan.

In de Spark AR studio kan je verschillende statistieken terugvinden. Een beetje zoals op Instagram zelf, ook al zijn ze niet zo uitgebreid.

Deze statistieken geven jou meer info over:

  • Hoeveel keer mensen jouw filter hebben gebruikt voor een video of foto én hebben opgeslaan op hun apparaat.
  • Het aantal keer dat mensen jouw filter hebben geopend.
  • Hoeveel keer mensen jouw filter hebben gebruikt voor een video of foto én hebben gedeeld met vrienden of volgers.
  • Hoeveel keer mensen je filter effectief hebben gebruikt dus opgenomen.
  • Het aantal keer dat je filter is verschenen op een scherm.

Tutorial gebruiken of opleiding volgen?

Zo’n eigen filter maken, lijkt op het eerste zicht heel technisch. Gelukkig zijn er hulpmiddeltjes om het proces te vergemakkelijken.

Van Spark AR krijg je een pak tutorials voor beginners, gemiddelde gebruikers en voor gevorderden.

Liever stap voor stap een opleiding volgen? Ook dat kan!

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens