Scoor met creatieve content (3): doe een takeover

door | 14/02/2021

Storytelling doe je zelden vanachter je bureau. Toch heb je als communicatieverantwoordelijke niet altijd de kans om overal ter plekke aanwezig te zijn om beelden te maken en verhalen te vertellen voor op je sociale media.

Een gemakkelijke manier om leuke en authentieke verhalen te brengen én je organisatie tegelijk een gezicht te geven, is door een ‘takeover’ te organiseren op Instagram. Je laat een collega, vrijwilliger, burger… een tijd lang je sociale media overnemen. De stories op Instagram, Snapchat of Facebook zijn hiervoor uitermate geschikt.

Goed Voorbeeld: De Vlaamse Ambtenaar

Bij de Vlaamse Overheid krijg je op Instagram elke week inzicht in het professionele leven van een Vlaamse ambtenaar. Een straf staaltje van ‘employer branding’: je leert er vooral hoe divers de ambtenarij is en maakt er kennis met alle mogelijke jobs bij de Vlaamse Overheid.

TIP: Goede vrienden maken goede afspraken

Toegegeven: je communicatie uit handen geven, voelt soms wat ongemakkelijk. Je maakt dus het best een aantal afspraken:

  • Lijst op wat wel en wat niet kan
  • Maak afspraken over de frequentie
  • Geef eventueel bepaalde verplichte hashtags of andere stijltips mee
  • Spreek af wat de takeover moet doen met privéberichten die toekomen

Uiteraard is dit geen eindige lijst. Maak zo veel of zo weinig afspraken als je zelf nodig vindt. De kunst is om de personen die de takeover doen zo spontaan mogelijk te laten blijven, maar wel binnen de krijtlijnen die je uittekende.

Een voorbeeldsjabloon nodig? Mediaraven publiceerde alvast dit inspirerende document op hun website.

Goed voorbeeld: Scouts en Gidsen Vlaanderen

Zomertijd = komkommertijd? Niet zo bij de scouts! In de zomer ligt de gewone werking stil en zijn veel beroepskrachten op vakantie (of op kamp, duh…) maar de scoutsgroepen zelf beleven uiteraard de zomer van hun leven.

Uit alle groepen die zich kandidaat stellen, selecteert het communicatieteam er een tiental, die elk een week lang hun kamp van begin tot einde mogen tonen aan de wereld. Handig om in tijden van verlof van de beroepskrachten toch relevante en boeiende content op Instagram te krijgen.

Goed Voorbeeld: Universiteit Gent

UGent kiest ervoor om de takeover exclusief voor de Instagramstories te reserveren. Maar de aankondiging van de takeover doen ze wel in de tijdlijn van Instagram.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Universiteit Gent (@ugent)

Tip: verander je wachtwoord geregeld

Bij Snapchat en Instagram moet je de logingegevens doorgeven aan de persoon die de takeover doet. Om te vermijden dat er na afloop van de takeover per ongeluk ongewenste beelden op je account terecht komen, verander je best telkens het wachtwoord na een takeover.

Goed voorbeeld: Moeder theepot

Nog meer studenten? Ook deze opmerkelijke studentenvereniging voor theedrinkers doet geregeld een takeover. Of een ‘theekover’ zoals zij het noemen. Herkenbaarheid troef! Merk ook op dat de takeover mooi een begin, midden en slot heeft.

 

Nog veel meer inspiratie?

Dit is maar een van de vele tips uit het boek “Scoren met creatieve content op sociale media”. In het boek verzamelden Brecht en Kristof meer dan 100 concrete voorbeelden, formats en getuigenissen om je sociale media een ongeziene boost te geven.

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

7 keer lachen met humor op sociale media

7 keer lachen met humor op sociale media

Tijdens onze opleidingen hameren we er vaak op: zorg dat je content een snaar raakt. Want da's een van de voornaamste garanties op interactie. Leer je doelpubliek iets bij, verras ze, ontroer ze,... of laat ze lachen. Wil je zelf ook...

Lees meer
Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer