Wat hebben we onthouden van Binnenkoppers?

door | 24/03/2022

Op 15 maart verzamelden 150 medewerkers uit de brede social-profitsector in de Gentse Vooruit voor de tweede editie van onze inspiratiedag Binnenkoppers. 21 knappe koppen gaven er op een van de 3 podia het beste van zichzelf. Veel te veel inspiratie om samen te vatten. Maar we doen toch een poging.

Wat is ons allemaal bijgebleven? We zetten het graag even voor jou op een rijtje:

1. Van een ego-systeem naar een eco-systeem

Ann Maes (FLRISH) trapte de dag op gang met ‘The Positive Sum Game”: als non-profit mag je gerust een pak “ondernemender” zijn. En meer en meer bedrijven willen ook duurzaam een maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het eigen belang ruilen ze in voor het algemeen belang. Al loert ook hier ‘greenwashing’ om de hoek: het gevaar bestaat dat je als bedrijf naar de buitenwereld de schijn wekt sociaal te ondernemen, maar eigenlijk toch vooral met jezelf bezig bent.

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Binnenkoppers (@binnenkoppers)

Denk eerst na voor je een podcast start

Steeds meer social-profitorganisaties maken nu ook zelf podcasts. Of hebben plannen in die richting. Reden genoeg om dé podcastexperten van Vlaanderen uit te nodigen: Eva Moeraert en Pieter Blomme. Onlangs brachten ze het boek “Starten met een podcast” uit, en daarin vertrekken ze van deze 4 vragen:

Accepteer altijd cookies. Zeker als het lekkere zijn.

Wesley Butstraen inspireerde over hoe ze bij Toerisme Ieper datagedreven communiceren. Geheel in zijn eigen stijl en in het thema van zijn sessie vroeg hij bij het begin van zijn sessie of iedereen eerst de cookies wou accepteren. En zo geschiedde:

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Binnenkoppers (@binnenkoppers)

Maak van je medewerkers ambassadeurs op LinkedIn

In de Dansstudio introduceerde collega Veerle Van Aken de aanwezigen in de wondere wereld van sociaal ondernemen op LinkedIn.

Haar 3 belangrijkste tips? Die vind je hieronder 👇

Blijf communiceren met je vrijwilligers

Patrick De Sutter (digiraf) had het over verbinden met vrijwilligers. Maak het zo laagdrempelig mogelijk op al je kanalen. En  maak duidelijke afspraken. Dat is offline zo, maar online eigenlijk niet anders.

En blijf communiceren. Ook als je je vrijwilligers niet direct voor iets specifieks nodig hebt. Vermijd radiostilte en blijf hen betrekken bij je werking.

 

Betrek je doelgroep bij je inhoudelijke werking

Dalilla Hermans nam de afsluitende talk voor haar rekening. Zij had het over social-profit in een superdiverse maatschappij. Heel vaak stellen organisaties zich de vraag hoe ze een divers publiek naar hun activiteiten kunnen lokken. Voor Dalilla is het heel simpel: “huissleutels bijmaken is goedkoper dan kapotgeslagen ruiten herstellen”.

Anders gezegd: in plaats van pakweg op zoek te gaan naar bands die Turks klinken om een publiek met migratieroots aan te spreken, betrek je beter dat beoogde publiek bij je programmatie. Laat hen zelf mee beslissen welke bands er geboekt worden.

Dat zo’n shift in aanpak niet altijd gemakkelijk is, benadrukte Dalilla in haar slotpleidooi: “Het is tijd voor verandering, maar verandering vraagt tijd”.

 

Zin in meer Binnenkoppers?

Onze inspiratiedag voor social profit Binnenkoppers komt terug in 2023, en wel op donderdag 16 maart! Zet het alvast in je agenda.

Blijf op de hoogte via Facebook, Instagram of de nieuwsbrief

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer