Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan?
Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april:
- Een goede 1-aprilgrap doet de lezer twijfelen: ‘Is dit echt?’ Zo’n mopje balanceert tussen een bericht dat echt kàn zijn, maar tegelijkertijd net absurd genoeg is zodat je als lezer wel weet dat het flauwekul is.
- Het moet grappig zijn. Dat klinkt evident, maar heel vaak zien we organisaties gewoon fake nieuws verspreiden, genre ‘Win tickets voor Tomorrowland’ om dan 3 uur later te zeggen: ‘haha, mopje, we hebben toch geen tikets. Dat is geen mop, maar gewoon liegen.
- Ideaal verwijst je 1-aprilgrap naar echt bestaand aanbod. Zodat je achteraf je lezer toch nog tot actie kunt aanzetten. Denk aan: “De praktische workshop over Tinder voor bedrijven was helaas een mopje, maar weet dat wij elke week een pak andere opleidingen geven over digitale communicatie.”
- Wil je all the way gaan? Dan verwerk je een verwijzing naar een vis in je tekst.
Dat gezegd zijnde: deze goede 1-aprilgrappen wisten wij wel te smaken dit jaar:
1. AI in het theater
De regels van hierboven worden heel mooi toegepast door Compagnie Cecilia. Zij kondigen een toneelstuk aan geschreven voor ChatGPT. Wie op de link klikt, krijgt reclame voor een andere voorstelling. En tja… Professor Vanhengel. Die naam is ook geen toeval, natuurlijk.
2. De ijsjes van Lidl
In deze tijden van suikervrije producten, was deze lancering van een nieuw soort ijsje in het assortiment van Lidl niet eens zo gek geweest, eigenlijk…
3. Een boke met choco!
Op kamp met de scouts gaan, dat is gewoon keihard 10 dagen lang boterhammen met choco eten. Met dit nieuwe product in scoutswinkel Hopper wist Scouts en Gidsen Vlaanderen dus heel goed dat ze een vat vol nostalgie opentrokken 😉
4. Een studentenkaart met net iets meer mogelijkheden
Bij KdG Hogeschool zitten ze nooit verlegen om een mopje of een kwinkslag. Op 1 april lanceerden ze de studentenkaar GOLD. En die had wel een aantal heel vreemde voordelen 😉
5. Levend toonzaalmodel spelen?
En dan was er nog dit hilarische mopje van de Kringwinkel. Zij zochten namelijk naar een nieuwe collega voor volgend takenpakket: “Jij vertaalt onze producten, diensten en winkel vibe naar een levend canvas zodat klanten weten hoe de vork aan de steel zit.”
6. Een van de gekkere wetsvoorstellen ooit
Ook onze politieke partijen sprongen mee op de trend. Zo stelde CD&V een naamsverandering voor naar voor.boomers 🙃 en beweerde Groen dat ze het first world problem van de paaseitjes eindelijk zouden oplossen.