In december blikken we traditioneel terug op het voorbije jaar. En dus vroegen we aan onze communicatietrainers, klanten en deelnemers aan onze opleidingen wat zij de beste, origineelste, meest innoverende posts vonden van het afgelopen jaar.
Uit alle inzendingen, selecteerden we deze toppertjes:
#10yearchallenge
Het jaar was nog maar goed begonnen of we zaten al met een hype: iedereen deelde foto’s van zichzelf nu én 10 jaar terug. Dat we daarmee wellicht massaal artificial intelligence getraind hebben om nog beter aan gezichtsherkenning te doen, waren we ons toen nog niet van bewust.
We zitten met een ei!
Intussen trending op Instagram: een foto van een ei ging met het wereldrecord aan de haal van Instagramfoto met meeste likes ooit. Eind dit jaar stond de teller op bijna 54 miljoen!
https://www.instagram.com/p/BsOGulcndj-/?igshid=e62a5wyd9htc
Meteen haakten verschillende organisaties in
https://www.instagram.com/p/Bsnt2smFAe1/?igshid=72j9sfdh91ks
https://www.instagram.com/p/Bsm-PdfFzFV/
Oh, en wie de ware toedracht achter het ei gemist zou hebben: op de Superbowl werd duidelijk waar het allemaal om te doen was:
https://www.youtube.com/watch?v=aSqG9s_UF9o
Hipper was erfgoed nog nooit
Laat ons eerlijk zijn: erfgoed is niet meteen het hipste onderwerp om op sociale media posts mee te maken. “Challenge accepted”, dachten ze bij Texture, museum over Leie en vlas in Kortrijk. En ze combineerden prompt de erfgoeddag met een van de hypes van 2019:
Iedereen doet de Tetris-challenge
Hulpdiensten overal ter wereld deden massaal mee aan de Tetris Challenge, waarbij ze letterlijk hun inboedel op straat gooiden.
https://www.instagram.com/p/B2hG6MQCo7g/
Dat je daar op een originele manier kunt inspelen, dat moeten we jullie niet vertellen. Maar van deze post van de Speld werden we toch even stil:
Politie, het leven zoals het is
Wat ons naast de Tetris-challenge nog meer opviel: meer en meer hulpdiensten ontdekken hoe ze op Instagram hun dagelijkse werking in de kijker kunnen zetten.
De Gentse Flikken kondigden bijvoorbeeld consequent aan waar hun superflitspaal zich bevindt. En daar hoort soms een woordgrapje bij:
Ook bij Politiezone Antwerpen weten ze hoe je aan storytelling doet:
https://www.instagram.com/p/B5Kk6tQhAqo/
Vanuit Leuven kregen we dan weer dit voorbeeld doorgestuurd.
https://www.instagram.com/p/B0Qcaq7I8fj
Vrijwilligers werven in Sint-Gillis-Waas
Het vorige voorbeeld bewijst dat een zelfgemaakt authentiek filmpje vaak veel beter werkt dan een professioneel flitsend filmpje dat met professionele middelen gemaakt is. En dat weten ze ook in Sint-Gillis-Waas. Daar slaagden ze erin om onderstaand filmpje 83 keer gedeeld te laten worden.
Sociale media is voor gemeentes heel dankbaar om mensen in de bloemetjes te zetten, en om je burgers mee te betrekken in die bedanking. Dat bewezen ze in Evergem, bijvoorbeeld:
Machtige memes in Middelkerke
Naar Middelkerke dan, waar ze er in slaagden om de nationale staking van 13 februari én de Superprestige Cyclocross én het West-Vlaamse dialect te verwerken in één post op Facebook. Respect!
Agentschap wegen en verkeer doet het op rijm
Overheden vinden niet altijd de juiste toon of aanpak voor hun sociale media. Maar wat Agentschap Wegen en Verkeer dit jaar liet zien, vonden we ronduit prachtig. Kiezen was moeilijk, maar deze post van afgelopen zomer sprong er wel uit.
(Nog een tip trouwens: zoek eens op ‘awv’ in Giphy.com)
https://www.instagram.com/p/B05W7TPom2b/
Bingo met Klasse
Klasse speelde dan weer in op herkenbaarheid, met de grote Schooluitstap-bingo. Goed voor een stortvloed aan likes, comments en shares!
WNF scoort op Halloween
Een beeld zegt meer dan duizenden woorden. En dat wist WNF Nederland perfect te illustreren tijdens Halloween dit jaar.
https://www.instagram.com/p/B4SaUE5imY3
WAT WAT haakt in op de actualiteit
Inhaken op de actualiteit, het is een kunst op zich. En het hoeft niet altijd Kerstmis, moederdag of Pasen zijn. Jongerenplatform Wat Wat had aan een controversiële uitspraak van Jean-Marie De Decker genoeg om deze knalpost te produceren.
Studio Brussel speelt Rad van Fortuin
Tijdens Rock Werchter maakte Studio Brussel het de festivalganger met keuzestress gemakkelijk, door hen op Instagram Stories te laten draaien aan het Rad van Fortuin. Meteen een heel inventief gebruik van de pauze-functie in de stories van Instagram.
Wedstrijdje doen?
Abdij van Park in Leuven hield afgelopen zomer een van de opmerkelijkste wedstrijden die we tegenkwamen op sociale media dit jaar:
Scoren met een BV
Afsluiten doen we met deze video, die Provincie Antwerpen ons instuurde. In 4 afleveringen lieten ze acteur Dimitri Leue uitleggen hoe geweldig Provincie Antwerpen wel is.
Met dank aan iedereen die een opmerkelijke post instuurde!