De zomer staat voor de deur: zon, zee, strand, cocktails en meer van dat fijns!
Je volgers zijn in vakantiemodus. Veel evenementen zijn er niet. De collega’s zijn in verlof. Komkommertijd? Hoe zorg je er dan voor dat er toch wat leeft op je sociale media?
Met deze tips en voorbeelden voor je contentplanning kom je volgens alvast een heel eind.
1. Zorg voor een originele Out Of Office
Die stockafbeelding van het bordje ‘closed’ aan een deurklink. Die willen we deze zomer niet zien op sociale media. Sluit je bedrijf of organisatie even de deuren? Bedenk dan een leuke out of office. Zo pakten ze het aan bij Creatief Schrijven een paar jaar terug:
2. Do een throwback
Post iedere week een foto uit het voorbije voorjaar. Of deel je populairste blogposts nog eens in je netwerk. Misschien hebben je volgers nu wel wat meer tijd om je blogs eens echt te lezen?
3. Kies voor een paar welgemikte inhakers
Content die je ruim op voorhand kunt voorbereiden? Dan kom je bij top topicals uit. Wat hebben juli en augustus te bieden?
Met deze dagen kun je volgens ons alvast aan de slag:
- 07/07: Chocoladedag: Verras je klanten met chocolaatjes (als ze niet smelten uiteraard)
- 17/07: Wereld Emoji Dag: doe de grote emojiquiz
- 21/07: Nationale feestdag: zoek in je diensten of producten iets zwarts, geels en roods en maak een collage
- 30/07: Wereld Vriendschapsdag: Maak een vriendenboekje voor jouw organisatie
- 02/08: Kleurboek-dag: maak een kleurplaat voor je volgers
- 03-13/08: Wereldkampioenschappen wielrennen: laat die regenbogen maar komen!
- 08/08: Kattendag: het perfecte excuus om schattige katjes in je communicatie te verwerken
- 12/08: Dag van de jeugd: Laat de jongste medewerker uit je team aan het woord?
Nog veel meer inhakers vind je in onze Toptopical-kalender, trouwens.
4. Doe een take-over
Zelf in vakantie en dus niet veel tijd om te posten? Laat een klant, vrijwilliger of collega een take-over doen. Bij Scouts en Gidsen Vlaanderen geven ze zo hun Instagram-stories in handen van scoutsgroepen die op kamp zijn bijvoorbeeld. Wel op voorhand goede afspraken maken over wat wel en niet kan, best.
5. Lanceer een leuke zomerwedstrijd
Nu je volgers in verlof zijn, hebben ze misschien wel meer dan ooit tijd om met jou in interactie te gaan. Couleur Café toont in elk geval hoe je met het concept van ‘de stoel’ online en offline actie naadloos in elkaar kunt laten overgaan.
6. Laat weten wat je collega’s in hun vakantie gedaan hebben
Is de vakantie voorbij? Dan is dit een leuke insteek om je organisatie een smoel te geven.