Onze boekentips voor communicatiemedewerkers!

door | 25/03/2020

Er bestaan honderden boeken over marketing en communicatie, maar welke zijn nu echt de moeite? Onze trainers doken in hun boekenkast en delen hieronder hun absolute must read!

Omringd door idioten

door Thomas Erikson

Pieter Devriendt stelt je graag dit boek voor. “Het boek helpt je je publiek in te delen in kleuren. Die kleuren corresponderen met hun noodzaak aan communicatie die ze verwachten. Dat vond ik heel leuk omdat het theorie afwisselt met veel humor.”

“Ik dacht het in bed te lezen, maar al vlug had ik een notitieboekje naast me om aantekeningen te maken. Je kan het ook makkelijk vertalen in posts: van de geitenwollensokkendragers die graag foto’s wil tot mensen die liever statements hebben en willen discussiëren. Ideale vakantielectuur.”

Meer info over dit boek?

 

Formats

door Aart Lensink

‘Formats’ van Aart Lensink is dé aanrader van Christophe Toye.  “Een boek voor doeners en dat heb ik graag. Het somt 101 formats op die copywriters, bloggers en columnisten direct kunnen gebruiken: de quiz, de 24 uur van …, groeten uit …, de factcheck, het help-scenario,…”

“Eén nadeel: de cases komen vooral uit Nederland. Zeer handig is ook een 8-stappenplan om je verhaal op te bouwen. Een aanrader voor praktijkmensen!”

Meer info over dit boek?

 

Verlies je lezer niet

door Marc Mombaerts

Kristof D’hanens is fan van dit kleine boekje volgepropt met praktische tips. “Over webschrijven, bloggen en copywriting weet ik al heel wat, maar dit boekje heeft me vooral geleerd waar ik op moet letten als ik een ledenblad, infokrant of brochure wil samenstellen.”

“Schrijfstijl en spelling komen maar zijdelings aan bod. De focus ligt op typografie, gebruik van beelden, lettertypes, kleuren, … Heel inspirerend!”

Meer info over dit boek?

Community Marketing

door Stephanie Duval en Nele Pieters

Brecht Vanderstraeten raadt jullie allemaal dit boek aan: “We maken allemaal deel uit van een of meerdere communities. En wat we doen of laten is in functie van onze band en identiteit in de community. Dat is een van de kerngedachten van de auteurs. Je stelt geen doelpubliek samen enkel en alleen op basis van arbitraire factoren zoals leeftijd, beroep of gezinssituatie. De mentaliteit van je klant kennen, begrijpen en erop inspelen. Dàt is de sleutel.”

“Neen, dit is geen marketing hocus pocus. Wel een fundamentele en onderbouwde filosofie om je communicatie vorm te geven. Er zijn zo van die boeken die je door een andere bril naar je werk doen kijken. Voor mij is Community Marketing daar zeker eentje van.”

Meer info over dit boek?

 

Digital Marketing like a pro

door Clo Willaerts

Leen Veldeman raadt iedereen ‘Digital Marketing like a pro’ aan. “De bestseller van Clo Willaerts uit 2018. “Het is een goed startersboek dat heel vlot leest om de bomen door het bos te zien zonder alle moeilijke termen.”

“Je leert meteen hoe je jouw social media, nieuwsbrieven, website,… kan optimaliseren.”

Meer info over dit boek?

 

Het digitale proletariaat

door Hans Schnitzler

Wolfram Carlier is fan van dit inspirerende boek: “De digitale proletariër is een mens van wie het hele bewustzijn tot koopwaar is gereduceerd. Schnitzler plaatst de digitale revolutie tegenover de industriële revolutie en houdt ons kritisch en alert.”

“In tijden van crisis en de daarbij gepaard gaande grootschalige digitale experimenten zeker een aanrader.”

Meer info over dit boek?

 


Krachtige SEO

door Frederik Vermeire

Waarom iedereen dit boek moet lezen? Evelien Standaert is heel duidelijk: “Omdat het Belgisch is. En bovendien heel diepgaand is over zoekmachineoptamisatie.”

“Voor sommige communicatieprofessionals kan het wat zwaar zijn, maar misschien kan je er ‘de kleine SEO voor dummies‘ bijnemen als alternatief. Dat boek is laagdrempeliger en vertelt in heel duidelijke taal wat iemand zonder technische achtergrond zelf kan doen aan SEO.”

Meer info over dit boek?

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer