Dit hebben we onthouden van The Next Web 2022

door | 28/06/2022

Op 16 en 17 juni trok Kristof naar dé conferentie over de toekomst van het internet The Next Web (TNW). 2500 deelnemers en meer dan 100 sprekers van overal ter wereld zakten af naar Amsterdam om elkaar 2 dagen lang te inspireren over marketing, communicatie en technologie.

En wat hebben we geleerd? Dit ongeveer:

1. Virtueel kleren passen

Snap Inc, het moederbedrijf van Snapchat, beschouwt een camera niet langer als hardware, maar als creatieve software. En dat tonen ze ook in al hun producten. Of het nu gaat over slimme brillen, drones of Snap AR Studio, die ze nu overal integreren.

Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om virtueel kleren te passen voor je ze aankoopt. Of eerst nog even een snap naar een vriendin te sturen voor advies, natuurlijk. koopt.

2. Creatief Immersief

Eerst was storytelling crossmediaal, daarna transmediaal, op TNW maakten we kennis met ‘immersieve’ storytelling. Nu, hoe het beestje ook heet, het verhaal dat Tamara Shogaolu ons voorstelde, was ronduit verbluffend.

Onder de titel un(re)solved brengt ze het verhaal van tientallen mensen die om racistische motieven vermoord werden. Ze brengt dat verhaal als expo, installatie, film, podcast, op sociale media…

Check zeker ook de Instagrampagina @un_re_solved

3. Praten tegen radiospotjes?

Audioformats zijn aan een ware opmars bezig. Denk aan podcasts, maar even goed aan de app Clubhouse.

Apps en games worden dan weer nog altijd onderbroken door video’s met reclame, zodat je even niet verder kunt doen. Irritant? Jups. Absoluut. Audioreclame zou daar een oplossing kunnen bieden.

Maar het gaat verder: wat als we dat zouden combineren met slimme speakers? Dan zou je letterlijk kunnen praten tegen radiospotjes en bijvoorbeeld na een reclame van een automerk meteen aan je slimme speaker kunnen vragen om een testrit te boeken.

Meer info vind je op www.adtonos.com.

4. Weg met marketing

En wat dan te denken van sojamelkproducent Oatly? Creatief directeur John Schoolcraft kwam uitleggen waarom ze het marketingteam 9 jaar geleden buiten gooiden bij Oatly en alles in handen gaven van de creatievelingen.

Geen ROI’s, KPI’s en USP’s meer, maar vooral zorgen dat het merk opgemerkt werd. En dat leidde onder andere tot deze bijzondere campagne:

 

5. web3: terug eigenaar van onze eigen data?

Afsluiten doe ik met het meest gehypte woord op TNW? Dat moet ‘web3’ geweest zijn. Logisch, want het waren vooral Tim Berners-Lee (de uitvinder van het internet) en klokkenluider Edward Snowden die tijdens TNW vooral een lans braken voor web3.

Voor wie nog niet helemaal mee is: web1 ontstond begin jaren 90 als vrije plek voor iedereen om info te delen en te consumeren. Na de eeuwwisseling kwamen de sociale media zoals Facebook, LinkedIn en de Apple- en Google-diensten en evolueerde het web van een- naar twee- en meerrichtingsverkeer. Gratis! In ruil betaalden we met onze persoonlijke data aan deze multinationals. Met web3 zouden we naar een gedecentraliseerd internet moeten evalueren op basis van blockchain-technologie (denk aan bitcoin), waarin we weer zelf eigenaar worden van onze data.

In België werkt Tim Berners-Lee trouwens mee aan het Solid-project, dat data terug in handen van de internetgebruiker wil geven. Zeker de moeite om deze site eens te checken: www.solidproject.org

Of web3 er morgen komt? Dat is nog maar de vraag. Want Meta, Google en co zijn van dit concept vooralsnog geen grote fan uiteraard.

Wordt dus vervolgd, ongetwijfeld op TNW in 2023.

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer