Er bestaan honderden boeken over marketing en communicatie, maar welke zijn nu echt de moeite? Onze trainers doken in hun boekenkast en delen hieronder hun absolute must read!
Omringd door idioten
door Thomas Erikson
Pieter Devriendt stelt je graag dit boek voor. “Het boek helpt je je publiek in te delen in kleuren. Die kleuren corresponderen met hun noodzaak aan communicatie die ze verwachten. Dat vond ik heel leuk omdat het theorie afwisselt met veel humor.”
“Ik dacht het in bed te lezen, maar al vlug had ik een notitieboekje naast me om aantekeningen te maken. Je kan het ook makkelijk vertalen in posts: van de geitenwollensokkendragers die graag foto’s wil tot mensen die liever statements hebben en willen discussiëren. Ideale vakantielectuur.”
Formats
door Aart Lensink
‘Formats’ van Aart Lensink is dé aanrader van Christophe Toye. “Een boek voor doeners en dat heb ik graag. Het somt 101 formats op die copywriters, bloggers en columnisten direct kunnen gebruiken: de quiz, de 24 uur van …, groeten uit …, de factcheck, het help-scenario,…”
“Eén nadeel: de cases komen vooral uit Nederland. Zeer handig is ook een 8-stappenplan om je verhaal op te bouwen. Een aanrader voor praktijkmensen!”
Verlies je lezer niet
door Marc Mombaerts
Kristof D’hanens is fan van dit kleine boekje volgepropt met praktische tips. “Over webschrijven, bloggen en copywriting weet ik al heel wat, maar dit boekje heeft me vooral geleerd waar ik op moet letten als ik een ledenblad, infokrant of brochure wil samenstellen.”
“Schrijfstijl en spelling komen maar zijdelings aan bod. De focus ligt op typografie, gebruik van beelden, lettertypes, kleuren, … Heel inspirerend!”
Community Marketing
door Stephanie Duval en Nele Pieters
Brecht Vanderstraeten raadt jullie allemaal dit boek aan: “We maken allemaal deel uit van een of meerdere communities. En wat we doen of laten is in functie van onze band en identiteit in de community. Dat is een van de kerngedachten van de auteurs. Je stelt geen doelpubliek samen enkel en alleen op basis van arbitraire factoren zoals leeftijd, beroep of gezinssituatie. De mentaliteit van je klant kennen, begrijpen en erop inspelen. Dàt is de sleutel.”
“Neen, dit is geen marketing hocus pocus. Wel een fundamentele en onderbouwde filosofie om je communicatie vorm te geven. Er zijn zo van die boeken die je door een andere bril naar je werk doen kijken. Voor mij is Community Marketing daar zeker eentje van.”
Digital Marketing like a pro
door Clo Willaerts
Leen Veldeman raadt iedereen ‘Digital Marketing like a pro’ aan. “De bestseller van Clo Willaerts uit 2018. “Het is een goed startersboek dat heel vlot leest om de bomen door het bos te zien zonder alle moeilijke termen.”
“Je leert meteen hoe je jouw social media, nieuwsbrieven, website,… kan optimaliseren.”
Het digitale proletariaat
door Hans Schnitzler
Wolfram Carlier is fan van dit inspirerende boek: “De digitale proletariër is een mens van wie het hele bewustzijn tot koopwaar is gereduceerd. Schnitzler plaatst de digitale revolutie tegenover de industriële revolutie en houdt ons kritisch en alert.”
“In tijden van crisis en de daarbij gepaard gaande grootschalige digitale experimenten zeker een aanrader.”
Krachtige SEO
door Frederik Vermeire
Waarom iedereen dit boek moet lezen? Evelien Standaert is heel duidelijk: “Omdat het Belgisch is. En bovendien heel diepgaand is over zoekmachineoptamisatie.”
“Voor sommige communicatieprofessionals kan het wat zwaar zijn, maar misschien kan je er ‘de kleine SEO voor dummies‘ bijnemen als alternatief. Dat boek is laagdrempeliger en vertelt in heel duidelijke taal wat iemand zonder technische achtergrond zelf kan doen aan SEO.”