Nostalgie is een heel sterke emotionele trigger voor je volgers. Je volgers gaan sneller likes uitdelen wanneer ze iets zien dat ze herkennen, of waar ze persoonlijke herinneringen aan hebben.
Wellicht zit je op een berg archiefmateriaal, maar doe je er niet zo heel veel mee. Ga dus eens op zoek in je archief: een groepsfoto van het team 10 jaar geleden, van je oude logo, van een evenement dat precies 15 jaar geleden is… Mogelijkheden zat, zo bewijzen onderstaande voorbeelden:
1. Stel een vraag
Een foto uit de oude doos posten is ideaal om er een vraag bij te stellen voor meer interactie. Wanneer is deze foto genomen? Wie herkent de persoon op de foto? Of een nog veel originelere insteek natuurlijk.
Dit bericht op Instagram bekijken
2. Maak een vergelijking
Een terugblik is ook ideaal om heden en verleden met elkaar te vergelijken. En dat kan op veel manieren, zo bewijzen onderstaande posts:
Dit bericht op Instagram bekijken
3. Strooi met weetjes
Over het verleden valt natuurlijk ook heel wat te vertellen. Bij Stad Gent lossen ze dat op met een carrousel vol wijze weetjes.
Dit bericht op Instagram bekijken
4. Maak er een vaste rubriek van
Vaste rubrieken geven structuur voor je volgers, maar zorgen vooral ook voor continuïteit in je eigen contentplanning. Bij Stad Eeklo hebben ze bijvoorbeeld de ‘Nostalgiedonderdag’
In Stad Deinze duikelen ze dan weer elke donderdag consequent een foto op uit het archief. Waarom op donderdag? Omdat ze daar dankbaar gebruik maken van #ThrowbackThursday
Dit bericht op Instagram bekijken
5. Verzamel hoogtepunten
Het einde van het jaar is ook gewoon leuk om terug te blikken op het voorbije jaar en de hoogtepunten van je organisatie of zaak op een rijtje te zetten.
Op Instagram kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de app ‘Best 9‘ om je 9 beste Instagramposts in de kijker te zetten.
Dit bericht op Instagram bekijken
Bij I Like Media gebruikten we vorig jaar de Instagram Gidsen om terug te blikken op 2020:
Nog veel meer inspiratie?
Dit is maar een van de vele tips uit het boek “Scoren met creatieve content op sociale media”. In het boek verzamelden Brecht en Kristof meer dan 100 concrete voorbeelden, formats en getuigenissen om je sociale media een ongeziene boost te geven.