Omdat Instagram razend populair is, geven we het netwerk van foto’s en filters een ereplaats op onze blog. Iedere maand stelt iemand zijn of haar drie favoriete accounts voor. Op hun beurt leiden die tips naar een nieuwe geïnterviewde. Dames en heren, de Instafette!
Van de bloemen van @blomm.be naar de gebakjes van Laura Verhulst alias @madambakster. De Instafette kiest een feestelijk en kleurrijk pad. “Onze aanpak is vooral een kwestie van buikgevoel. En dat werkt”, zegt Laura.
Ze deelt haar drie favoriete accounts en vertelt hoe zij Instagram invult voor haar onderneming. Let’s go!
1. SELF
Laura: “SELF, dat zijn vegan huidproducten. Wat begon als een idee van oprichtster Isabelle om haar dochter te helpen, is vandaag een onderneming waar passie en waarden centraal staan. Dat vertaalt zich ook in haar posts. Ik vind de feed heel mooi en puur. Ze plaatst zelden platte sales posts.”
View this post on Instagram
2. Bossy
Laura: “Bossy is het eerste Belgische magazine voor vrouwelijke ondernemers. Ook via Instagram brengen ze interessante content, die verder gaat dan louter ondernemerschap.”
“Het strafste aan Bossy vind ik hoe de online en offline community elkaar versterken. De lancering van ieder nieuw magazine is telkens een event, bijvoorbeeld.”
View this post on Instagram
3. Lana Bauwens
Laura: “Vaak wordt de tekst op Instagram gereduceerd tot een à twee zinnetjes. Lana durft kiezen voor langere verhalen. Ze post ook over de mindere momenten in haar persoonlijk leven en carrière als podcastmaker en schrijfster. Die eerlijkheid is de way to go om een band op te bouwen met je volgers. Daar ben ik van overtuigd.”
View this post on Instagram
Haar professioneel account: @madambakster
Laura: “Op onze eigen account blijven we zo dicht mogelijk bij onszelf. Iedere post gaat over het product, de medewerkers of de waarden waarin we geloven. We krijgen regelmatig de vraag om reclame te maken, maar ik kets dat altijd af. Alles moet binnen onze filosofie passen. Verbinding, gezondheid en duurzaamheid. Dat is de checklist die ik afvink vooraleer ik post.”
View this post on Instagram
Laura: “We plannen onze posts 3 à 4 weken op voorhand. Sociale media is een puntje op de maandelijkse meeting met het team. De stories vallen buiten de voorbereiding, die zijn spontaner en zonder veel geprul vooraf. Dat maakt ze ook zo leuk. De interactie met onze volgers is er veel minder formeel.”
“Onze aanpak is vooral op buikgevoel. En dat werkt. Er komt geen grote strategie of analyse bij kijken. De tone of voice van de zaak ligt zeer dicht bij wie ik zelf ben. Alles is heel spontaan en intuïtief. Daarom vind ik het zo belangrijk zelf te posten. Als je ‘t mij vraagt, is die persoonlijke connectie een grote troef voor kleine ondernemers.”