Het sociale netwerk TikTok is aan een gigantische opmars bezig. Wereldwijd is het met 750 miljoen gebruikers intussen ruim dubbel zo groot als Twitter. Vooral jonge tieners gebruiken het. Volgens de Digimeter gebruikt 11% van de 16-24 jarigen het actief. En we kijken hier al reikhalzend uit naar de cijfers voor de 9-18-jarigen die Apestaartjaren op 28 mei bekend maakt.

Het basisprincipe van TikTok is vrij eenvoudig: je selecteert een stukje muziek, doet er een dansje op, bewerkt dat met allerlei filters en effecten en deelt het met de wereld, die vervolgens likes en comments kunnen geven.

Op TikTok vind je veel artiesten en piepjonge influencers, maar die laten we even links liggen. Wij vroegen ons vooral af of er ook Vlaamse organisaties, bedrijven of overheden die actief zijn op TikTok? Wij trokken op onderzoek en stootten op deze leuke accounts:

Radiozenders

We beginnen onze zoektocht op een logische plek: merken die van nature uit al met muziek bezig zijn. Met meer dan 77.500 volgers, was MNM zowat de grootste Vlaamse TikTok-account die we konden vinden. De presentatoren leven zich er muzikaal uit, ook in corona-tijden.

@mnm.beAls we geen polonaise kunnen doen, dan maar een ##quarantaise 🥳♬ origineel geluid – mnm.be

Ook een bezoekje waard: het TikTok-kanaal van Q-music. Al was het maar voor deze optische spielereitjes:

@qmusic_beQUARANTAINESNACKSKE 🤤 @seanyforreal ##quarantainesnack ##foryou ##foryoupage ##fy ##quarantinefood ##quarantinelife♬ Cry for You – September

Ook Studio Brussel verdient hier een eervolle vermelding: vooral Linde Merckpoel en (de zwangere buik van) Eva De Roo stelen er de schow:

@studiobrusselDON’T TOUCH! DON’T TOUCH! 👶🏻👧🏻 ##stopcoronatime ##coronavirus ##covid19 ##fyp ##foryou ##foryoupage ##pregnant ##pregnancy ##baby @eva_deroo @stefhertsens♬ origineel geluid – studiobrussel

Sportclubs

Het leek ons logisch dat sport- en dansclubs ook al de weg gevonden zouden hebben naar TikTok. Een aantal Belgische voetbalclubs zijn actief op TikTok, maar Club Brugge toonde zich al het meest actief. Benieuwd wat dat gaat geven als er post-corona opnieuw gevoetbald mag worden.

@clubbruggeThrowback naar de stage in Qatar ☀️ Hoeveel pogingen zou jij nodig hebben?😅 ##clubbrugge ##foryou ##throwbackthursday♬ Level Up – Ciara

Wetenschap

Technopolis is al eventjes goed bezig op sociale media. En ook op Tiktok vinden ze een platform waar ze jongeren warm kunnen maken voor wetenschap met talloze knotsgekke proefjes:

@technopolis_beHow is this even possible? 🤔😂 ##science ##scienceismagic ##scienceexperiments ##prank ##fyp ##donotopen ##riddle ##physics♬ Savage – Megan Thee Stallion

Onderwijs

Hogescholen of universiteiten dan die tiktokkend de studenten willen verleiden? Jups! Een paar! Thomas More zit op TikTok als @mystudybuddy. En dat levert opmerkelijke filmpjes op:

@mystudybuddybeMoeite om gemotiveerd te blijven? Wij zorgen voor de nodige sociale controle! 👀 ##mystudybuddybe ##thomasmore ##wearemore ##foryoupage ##voorjoupage ##fyp♬ origineel geluid – mystudybuddybe

Ook de opleiding communicatiewetenschappen van PXL zit op TikTok. Bij hen is het een van hun studenten die de posts verzorgt:

@pxlcommunicatiemgmWat studeer jij? ##communicatie ##albumlookalike ##albumcoverchallenge♬ Trap Sax – Nish

Overheden

Steden en gemeentes die al actief zijn op TikTok? “Ik ken enkel het voorbeeld van Oostende,” zegt Ruben Desmidt van Kortom vzw. Sinds kort promoot de badstad zichzelf met een resem TikTok-filmpjes. Opmerkelijk: ook de ‘making of’ vind je telkens terug op hun kanaal.

@visitoostendeMet wie wil jij binnenkort eens dansen? Tag jouw danspartner! 🙈🤩 ##tiktokoostende ##loveoostende ##tutorial ##fy ##foryou ##goviral♬ origineel geluid – visitoostende

Voor de rest vonden we geen provincies of federale overheidsdiensten terug, op eentje na: Wegen en verkeer startte recent met een TikTok-kanaal. “Al zijn daar voor de rest nog geen concrete plannen mee,” klinkt het bij beheerder Niels Kolb.

@wegenenverkeer##coronavirus ##corona ##marcvanranst ##awv ##wegenenverkeer ##vlaanderen ##coronabelgium ##covid19 ##fietsen♬ Its Corona Time – Red Knight

 

Lokale handelaars

Wellicht was het zo niet bedoeld, maar in Gent toont de Zeeman aan de Dampoort wel een sterk staaltje employer branding. De collega’s daar posten elke week leuke filmpjes en dansjes. Ja, zelfs als de ramen gekuist worden.

@zeemandampuurte♬ Back It Up (Gunshots Remix) – Tik Tok

Nog meer lokale handelaars die tiktokken? Jups! Ook het personeel van de Delhaize in Dendermonde haalt geregeld de beste dancemoves boven. Mooi!

@addelhaize.buggenhoutWe werken hier wel 🤫🙊 ##ellastephanie ##fy ##foryou ##foryoupage♬ origineel geluid – addelhaize.buggenhout

In het klooster

Met deze opmerkelijke account willen we afsluiten. Als zelfs de Zusters Karmelietessen van het Goddelijk Hart van Jezus te Vogelenzang op TikTok zitten, dan weet je dat het tijd is dat ook jouw organisatie hier minstens even over nadenkt ;-).

@carmeldcjCatholic version… ##mothersday ##conventlife ##nunsrock ##challence♬ sonido original – joselinmontoyarod

Conclusie

TikTok is op dit moment vooral aan de popidolen en de influencers. In Vlaanderen zijn er nog maar weinig organisaties die al met dit nieuwe sociale netwerk aan de slag zijn gegaan. Wat trouwens opvalt: ook de organisaties die het doen en die scoren, doen dat door vooral personen centraal te zetten. Authenticiteit en storytelling zijn ook hier cruciale factoren, dus.

Nog goede voorbeelden gespot?

Laat het ons zeker weten met een mailtje naar kristof@ilikemedia.be

(Met dank aan Wouter Demeester, Mattijs Ameye, Ruben Desmidt, Niels Kolb, Freek Stevens, Kenny Vermeulen en Ilse Himschoot voor de tips en de input!)