7 keer lachen met humor op sociale media

door | 1/05/2024

Tijdens onze opleidingen hameren we er vaak op: zorg dat je content een snaar raakt. Want da’s een van de voornaamste garanties op interactie. Leer je doelpubliek iets bij, verras ze, ontroer ze,… of laat ze lachen. Wil je zelf ook eens moppen tappen op sociale media? Check dan deze inspirerende voorbeelden!

Een wedstrijd die ook grappig is? Win-win!

Wedstrijden staan vaak garant voor een portie reacties. De sleutel tot succes? Da’s je wedstrijdvraag. Die formuleer je best op een manier dat het voor al je volgers loont om te blijven reageren. Zo krijg je veel meer reacties dan pakweg bij een kennisvraag die snel een comment met het juiste antwoord oplevert.

Stad Gent doet dat perfect. Bovendien is de insteek een leuke knipoog naar de Gentse bokslegende Freddy De Kerpel. Likes gegarandeerd!

Ook voor dienstmededelingen

Eind 2023 bracht populair meme-icoon ‘Hide the pain Harold’ een bezoekje aan de Brusselse Grote Markt. De foto’s die hij toen maakte, werden gretig gedeeld op sociale media. Redenen genoeg voor Bruzz om dat beeld opnieuw op te vissen toen ze begin dit jaar nieuwe collega’s zochten. Slim!

Zeg het met een influencer

De troeven van grappige influencers spreken voor zich: ze bereiken een nieuw en misschien groter publiek en doen dat op hun eigen manier. Met een tone of voice en vorm waar jij je als merk of organisatie wellicht niet aan waagt. Zoals deze 2 video’s op TikTok illustreren:

       

Grappige tv zorgt voor grappige posts

Vier jij het begin van de lente ook steeds met een groene plastron? Dan ben je ongetwijfeld fan van Het Eiland. Want de scène op het dak behoort intussen tot ons collectief tv-erfgoed. Stad Aalst moest dan ook niet ver zoeken om op 21 maart in te haken met een perfect passende post.

Memes natuurlijk

Een beeld uit de populaire (internet)cultuur en een grappige, herkenbare situatie. Dat is het recept voor veel geslaagde memes. Een kunstje dat ze bij Klasse helemaal in de vingers hebben. Zo bewijzen ze met deze post naar aanleiding van De Mol.

Gepast afscheid

Neen, deze post uit Herent gaat niet over het pensioen hun collega Eddy. Maar wel over de bewezen diensten van – jawel – de camionette. Meer dan een twist in de tekst was er niet nodig om likes en comments op te leveren.

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer