Cadeau! Een sjabloon van strategie tot contentkalender

#

Communicatie = planning. En om tot een degelijke en doeltreffende contentplanning te komen, volg je best ook je eigen strategie. Maar hoe begin je daar nu aan? We willen je alvast op weg zetten met een sjabloon voor je socialemedia-strategie en contentkalender.

Startpunt: een Google Spreadsheet

Ja, dat we fan zijn van Google Drive weten jullie al door onze Top Topicalkalender.

Hét grote voordeel van een Google Spreadsheet is dan ook dat we dit sjabloon gemakkelijk met jullie kunnen delen. Bovenaan bij ‘File’, kan je gemakkelijk een kopie maken voor je organisatie. Zo heb je zelf een spreadsheet waarin je met collega’s op hetzelfde moment in kan werken.

Let op: ter illustratie staan er enkele voorbeelden in van I Like Media.

Eerst monitoring

In het eerste tabblad starten we met monitoring:

  • Gluren bij de buren. Wat zijn de gelijkaardige of concurrerende organisaties die je in het oog moet houden? Welke sociale media kanalen gebruiken zij en wat werkt er goed en minder goed?
  • Sectornieuws volgen. Maak een oplijsting van alle websites, Twitter-en Instagram-accounts, Facebook-pagina’s, Facebook-groepen,… die je moet volgen in jouw sector. Ga op zoek welke kanalen en groepen ook bekend zijn bij jouw doelgroepen.
  • Ambassadeurs oplijsten. Wie zijn de ambassadeurs van je organisatie? Begin met je collega’s en speur rond in jouw netwerk.

Strategie: sociale media of breder

In dit sjabloon leggen we de focus op sociale media, maar weet dat je dit zeker ook kan toepassen voor je nieuwsbrief, website, blog en misschien zelfs offline communicatie.

De strategische vragen in het tweede tablad dienen om je organisatie een leidraad te geven in alle online activiteiten. Je kan pas resultaat halen uit sociale media als je vooraf zo concreet mogelijk definieert wie of wat je wil bereiken. Een strategie heeft telkens 4 onderdelen:

  1. Wat zijn de doelstellingen? Maak deze volgens het SMART-principe.
  2. Definieer de doelgroepen zo concreet mogelijk
  3. Leg vast welke kanalen je gaat inzetten
  4. En hou daarbij ook rekening met de middelen die je ter beschikking hebt (tijd, mensen, geld)

Welke thema’s ga je brengen?

Communicatie mag niet zendergericht zijn, maar moet lezersgericht zijn. Wat is relevant en interessant voor jouw doelpubliek? Welke thema’s kan je aan bod laten komen? We maken daarbij een onderverdeling van 3 soorten content:

  1. Aandachtsgericht: content die niet gaat over jouw organisatie, maar wél over jouw sector
  2. Appreciatiegericht: content over jouw organisatie zonder te willen ‘verkopen’.
  3. Actie-gericht: content gericht op call-to-actions, de echte ‘Ego-content’

Dé contentkalender op lange en op korte termijn

Je content voorbereiden doe je op lange én op korte termijn:

Op lange termijn kan je de jaarkalender aanvullen met alle projecten, activiteiten en evenementen van je organisatie. Denk eraan dat je rond elk topic kan werken met het voor-tijdens-na-principe en dat kan aanvullen.

Op korte termijn maak je een planning per kanaal. Door vooraf te bepalen wat je wanneer gaat posten, zorg je ervoor dat je voldoende afwisseling hebt naar vorm en inhoud. Het werkt ook efficiënter én je kan vooraf nadenken hoe je de post creatief en origineel maakt (en wat je daarvoor nodig hebt).

Een strategie moet je evalueren

Doordat je doelstellingen hebt vastgelegd, weet je nu ook veel beter wat relevant kan zijn om te meten en analyseren. Hou maandelijks enkele cijfers bij per kanaal om te weten of je on track bent met je strategie.

-> Aan de slag met het sjabloon 

Heb je hierover vragen of ben je op zoek naar strategische begeleiding? Contacteer ons! 

Gerelateerd