Meer impact op het LinkedIn-algoritme met deze 3 tips

door | 18/04/2024

Volg je de nieuwigheden op LinkedIn op de voet? Dan heb je misschien wel opgemerkt dat het algoritme van LinkedIn gewijzigd werd.

Onze communicatietrainer Veerle Van Aken testte het nieuwe algoritme de voorbije maanden uit. Ze ging ook in gesprek met andere LinkedIn-experten. Over één ding is iedereen het eens “Sharing is not caring” op LinkedIn! Berichten delen op de manier dat we het altijd deden, werkt niet meer zoals vorig jaar.

Hoe werkt het algoritme op LinkedIn dan wel? Met deze 3 tips maak jij het verschil:

1. Zet volop in op Interactie

Natuurlijk is engagement tonen op de posts van jouw collega’s, klanten en prospecten belangrijk, maar van alle interacties die je kan doen, is een reactie (comment) schrijven de actie die je het meest bereik oplevert. Mik op 15 woorden.

2. Kies het juiste type bericht

Varieer je content. Hieronder vind je een lijstje van contenttypes. Het type met het beste bereik op LinkedIn staat bovenaan.

  1. Poll (opiniepeiling)
  2. Document (pdf)
  3. Video
  4. Foto (meerdere foto’s werken het beste)
  5. Alleen tekst
  6. Link

Om meer bereik te halen, gebruik je dus best meer polls en pdf’s. Snel een link posten naar een blog artikel op je website, levert je het minste op. Maar natuurlijk is het de kunst om goed af te wisselen.

3. Wees sociaal op sociale media

Het algoritme van LinkedIn houdt rekening met wat je de afgelopen 90 dagen deed op het sociale netwerk. Ben je een maand lang afwezig geweest op LinkedIn, dan kan je niet verwachten dat LinkedIn vanuit het niets jou aandacht gaat geven wanneer je plots een belangrijk bericht de wereld wilt insturen.

Tip: doe het zo:

  • Ben je de laatste weken gemiddeld 30min per week actief geweest op LinkedIn, dan kan je onmiddellijk je bericht posten.
  • Zo niet, hou je schrijfpen dan nog even op zak, zorg eerst dat je een 3-tal dagen veel aandacht geeft aan de posts van jouw contacten, zodat je zeker 1,5u proactief comments hebt gegeven.
  • Maak dan jouw post en “babysit” jouw post minstens 1u, kijk dus om de 10min snel even naar de reacties en beantwoord de commentaren.
  • Sluit de dag af met zeker ook weer aandacht te geven aan berichten van je eerstelijnsconnecties.

Opgelet: Grootschalige “engagement pods” met mensen die geen interesse hebben in jouw expertise, werken niet. Bovendien schuilt er een groot gevaar in het gebruik van Chrome-extensies, die lezen jouw login gegevens en hacken jouw data. Je gaat dus beter voor kwaliteit dan kwantiteit!

Authenticiteit en oprechte interesse werken wel. Je kiest dus het beste voor een ochtendroutine zodat je een gewoonte creëert om eerst aandacht te geven aan je netwerk voor je zelf content begint te produceren.

Samengevat

  • Toon engagement op een post van anderen zodat ze ook op jou post zouden reageren. (comment met 15 woorden)
  • Schrijf voor je doelgroep en niet voor het algoritme.
  • Babysit je post (vooral de commentaren)

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

5 nieuwe opleidingen over AI voor 2024

5 nieuwe opleidingen over AI voor 2024

Ben jij al bezig met je goede voornemens voor 2024? Wat dacht je van "AI elke inzetten om je digitale communicatie creatiever, sneller en efficiënter dan ooit te laten verlopen."? Goed nieuws, want van 25 januari tot 23 februari...

Lees meer