5 tips voor een beter persbeleid

door | 5/03/2024

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties.

In het Belgische perslandschap zijn 2 grote evoluties bezig: door besparingen smelten media samen; redacties worden kleiner. Tegelijk woedt er een digitale omwenteling: artikels verschijnen eerst online en pas later in een gedrukt medium. Soms nemen influencers de rol van journalisten over.

Heeft het dan nog zin om je aandacht op de pers te richten? Zeker wel, maar hou daarbij deze 5 tips in gedachten.

1. Start met een perslijst. Nù!

Verzamel adressen en visitekaartjes van de journalisten die je kent. Zet ze in een Excellijst en maak kolommen met naam, medium (krant, TV, radio, …) en contactgegevens. Houd bij welke journalist iets heeft gedaan met je persbericht.

TIP: journalisten zijn steeds makkelijker online vindbaar: ze volgen dikwijls opiniemakers op X en op Linkedin. Je kan ze opzoeken bij de VVJ (Vereniging Vlaamse Journalisten). Check daar ook of er een perslijst bij je stad of provincie bestaat. Heel handig!

2. De belangrijkste regel van je persbericht? De onderwerpregel!

Een persbericht schrijven is geen grote kunst. Het is een duidelijk stramien met een inleiding, een body, achtergrondinfo en contactgegevens. Focus je steeds op de kern: ‘wat is het nieuws voor de buitenwereld?’

Dit zijn nog 2 belangrijke extra aandachtspunten:

  1. val met de deur in huis in de onderwerpregel van je mail aan de journalist(e). Zet daarin het onderwerp en eventueel de deadline of plaats van afspraak.
  2. vermeld cijfers en quotes in je persbericht; de journalist(e) zal je dankbaar zijn dat hij/zij die niet zelf moet opzoeken. Kijk es naar dit goed voorbeeld van de VRT.

3. Weet hoe een redactie werkt!

Elke redactie heeft een eigen manier van werken maar besef dat het altijd een (redactie)ploeg of hoofdredacteur is die beslist wat er ruimte krijgt. Het heeft dus geen zin om 1 journalist te stalken.

Zorg ervoor dat je insteek zo breed is dat een volledige redactieploeg kan akkoord gaan om het een plaats te geven. Gooi ook meerdere haakjes uit in je persbericht waar een journalist in kan bijten.

 

4. Houd je klaar na de verspreiding van je persbericht

Verspreid je persbericht op tijd en zorg dat je bereikbaar bent als je een bericht verstuurd hebt. Spreek met je collega’s af wie er beschikbaar is voor een reactie of interview. Zet die gegevens (naam, telefoon, mailadres) netjes in je persbericht.

Nog een tip: houd enkele goede foto’s in verschillende posities en in hoge resolutie achter de hand. Soms moet het snel gaan en is er geen tijd om een fotograaf langs te sturen.

5. Steek timing en structuur in je persbericht

Stuur je persberichten met een vaste regelmaat de deur uit, bijvoorbeeld driemaandelijks. Houd daarbij indien mogelijk ook dezelfde structuur aan. Je kunt je persberichten ook een plaatsje geven op je website, zoals hier bij Rode Kruis Vlaanderen of bij de Provincie Limburg.

Opleiding volgen?

Geprikkeld door dit artikel om ook te werken aan een efficiënt persbeleid? Schrijf je dan in voor onze online opleiding ‘Meer in de media met jouw organisatie’ op 19 maart 2024 (9u30-12u30).

Dat wordt gegarandeerd een boeiende voormiddag: overzicht van de pers in België, opstellen van een perslijst, een persbericht schrijven, tips voor een strategisch persbeleid, werken met free publicity, etc. Met talloze tips uit de praktijk.

 

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens