Het komende jaar laten we elke maand een concrete tip op je los om je sociale media een creatieve boost te geven. Vandaag hebben we het over de kracht van een goede getuigenis.
Heb je je ooit afgevraagd waarom we zo massaal fan zijn van programma’s als Man Bijt Hond en Iedereen Beroemd? Omdat daar ‘echte’ mensen aan het woord komen. We horen graag van andere mensen hoe zij over iets denken. Let maar eens op de vele ‘voxpop’-interviews die je in een doorsnee journaal ziet passeren.
De clou: dat is op sociale media niet anders. Wanneer je vakantieplannen smeedt, ga je aan je Facebookvrienden vragen welke hotels, restaurants of campings ze aanraden. Liever dan je te baseren op de promoteksten op de websites van die horecazaken zelf. Waarom? Omdat je in ‘echte mensen’ meer vertrouwen hebt.
Meningen verzamelen kun je op vele manieren: pluk een mening uit een review, citeer uit e-mails of laat je klanten of medewerkers aan het woord.
Een aantal voorbeelden:
1. Take The Leap
Opruimcoach Isabel van Take The Leap post geregeld (positieve) feedback die ze krijgt van haar klanten op haar sociale media.
Merk op dat ze daarbij ook vermeldt wat die feedback met haar doet.
2. Festival Dranouter
Bij Festival Dranouter zweren al een paar edities bij het concept van de #dranouterquotes. Een team vrijwilligers trekt de wei op met als missie om verhalen te verzamelen. Lees: mensen aanspreken en horen hoe zij het festival beleven. Een foto, een sappige quote en een sjabloon in de huisstijl maken het geheel Instagram-proof.
3. Stad Deinze
Stad Deinze zet elke week een inwoner in de kijker op hun Instagram-pagina. In de copy bij de zwart-witfoto vertelt de persoon in kwestie waar hij/zij mee bezig is.
4. Cultuurcentrum Belgica
Veel cultuurcentra komen bij de voorstelling van het nieuwe cultuuraanbod niet veel verder dan de cover te delen van de seizoensbrochure. Bij Cultuurcentrum Belgica uit Dendermonde doen ze het anders: zij maakten een video waarin de medewerkers vertellen naar welke voorstelling zij zeker en vast willen gaan kijken in het komende seizoen.
Nog veel meer inspiratie?
Dit is maar een van de vele tips uit het boek “Scoren met creatieve content op sociale media”. In het boek verzamelden Brecht en Kristof meer dan 100 concrete voorbeelden, formats en getuigenissen om je sociale media een ongeziene boost te geven.