Je omslagfoto van je Facebookpagina is een essentieel onderdeel van je Facebookpagina. Het straalt jouw identiteit uit en het toont aan jouw publiek waarmee je bezig bent.
Dus een belangrijk onderdeel in je communicatiestrategie!
1. Respecteer de afmetingen
De Facebookbanner is tamelijk rechtlijnig:
Het formaat van de banner is 1702 x 630 pixels met 72 dpi. Facebook zal je afbeelding herschalen naar 851 x 315 pixels.
DO’s
- Crop je afbeelding naar het juiste formaat voordat je die uploadt
- Gebruik software zoals Canva (gratis!) om direct in het juiste formaat te werken
- Gebruik RGB-kleuren, geen CMYK
- Centraliseer je beeld in de banner
- Herschaal met fotobewerkingssoftware de afbeelding totdat hij past in de minimum afmeting van Facebook
DONT’s
- Gebruik geen afbeelding die te klein is (<851px breed of 315 px hoog)
- Maak geen afbeelding in CMYK (bv. via PDF). De kleuren van de afbeeldingen kunnen er anders uitzien.
Niet alleen werd hier een logo gebruikt (saai!), maar het logo wordt afgeknipt omdat de afbeelding te breed is.
2. Kies 1 centraal beeld
DO’s
- Kies een recente foto!
- Gebruik een foto die bij de identiteit van je pagina past
- ‘De regel van derden’ helpt bij een goede compositie
- Concentreer je op de essentie van de foto. Weinigzeggende achtergrond mag afgeknipt worden.
Eén centraal beeld: binnenin een boerderij met verschillende dieren, volwassenen, kinderen,… dit moet wel een kinderboerderij zijn. Tip: fotografeer nooit mensen ‘op de rug’
DONT’s
- Gebruik geen wazige of onscherpe foto’s, logo’s, stockfoto’s of flyers
- Maak dat het centrale beeld niet verzuipt in de achtergrond
- Maak geen collage van foto’s
- Maak dat niets of niemand van de foto doormidden geknipt wordt
- Pruts niet aan de lengte-breedte-verhouding van je foto
- Beperk het aantal filters
De slogan is het belangrijkste. Het verkeersbord (links) en het bedrijventerrein (rechts) hadden weggeknipt mogen worden. Het blurren van de zijkanten slaat helemaal nergens op . De centrale focus ‘verzuipt’ hier in de achtergrond. Niet onlogisch als je in Oostende woont. *Niettemin: K’moaaan KVO!*
3. Facebookbanner is onderdeel van je communcatiestrategie
DO’s
- Date je Facebookbanner geregeld up. Nav. een evenement, actuele gebeurtenis of periode in het jaar
- Zorg voor interactiviteit door fans foto’s te laten doorsturen voor je banner.
- Vul de beschrijving van je Facebookbanner aan: waarover gaat de foto? Is er een actie? Zoek je interactie met het publiek? …
- Kies foto’s die passen bij jouw waarden van je vereniging, club, bedrijf of zaak
- Geef je pagina een smoel door foto’s te gebruiken met jouw vrijwilligers, bestuurders of doelgroep
- Laat je coverfoto emotie oproepen: nostalgie, gezellig samenzijn,…
Deze coverfoto wordt geregeld vervangen door ingestuurde foto’s van het publiek. De tekst in de beschrijving zorgt voor nieuwe deelnemers. De foto’s die gepubliceerd worden, werden zorgvuldig gekozen door de communicatiedienst.
DONT’s
- Gebruik geen nietszeggende foto zoals een gebouw, omgeving of lege ruimte
- Gebruik geen foto zonder mensen
- Gebruik geen klassieke groepsfoto’s volgens het principe ‘drie rijen, groten achteraan, kleintjes onderaan‘.
Dit is een tafeltennisclub. Maar, hoe de sfeer, het samenzijn, de sportiviteit, de intensiviteit eruit zien? Geen idee …
4. Elementen toevoegen? Rechts uitlijnen!
DO’s
- Zet de foto links, tekst rechts
- Laat de foto spreken, niet de tekst. Max. 20% van je afbeelding mag tekst zijn.
- Plaats tekst boven je actieknop
- Zorg voor verdere informatie via de actieknop, link in de beschrijving of hashtag
- Hou tekst in één blok
De tekst maakt hier directe allusie op de inschrijfknop, die er direct onder staat. Toeval? Nee …
DONT’s
- Centraliseer de tekst niet in het midden van je banner of aan de linkerzijde.
- Beperk tekst in de afbeelding
- Gebruik zo weinig mogelijk logo’s (bv. sponsors, partners, ..) in je afbeelding. Indien nodig, hou ze klein en plaats ze aan de linkerkant.
Heel veel tekst in deze banner, zowel links als rechts, maar ook onderaan begint opnieuw een stuk tekst.