De 7 trends om in 2022 op sociale media op in te zetten

door | 12/01/2022

Als we sociale media in 2022 in enkele kernwoorden moeten omschrijven, dan zouden het de volgende zijn: authentieke verhalen, (geautomatiseerde) conversaties, langere video, interactie in kleine groepjes en social commerce.

Om je op weg te zetten, lijsten we 7 trends voor sociale media voor 2022 hieronder uitgebreid op mét praktische tips over hoe je hierop kan inzetten.

Trend #1: Reels als boost voor jouw Instagramsucces

Zolang TikTok een enorme concurrent blijft, zal Mark Zuckerberg en zijn team enorm veel gewicht blijven geven aan vergelijkbare functies.

In juli vorig jaar kondigde Instagrambaas Adam Mosseri aan: ‘We’re no longer a photo-sharing app.’ Gebruikers vragen om meer entertainende video-inhoud en dat is waar Instagram ook een antwoord op wil bieden. We zien dat in het stijgende succes van Reels, video als onderdeel van de feed (met het verdwijnen van IGTV) en de opkomst van Instagram Live.

Integreerde je vorig jaar Reels nog niet in je strategie? Laat dan authentieke video nu dus wel een belangrijk deel uitmaken van je strategie. Zorg er wel voor dat je video’s authentiek, creatief en innovatief zijn. Zorg dat ze een meerwaarde hebben, bijvoorbeeld met tips en entertainment. Het mag niet aanvoelen alsof er opnieuw een nieuwe advertentie langs het scherm voorbijkomt.

Hoe zet je hierop in?

  1. Bied waarde aan aan je publiek door je met je Reel tips en tricks mee te geven aan je volgers (ideaal voor diensten). Maar zorg ervoor dat de Reel wel nog steeds strategisch gelinkt is aan je aanbod. Als je op willekeurige trends springt zonder die inhoud af te stemmen op je algemene marketingdoelen, gaan je inspanningen je niet veel opleveren.
  2. Verkoop je producten? Creëer dan eens 2 tot 4 Reels per maand die je op een leuke en originele manier uitwerkt.
  3. Zet een Reel die veel betrokkenheid opwekt eens in als een advertentie. Iets dat goed presteert op kleinere schaal (organisch) zal het ook goed doen op grotere schaal (adverteren). Je kan dit doen door simpelweg je Reel te downloaden en als video te gebruiken in je advertentie. Hierdoor bereik je nieuwe mensen die je daarna zelfs opnieuw kan targetten.

Trend #2: Meer bereik, meer verhaal en meer engagement op TikTok

TikTok is de meest gedownloade app van 2021. Op dit platform inzetten kan dus wel al eens een goed idee zijn voor dit jaar.

“Maar moet ik wel op TikTok inzetten als ik al Reels maak op Instagram?”, is een vraag die we wel meer krijgen. Al is het format wel lichtjes hetzelfde, de doelgroep verschilt, de lengte van de video verschilt, de sfeer op het platform is anders en het algoritme werkt anders op de beide platformen.

TikTok kan ook niet enkel de jongeren bekoren. In 2020 vond maar liefst een kleine 20% van de 25-34-jarige Vlamingen zijn weg naar TikTok. Maar ook de 35-44 (10%) en 45-55 (9%) bleven niet achter. Deze aantallen zullen in 2021 ook nog gestegen zijn. Maar op deze cijfers is het nog even wachten op de Digimeter die binnen enkele maanden uitkomt. (Cijfers: Digimeter 2020)

Volgens Backlinko zit (in Amerika) 90% van de TikTok-gebruikers dagelijks op het platform en de TikToks genereren zelfs meer engagement dan de content op Instagram. (Bron: https://backlinko.com/tiktok-users)

Lang nog niet alle bedrijven en organisaties durven zich op het TikTok-pad te begeven. Maar heb je zelf een goed idee, dan kun je wel al eens een voorsprong creëren op je concurrentie hier in Vlaanderen.

Hoe zet je hierop in?

  1. Hou andere bedrijven en organisaties die het goed doen op het platform in het oog. Je hoeft niet alles zelf te doen natuurlijk. Sommigen werken met jonge creators samen.
  2. Wil je toch zelf aan de slag, hou dan rekening met drie belangrijke elementen: de trending sounds van TikTok, je persoonlijkheid en de herkenbaarheid van je merk. Blijf op de hoogte van de trends en de trending muziek om je TikTok op de For You Page te krijgen = de ‘startpagina’ van TikTok.
  3. Geluid alleen is niet genoeg. De herkenbaarheid van je merk is wat kijkers echt over de streep trekt. Zet dit in de verf door je authentieke verhaal te vertellen. Misschien werd de opstart van je shop wel geïnspireerd door een tante? Neem de kijker mee in dit verhaal.
  4. Sinds kort kun je ook adverteren op TikTok via TikTok For Business. Het opzet van de ads doet sterk denken aan de Facebook Ads Manager.
  5. Snuffel eens door het superhandige Creative Center van TikTok en ontdekt wat er nu populair is, hoe je TikToks maakt en waarom andere merken succesvol zijn op het platform.

Screenshot van het startscherm van het Creative Center van TikTok

Trend #3: Interacties met je volgers meer automatiseren

Mensen willen niet gewoon aangesproken worden, ze willen ook actief deelnemen aan de conversatie. Maar je hebt niet altijd de tijd om op alle vragen zelf te antwoorden. Het afgelopen jaar zagen we dat meer en meer bedrijven automatisatie via chatbots inzetten.

Manychat keyword automation Instagram

Een voorbeeld: Stel dat je een podcast of e-book hebt over gezonder eten. Dan kun je dat proces automatiseren door aan je volgers aan te sporen in je stories om je een bericht te sturen met een bepaald woord waardoor ze meteen automatisch een antwoord krijgen van jou.

Voorbeeldje van zo’n bericht: “Als je meer wilt weten, stuur me een berichtje met #PODCAST en dan stuur ik je meer informatie over mijn laatste aflevering.” Dit noemen we ‘keyword automation’ en kan je makkelijk instellen met ManyChat (voorlopig enkel mogelijk als je account meer dan 1000 volgers heeft, maar hier komt snel verandering in).

Keyword automation Manychat (1)

Dat levert twee voordelen op:

  1. Zowel kleine bedrijven als grote merken kunnen een dialoog starten die vertrouwen en connectie met volgers opbouwt.
  2. Dit soort interacties tonen aan het sociale netwerk in kwestie dat er een relatie tussen jullie twee accounts is, wat het algoritme alleen maar ten goede komt.

Hoe zet je hierop in?

  1. Heeft jouw account meer dan 1000 volgers? Probeer dan ManyChat eens uit om keyword automation op te zetten .
  2. Denk goed na over hoe je je flow opbouwt en maak het zo persoonlijk mogelijk.

Trend #4: Nieuwe aanpak om te adverteren op Facebook

In de Ads Manager van Facebook kies je binnenkort een van de zes nieuwe doelstellingen kiezen: bekendheid, verkeer, engagement, app promotie, leads en verkoop.

Facebook Ads Manager nieuwe doelstellingen

Dat maakt het kiezen alvast gemakkelijker. Heel fijn! Maar… de advertentiekosten voor Facebook zijn wel gestegen als gevolg van het verlies van tracking en concurrentie. Dat kan sommige producten met een lagere marge of kleinere bedrijven die een lager marketingbudget hebben buitenspel zetten.

Door te testen en verschillende benaderingen uit te proberen kun je wel nog steeds maximaal inzetten op ads en je kosten drukken.

Hoe zet je hierop in?

  1. Om de advertentiekosten op Facebook niet te hoog te laten oplopen test je best gerichter dan ooit tevoren. Verdeel je budget over ad sets binnen je campagne in plaats van gespreid over campagnes en doe aan A/B testing met je ads.
  2. Probeer verschillende benaderingen van je targeting. In sommige gevallen werkt een breder publiek beter en in andere gevallen net een heel specifiek publiek.
  3. Je kan alles over de nieuwe campagnedoelstellingen van Facebook lezen in dit artikel rond de update van Ads Manager doelstellingen.

Trend #5: Een subtiele shift naar langere video en audio

Het is duidelijk dat 2021 het jaar van de korte video was. De explosie van TikTok, de grootschalige acceptatie van Instagram Reels en de introductie van YouTube Shorts (al verwachten we hier geen groot succes) zorgden ervoor dat we ons allemaal concentreerden op berichten van 15 seconden.

Al merkten we hier alvast een subtiele verandering. TikTok is uitgebreid tot video’s van 3 minuten en je kan nu Reels tot 60 seconden maken. Deze kleine veranderingen luiden het begin in van een slingerbeweging terug naar inhoud in een langere vorm.

Begin 2021 barstte Clubhouse los met live audio in lange vorm los, Twitter introduceerde Spaces, Facebook kwam met Live Audio Rooms en biedt ook podcasts (in de VS) aan. YouTube omarmt momenteel ook podcasts. En laten we live video niet vergeten: zelfs Amazon heeft nu ingezet op live video.

Hoe zet je hierop in?

  • Staar je niet blind op het korte format op de verschillende platformen. Een authentiek verhaal mag gerust wat langer zijn om je doelpubliek helemaal onder te dompelen in je content.

Trend #6: Het publiek verlangt naar interactie in kleinere groepjes

Facebook is wereldwijd nog altijd sociale netwerk nummer 1 met 2,9 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Toch verlangen steeds meer mensen naar ervaringen in kleinere, nichegemeenschappen en subculturen.

Facebook heeft dat ook door en biedt daarom Facebookgroepen, Live Audio Rooms en Facebook Live aan. Zo willen ze interacties op kleine schaal aanbieden en zo meer vertrouwen op tussen de gebruikers opbouwen.

Facebook Live Audio Rooms

Hoe zet je hierop in?

  1. Facebookgroepen: blijf investeren in groepen uitbouwen. Je koppelt die groepen ook best aan je Facebookpagina. Facebook lanceerde vorig jaar een reeks nieuwe features voor groepen: aanmaak van subgroepen, winkels voor de verkoop van merchandise, inzamelingsacties en een groot aantal beheerdersfuncties.
  2. Live Audio Rooms: deze ‘groepen’ waarin je enkel via audio met elkaar praat, zijn voorlopig enkel beschikbaar voor enkele partners op Facebook. Zodra je toegang krijgt, profiteer je best van dit format binnen je Facebookgroep om contact te maken met leden. Het is supergemakkelijk en je hoeft niet cameraklaar te zijn!
  3. Facebook Live: live video is nog altijd erg krachtig en het beste om je persoonlijkheid te tonen en rechtstreeks in contact te staan met je volgers.

Trend #7: Social commerce boomt

Na bijna 2 jaar van corona en lockdowns shoppen we allemaal massaal online, en meer en meer via sociale media. Shoppers op sociale media scrollen door feeds en klikken op ‘nu kopen’-knoppen op advertenties voor producten. Ze gebruiken sociale media voor elke fase van het aankooptraject, voor bijna elke productcategorie.

Volgens het Digital 2021-rapport van Hootsuite en We Are Social zijn sociale netwerken nu het op één na belangrijkste kanaal voor online merkonderzoek. En als we zelfs kijken naar mensen van 16 tot 24 jaar, scoren sociale netwerken zelfs hoger dan zoekmachines zoals Google als het gaat om merkonderzoek.

Hoe zet je hierop in?

  1. Heel simpel: maak werk van de beleving die klanten hebben met je merk via sociale media. En maak het hen zo gemakkelijk mogelijk
  2. Verken de shops van Facebook en Instagram. En onderzoek hoe je je bestaande webshop op je website kunt koppelen. Ook TikTok maakte het recent ook mogelijk om je Shopify-account te koppelen aan TikTok en verkoop via dat kanaal ook sneller te laten verlopen.
  3. Nood aan meer cijfertjes over e-commerce in 2021? Check zeker eens deze statistieken van Google Trends.

TikTok en Shopify

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer