Iedereen heeft graag de aandacht van de pers voor zijn of haar organisatie. Als je in de krant komt of geïnterviewd wordt voor radio of TV, dan zorgt dat nog steeds voor gezonde opwinding.  Maar ook in het perslandschap woedt een digitale omwenteling. Redacties worden kleiner en influencers nemen de rol van journalisten soms over.

Heeft het dan nog zin om je aandacht op de pers te richten? Zeker wel, maar hou daarbij deze 5 tips in gedachten.

1. Start met een perslijst. Nù!

Start gewoon in Word of Excel en geef er je perscontacten in. Overloop de visitekaartjes die je hebt en de mailadressen van je contacten. De digitale revolutie heeft ervoor gezorgd dat journalisten nu makkelijk vindbaar zijn: op Linkedin, op Facebook of zoek es bij de VVJ (Vereniging Vlaamse Journalisten) of er een perslijst van je stad of provincie bestaat. Rangschik je contacten per medium (krant, website, …) en houd bij wanneer de journalist iets heeft gedaan met je persbericht. 

2. De belangrijkste regel van je persbericht? De onderwerpregel!

Een journaliste van een nationaal dagblad bevestigt: zij screent haar mails (+200 per dag) op basis van het onderwerp en beslist heel snel of ze er iets mee zal doen of niet. Kom dus direct ter zake en maak geen omwegen zoals ‘Mogen we onszelf even voorstellen?’. Onze openbare omroep geeft zelf graag het goede voorbeeld:

3. Weet hoe een redactie werkt!

Een journalist doet voorstellen voor een bijdrage, maar weet dat het een redactieploeg of hoofdredacteur is die beslist wat er ruimte krijgt. Het heeft dus geen zin om 1 journalist te stalken. Zorg dat je insteek zo breed is dat een volledige redactieploeg kan akkoord gaan om het een plaats te geven.

4. Houd je klaar na het verspreiden van je persbericht.

Zorg dat je bereikbaar bent wanneer je een bericht verstuurt en regel dat een verantwoordelijke van je organisatie beschikbaar is voor een reactie of interview. Zet die gegevens (naam, telefoon, mailadres) netjes in je persbericht. Nog een tip: houd enkele goeie foto’s in hoge resolutie achter de hand.  Soms moet het snel gaan en is er geen tijd om een fotograaf langs te sturen…

5. Steek timing en structuur in je persbericht

Stuur je persberichten met een vaste regelmaat de deur uit, bijvoorbeeld tweemaandelijks.  Houd daarbij indien mogelijk ook dezelfde structuur aan. Je kunt je persberichten ook een plaatsje geven op je website, zoals hier bij Rode Kruis Vlaanderen:

Opleiding volgen?

Ben je geprikkeld door dit artikel om meer te weten over een efficiënt persbeleid? Kom dan op 17 oktober naar Brugge voor onze dagopleiding I Like Persbeleid.

Dat wordt gegarandeerd een propvolle dag: overzicht van de pers in België, opstellen van een perslijst, redactie van een persbericht, tips voor een succesvol persbeleid, free publicity, etc. En met tips uit de praktijk van 3 professionals!