20 jaar Facebook in 4 opmerkelijke cijfers

door | 4/02/2024

Vandaag blaast Facebook 20 kaarsjes uit. Twintig jaren waarin Facebook uitgroeide van een netwerk voor studenten aan Harvard tot een miljardenbusiness met miljarden gebruikers.

Ook jouw vereniging of bedrijf heeft ongetwijfeld een Facebookpagina om te communiceren met je achterban. Met wisselend succes? Misschien kunnen onderstaande opmerkelijke statistieken jouw strategie op Facebook wel een nieuwe wending geven?

Facebook heeft 3 miljard gebruikers

Een cijfer om van te duizelen. Sinds eind 2022 rondde Facebook de kaap van de 3 miljard ‘actieve’ gebruikers. 3 miljard accounts die minstens 1 keer per maand iets doen op Facebook.

Let op: dat zijn daarom niet noodzakelijk 3 miljard mensen op Facebook. Er zijn nog altijd heel wat mensen die meerdere profielen hebben of een profieltje maken voor hun organisatie. En zeker dat laatste is uiteraard niet de bedoeling.

69% van de Vlamingen (18+) zit op Facebook

Hoe zit dat in Vlaanderen? Volgens de recentste Digimeter (2022) heeft bijna 70% van de Vlamingen (18%) een actieve account. Daarmee laat het Instagram (46%), Pinterest (24%), LinkedIn (18%) en TikTok (16%) nog altijd ver achter zich. Enkel WhatsApp (86%) is nog populairder dan Facebook. Maar ook die app komt uit de stal van moederbedrijf Meta natuurlijk.

Dat betekent uiteraard niet dat je enkel op Facebook moet inzetten. Afhankelijk van je doelgroep kan een combinatie van Facebook en Instagram/TikTok een ideale combinatie zijn.

55% van de Vlamingen gebruikt dagelijks Facebook

De cijfers hierboven zijn uiteraard cijfers over het maandelijks gebruik. Hoe zit dat op dagelijkse basis?

Ook daar is Facebook heer en meester, zo blijkt. 55% van de Vlamingen (18+) gebruikt dagelijks Facebook.

“Ja maar, mijn interactie en bereik daalt al jaren… Is dat dan geen probleem?” Uiteraard. Maar hou altijd in het achterhoofd dat heel wat mensen je bericht zullen “hebben zien passeren” zonder dat ze noodzakelijk hebben geklikt, gereageerd of geliket. Je aanwezigheid op Facebook is dus zeker en vast nog de moeite waard.

Ook opvallend: het monopolie van Meta is hallucinant. Maar liefst 86% van de Vlamingen (18+) gebruikt dagelijks minstens een app uit de stal van Meta.

 

60% van de tieners heeft geen Facebook-account

In de vorige 2 statistieken hadden we het vooral over de volwassen gebruikers van Facebook. Maar hoe zit dat bij de minderjarigen? Daar zien we een heel ander beeld. Volgens het Apestaartjaren-onderzoek (2022) heeft 15% van de kinderen in de lagere school een Facebookaccount. In de middelbare school is dat 41%.

Ter vergelijking: voor TikTok ligt dat op 56% (lagere school) en 86% (middelbare school). Voor Instagram draait dat rond de 28% (lagere school) en 83% (middelbare school).

Mik je als organisatie echt op die 10 tot 18-jarigen, dan denk je wel best na over een eigen Instagram- of TikTok-kanaal.

En toegegeven: ook twintigers en dertigers zullen minder ‘actief’ zijn op Facebook dan 15 jaar geleden, zeker als het gaat om de beruchte status-update. Maar voor Messenger, Facebookgroepen, verjaardagen en evenementen weten ze hun weg zeker nog te vinden naar Facebook.

Speel daar als organisatie dus zeker op in, en wees zelf ook actief in groepen, volg je inbox op en maak events aan.

 

Zelf meer halen uit Facebook?

Bij I Like Media zetten we je graag op weg met je strategie op sociale media. We geven geregeld opleidingen over Facebook, Instagram, TikTok en contentstrategie. Check daarvoor onze kalender, filter op de gewenste thema’s en schrijf je in.

Tot binnenkort!

Word jij één van onze 100 Mediamaatjes?

Verbeter een jaar lang je communicatie-skills en krijg een pak voordelen zoals korting op alle opleidingen, coaching en 6 talkshows met experten uit het veld.

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2024!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens