Storytelling doe je zelden vanachter je bureau. Toch heb je als communicatieverantwoordelijke niet altijd de kans om overal ter plekke aanwezig te zijn om beelden te maken en verhalen te vertellen voor op je sociale media.
Een gemakkelijke manier om leuke en authentieke verhalen te brengen én je organisatie tegelijk een gezicht te geven, is door een ‘takeover’ te organiseren op Instagram. Je laat een collega, vrijwilliger, burger… een tijd lang je sociale media overnemen. De stories op Instagram, Snapchat of Facebook zijn hiervoor uitermate geschikt.
Goed Voorbeeld: De Vlaamse Ambtenaar
Bij de Vlaamse Overheid krijg je op Instagram elke week inzicht in het professionele leven van een Vlaamse ambtenaar. Een straf staaltje van ‘employer branding’: je leert er vooral hoe divers de ambtenarij is en maakt er kennis met alle mogelijke jobs bij de Vlaamse Overheid.
TIP: Goede vrienden maken goede afspraken
Toegegeven: je communicatie uit handen geven, voelt soms wat ongemakkelijk. Je maakt dus het best een aantal afspraken:
- Lijst op wat wel en wat niet kan
- Maak afspraken over de frequentie
- Geef eventueel bepaalde verplichte hashtags of andere stijltips mee
- Spreek af wat de takeover moet doen met privéberichten die toekomen
- …
Uiteraard is dit geen eindige lijst. Maak zo veel of zo weinig afspraken als je zelf nodig vindt. De kunst is om de personen die de takeover doen zo spontaan mogelijk te laten blijven, maar wel binnen de krijtlijnen die je uittekende.
Een voorbeeldsjabloon nodig? Mediaraven publiceerde alvast dit inspirerende document op hun website.
Goed voorbeeld: Scouts en Gidsen Vlaanderen
Zomertijd = komkommertijd? Niet zo bij de scouts! In de zomer ligt de gewone werking stil en zijn veel beroepskrachten op vakantie (of op kamp, duh…) maar de scoutsgroepen zelf beleven uiteraard de zomer van hun leven.
Uit alle groepen die zich kandidaat stellen, selecteert het communicatieteam er een tiental, die elk een week lang hun kamp van begin tot einde mogen tonen aan de wereld. Handig om in tijden van verlof van de beroepskrachten toch relevante en boeiende content op Instagram te krijgen.
Dit bericht bekijken op Instagram
Goed Voorbeeld: Universiteit Gent
UGent kiest ervoor om de takeover exclusief voor de Instagramstories te reserveren. Maar de aankondiging van de takeover doen ze wel in de tijdlijn van Instagram.
Dit bericht bekijken op Instagram
Tip: verander je wachtwoord geregeld
Bij Snapchat en Instagram moet je de logingegevens doorgeven aan de persoon die de takeover doet. Om te vermijden dat er na afloop van de takeover per ongeluk ongewenste beelden op je account terecht komen, verander je best telkens het wachtwoord na een takeover.
Goed voorbeeld: Moeder theepot
Nog meer studenten? Ook deze opmerkelijke studentenvereniging voor theedrinkers doet geregeld een takeover. Of een ‘theekover’ zoals zij het noemen. Herkenbaarheid troef! Merk ook op dat de takeover mooi een begin, midden en slot heeft.
Nog veel meer inspiratie?
Dit is maar een van de vele tips uit het boek “Scoren met creatieve content op sociale media”. In het boek verzamelden Brecht en Kristof meer dan 100 concrete voorbeelden, formats en getuigenissen om je sociale media een ongeziene boost te geven.