Het nieuwe corona-virus heeft ook de contentplanning van je sociale media wellicht grondig door elkaar geschud. Maar wat post je in een wereld waar iedereen thuis zit en de meeste van je activiteiten afgelast zijn?
Deze 11 organisaties en bedrijven vonden alvast een originele oplossing:
Zeg het met muziek!
Er zijn heel wat corona-songs waar je iets mee kunt doen. ‘Don’t stand so close to me’ van The Police werd bijvoorbeeld 135% meer gestreamd de afgelopen weken.
In Nederland maakte rapper Ali B het nummer ‘Anderhalf’. Het nummer werd prompt door de politie van Amsterdam opgepikt op hun TikTok-kanaal:
@politieamsterdamNu met ##lyrics 🔊😎 ##politie ##amsterdam ##fyp ##voorjou ##police ##covid19 ##anderhalvemeterafstand ##anderhalf ##anderhalvemeter ##copsoftiktok♬ Anderhalf (feat. Poke & Judeska) – Ali B, Poke, Judeska
Maak een leuk filmpje
Nu iedereen thuiswerkt, kun je natuurlijk beelden posten van je medewerkers die aan het werken zijn vanuit hun living of bureau. Maar je kunt het ook wat ludieker aanpakken. Dit voorbeeld kwamen we tegen bij vleesmerk Aoste:
Zet je medewerkers in de kijker
Bij Mediaraven hebben ze een pak jonge vrijwilligers die nu ook allemaal thuis zitten. Om hen een stem te geven, lanceerden ze de ‘quarantaineklets’:
Maak een kleurplaat van je logo
De kleuterscholen blijven nog even dicht. Entertainment voor de allerjongsten zal dus nog even nodig zijn. Bij Puffins Travel hadden ze dat ook door. Daar lanceerden ze 4x speelplezier voor de allerkleinsten.
https://www.facebook.com/puffinsreizen/posts/2614493045429446?__cft__[0]=AZXI-cpoH5CHU6jclZkutKXeNjXW2av2modS1NvscwpcEqE62SyUXF7f5KivjbWBhiDJAwxmOOYhl7sG7dblImus9Zb4FV7E8rmwOGF5KUQv64An0vxsnw3YLV0Z26B-xboWqpRvtcXDXbVsuGpvbdiYwxdFxWG0mT8TNXBYYqBZiA&__tn__=%2CO%2CP-R
Lanceer een spelletje
Ook bij Q-music lanceerden ze een spelletje. Al was het uiteraard meer om de gimmick te doen dan om het spel an sich.
Bedenk fitness-oefeningen
In beweging blijven in de lockdown is belangrijk. Muntpunt postte daarom een reeks fitness-oefeningen om thuis te doen. Met boeken uiteraard.
https://www.instagram.com/p/B_ARH6xilM-/
Bedenk een challenge
Nu we met zijn allen thuis zitten, kun je als organisatie je publiek uitdagen om met de vrijgekomen tijd iets aan te vangen. Iets nuttigs, of iets plezants, … die keuze laten we aan jullie over. Musea Brugge daagde hun publiek uit om bekende kunstwerken na te bootsen met de hashtag #tussenkunstenquarantaine:
https://www.instagram.com/p/B_kjtFhg4HA/
Maak een meme
Online vind je miljoenen memes over corona intussen. Je kunt die posten, en dat zal ongetwijfeld likes en comments opleveren. Maar je post wordt pas écht goed, als je zelf een meme maakt, en die relevant maakt voor jouw organisatie. NMBS toonde daar op een meesterlijke manier hoe je dat aanpakt.
Geef Zoom-achtergronden weg
Als je videobelt met Zoom, kun je zelf je achtergrond instellen. En daar spelen ze bij Stad Oostende handig op in:
Maak een statement
Toegegeven: een goed haakje vinden om op een respectvolle manier deze corona-crisis te gebruiken om zelf je visie of mening kracht bij te zetten, is vaak dansen op het slappe koord. Deze van Velodossier Brussel vonden wij alvast geslaagd:
Breng een ode aan Marc Van Ranst
Wij zijn nog altijd fan van de hit ‘Ik zie enkel Marc Van Ranst rondom mij‘, maar er zijn gelukkig ook andere manieren om onze bekendste viroloog te eren, zo bewezen ze bij AZ Jan Palfijn:
Nog goede voorbeelden gespot?
Welke post zou niet misstaan in dit rijtje? Laat het ons weten via eb.aidemekili@ofni