2020 was een zeer bewogen jaar voor social media. Zo lanceerden onder andere Instagram en LinkdIn nieuwe features die deel uitmaken van de socialmediatrends voor het komende jaar.
Heb jij ze al opgenomen in jou socialmediastrategie? We lijstten er 6 op voor je en vertellen je hoe je hier als marketeer of communicatieprofessional op inspeelt.
Trend 1: SEO op Instagram: meer organisch bereik (als je het goed speelt)
De introductie van SEO (en Reels, zie trend 2) in 2020 zorgt voor meer kansen op bereik op Instagram in 2021.
In november 2020 kondigde Instagram officieel aan dat het platform zoekvriendelijker wordt. Zoek je in de zoekbalk bijvoorbeeld naar een bepaald woord, dan krijg je alle relevante posts, video’s én profielen te zien voor dat sleutelwoord, zonder gebruik van hashtags.
Hoe zet je hierop in?
Neem je gebruikersnaam en naam eens onder de loep, optimaliseer je bio en besteed extra aandacht aan de juiste keywords in de copy van je posts en titels van IGTV video’s en Reels. Zo weet Instagram waarover je bericht gaat of waarover je spreekt in je video.
Trend 2: Reels: de gesmaakte TikTok-kopie op Instagram
Reels, de video’s van 15 of 30 seconden op Instagram, maakte vorig jaar haar intrede om de TikTok-concurrentie aan te gaan.
Van korte how to’s tot meningen die gevraagd worden aan de volgers, vergezeld door een bekende song: het format lijkt aan te slaan. Niet enkel bij het Instagram-publiek, maar ook bij de creators en het is niet van plan weer stilletjes te verdwijnen.
In 2020 zagen we dat het bereik begon te dalen voor verhalen en posts, maar net explodeerde voor Reels. Hoewel er nog wisselend succes wordt gemeld, kan je tot 10 keer meer weergaven verwachten voor Reels dan voor Stories of posts (bron: www.socialmediaexaminer.com).
Hoe zet je hierop in?
Bekijk eerst zelf enkele succesvolle Reels om te zien waar de hype rond draait en welk type Reels aanslaan. Zoek uit welke muziek er gebruikt wordt bij de meest succesvolle filmpjes en maak hier gebruik van.
Ga dan zelf aan de slag en begin met Reels van 15 seconden (deze worden volledig getoond in de voorbeeldmodus), voeg tekst op beeld toe om de kijktijd te verlengen en moedig in je copy je volgers aan om de video op te slaan of te delen. Wanneer mensen je Reel opslaan of delen, zal je Reel dan ook beter presteren binnen het algoritme.
Trend 3: Zet meer in op duurzame content
De afgelopen jaren werd er op social media volop ingezet op reclame: promoties van berichten en advertenties. Dit jaar zagen we echter al een omslag. Van betaalde berichten naar organische berichten die focussen op kwaliteit, duurzaamheid, menselijkheid én relevantie.
Hoe zet je hierop in?
Het verhaal moet vooral authentiek, persoonlijk en eerlijk zijn. We zien ook trends richting minder bewerkte posts.
Tijdens deze tijden is er meer tijd vrijgekomen om op social media door te brengen. Als organisatie speel je hierop in door je content te richten op duurzaamheid en betekenis in plaats van hevig te focussen op je aanbod of je producten. Dit zorgt voor vertrouwen en transparantie in tijden van crisis.
Trend 4: TikTok niet enkel meer voor de jeugd
TikTok is niet alleen meer voor jongeren, maar werd in 2020 ook gulzig geadopteerd door (jong)volwassenen. Een trend die de Digimeter die later dit jaar uitkomt hoogstwaarschijnlijk zal bevestigen.
Zo vonden Nicolas Caeyers, Jonatan Medart, Average Rob en een hele resem BV’s ook hun weg naar TikTok tijdens de eerste lockdown en kunnen ze een ouder publiek bekoren. Maar ook vele Vlaamse organisaties zijn keigoed bezig op TikTok zoals Het Rode Kruis, Technopolis, Studio Brussel, MNM, Thomas More Hogeschool, Oostende en Club Brugge.
Hoe zet je hierop in?
De adoptie door de (jong)volwassenen betekent voor organisaties een potentieel bereik van meerdere doelgroepen op een immens populair medium.
We raden aan om in eerste instantie een account aan te maken en door je For You page te scrollen (de startpagina van TikTok). Ga net zoals bij Reels de temperatuur van het water even meten: is jouw doelgroep hier aanwezig en kun jij als organisatie gelijkaardige content bedenken en maken waar humor en ironie primeert?
Misschien is het een idee om de handen in elkaar te slaan met jonge creators om dit platform voor hun rekening te nemen.
De advertentiemogelijkheden worden momenteel ook uitgebreid, dus hou daar je ogen en oren voor open in 2021.
Trend 5: Denk ook eens aan (micro)-influencers
Influencers bestaan al geruime tijd, maar in 2021 ga je hier net iets anders mee aan de slag. Naast het feit dat influencers jouw naamsbekendheid kunnen vergroten dankzij hun achterban, zijn zij creators die de nieuwste platformen beheersen.
Zo hoef je niet zelf actief te zijn op TikTok of video’s te beginnen editen voor Stories of Reels, maar kun je hen hun ding laten doen.
Hoe zet je hierop in?
Ga op zoek naar influencers met geen al te grote following en met een achterban die grotendeels of helemaal overeenkomt met jouw doelgroep. Influencers met veel volgers richten namelijk hun berichten vaak naar een zeer diverse groep aan volgers, zonder een duidelijke niche of strategie te hebben.
Ga voor een langdurige samenwerking. Het gaat niet om vluchtige content, maar juist om verhalen die interessant zijn om te blijven kijken of lezen.
Hoe groot of klein de following ook mag zijn: zorg altijd voor een goede briefing waarmee de influencer aan de slag kan gaat en zodat hij/zij ook weet wat van hem/haar verwacht wordt.
Trend 6: Ga het gesprek aan op LinkedIn
2020 was een enorm jaar voor LinkedIn. Het platform lanceerde een nieuwe interface, LinkedIn Live, Events, Polls en Stories.
Verder zagen we ook cultuuromslag die ontstond door de opkomst van telewerk. We begonnen allen massaal meer te posten op LinkedIn om onze teamomgeving een beetje na te bootsen die we missen.
Met andere woorden: de persoonlijke touch en conversaties beginnen LinkedIn te overheersen.
Hoe zet je hierop in?
Voor je persoonlijk profiel is het belangrijk om in te zetten op conversatiemarketing. Lanceer polls waarop je connecties kunnen stemmen, stel uitnodigende open vragen, deel openhartige foto’s van je werkdag in verhalen of post over het vieren van carrièremijlpalen.
Voor de businesses onder ons: probeer eens in te zetten op berichtadvertenties (een gericht bericht met 1 actieknop) of gesprekadvertenties (meerdere actieknoppen). Dit type advertenties werden in 2020 gelanceerd en vertonen een hoger doorklikpercentage wanneer je bericht persoonlijk geschreven is en het niet lijkt alsof je een hele doelgroep aanspreekt.
Foto’s: Unsplash.com