Scoor met creatieve content (2): Laat mensen aan het woord

door | 23/11/2020

Het komende jaar laten we elke maand een concrete tip op je los om je sociale media een creatieve boost te geven. Vandaag hebben we het over de kracht van een goede getuigenis.

Heb je je ooit afgevraagd waarom we zo massaal fan zijn van programma’s als Man Bijt Hond en Iedereen Beroemd? Omdat daar ‘echte’ mensen aan het woord komen. We horen graag van andere mensen hoe zij over iets denken. Let maar eens op de vele ‘voxpop’-interviews die je in een doorsnee journaal ziet passeren.  

De clou: dat is op sociale media niet anders. Wanneer je vakantieplannen smeedt, ga je aan je Facebookvrienden vragen welke hotels, restaurants of campings ze aanraden. Liever dan je te baseren op de promoteksten op de websites van die horecazaken zelf. Waarom? Omdat je in ‘echte mensen’ meer vertrouwen hebt. 

Meningen verzamelen kun je op vele manieren: pluk een mening uit een review, citeer uit e-mails of laat je klanten of medewerkers aan het woord. 

Een aantal voorbeelden:

1. Take The Leap

Opruimcoach Isabel van Take The Leap post geregeld (positieve) feedback die ze krijgt van haar klanten op haar sociale media.

Merk op dat ze daarbij ook vermeldt wat die feedback met haar doet.

2. Festival Dranouter

Bij Festival Dranouter zweren al een paar edities bij het concept van de #dranouterquotes. Een team vrijwilligers trekt de wei op met als missie om verhalen te verzamelen. Lees: mensen aanspreken en horen hoe zij het festival beleven. Een foto, een sappige quote en een sjabloon in de huisstijl maken het geheel Instagram-proof.

3. Stad Deinze

Stad Deinze zet elke week een inwoner in de kijker op hun Instagram-pagina. In de copy bij de zwart-witfoto vertelt de persoon in kwestie waar hij/zij mee bezig is.

 

4. Cultuurcentrum Belgica

Veel cultuurcentra komen bij de voorstelling van het nieuwe cultuuraanbod niet veel verder dan de cover te delen van de seizoensbrochure. Bij Cultuurcentrum Belgica uit Dendermonde doen ze het anders: zij maakten een video waarin de medewerkers vertellen naar welke voorstelling zij zeker en vast willen gaan kijken in het komende seizoen. 

Nog veel meer inspiratie?

Dit is maar een van de vele tips uit het boek “Scoren met creatieve content op sociale media”. In het boek verzamelden Brecht en Kristof meer dan 100 concrete voorbeelden, formats en getuigenissen om je sociale media een ongeziene boost te geven.

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer