“We zitten nu aan 990 likes op deze pagina. Wees snel! Want de 1000e wint een iPhone!” Het zijn ondoordachte acties die ik helaas al te vaak zie opduiken op Facebook. En ze hebben ontzettend weinig zin. Want je beloont er de verkeerde persoon mee. Die 1000e volger zal je pagina liken voor de prijs, niet omdat hij graag jouw content in zijn startpagina wil krijgen. Maar hoe pak je het dan wel aan?
Eerst en vooral: het vieren van x aantal likes is in de eerste plaats een belangrijke gebeurtenis voor de beheerder van die pagina. Voor mij als volger van die pagina maakt het eerlijk gezegd niks uit hoeveel likes een pagina heeft, zolang ze mij maar nuttige, leuke en interessante posts oplevert. Hou dat dus zeker altijd in het achterhoofd. Dat betekent niet dat je van die gebeurtenis geen interessante post kunt maken.
Ik ging eens rondkijken hoe heel wat organisaties en bedrijven zo’n gebeurtenis vieren:
Bedankt!
Je kunt gewoon ‘Bedankt!’ zeggen. Dat kan op deze weinigzeggende manier van Europe Cars.
https://www.facebook.com/europcarBE/videos/1362856287105506/?hc_location=ufi
Maar je kunt ook all the way gaan, zoals Scouts en Gidsen Vlaanderen ooit deed met een bedankt-filmpje in ware kerstboodschap-stijl.
https://www.facebook.com/scoutsengidsenvlaanderen/videos/686683531353471/
Cijfertjes
De NATO dook voor haar 1 miljoenste fan in de statistieken. En maakte daar dit filmpje mee:
https://www.facebook.com/NATO/videos/vb.146599018696771/983204315036233
Taart!
Taart en andere zoetigheden scoren goed op de meeste Facebook-pagina’s. Dat hebben ze zowel bij Socialemediaburo als bij Mediaraven begrepen, al verschilt de insteek bij beide organisaties wel fundamenteel natuurlijk.
https://www.facebook.com/socialemediaburo.be/videos/vb.1516966015223584/1801599700093546/?type=2&theater
https://www.facebook.com/Mediaraven/videos/1325686207478110/
Toch een wedstrijdje
Brandweer Zone Antwerpen deed het afgelopen week toch met een wedstrijd, maar dan eentje waar iedereen aan kan deelnemen. De drempel om deel te nemen is misschien wel aan de hoge kant, dus ik ben benieuwd hoeveel inzendingen er effectief gaan binnenkomen. Maar alle 10.000 fans kunnen hier potentieel iets winnen, en dat is wel essentieel.
https://www.facebook.com/brandweerzoneantwerpen/photos/a.365797033516367.81339.158879447541461/1235682143194514/?type=3
Nog een voorbeeldje vinden we bij Vedett: om een winnaar te selecteren uit hun 10.000 fans, spaarden ze kost noch moeite. Wel opletten: wat hier gebeurt, mag officieel enkel onder toezicht van een deurwaarder. Volgens de Belgische kansspelencommissie moet je immers een controleur of een onderscheidende factor hebben om een winnaar te bepalen. De onschuldige kinderhand (hoe mooi ingekleed ze ook is), is illegaal en mag je nooit toepassen om een winnaar te bepalen.
Grote kuis
Om af te sluiten nog een buitenbeentje: in de facebookgroep VLCM (waar alle Vlaamse Community Managers dagelijks uitwisselen over sociale media), was 1000 leden ooit de aanleiding om een opkuisoperatie te starten. Onder het motto “kwaliteit boven kwantiteit”. Denk daar maar eens over na.
(Dank aan Joke De Nul, Alex De Mil, Bart Haemelinck en Chris De Meyere voor de tips!)
Meer Facebook?
Nood aan meer tips voor je facebookpagina? Check dan zeker eens het programma van onze praktijkdag ‘I Like Facebook‘ op 12/5 in Gent.