Half november trok Kristof naar Lissabon om daar samen met 70.000 anderen een week lang zich te laten onderdompelen in de wondere wereld van AI, internet en marketing.
16 podia, verspreid over 6 zalen, meer dan 3000 start-ups en ontelbare meet-ups tussen ‘tech people’, dat is Web Summit.
Wat heeft Kristof bij I Like Media onthouden van al dat multimediaal geweld? Hieronder vat hij zijn bevindingen samen:
1. Digitaal en fysiek gaan hand in hand om een event optimaal te beleven
Alex Wills van Disguise gaf tekst en uitleg over hoe ze in 2003 de visuals van Massive Attack mochten doen tijdens hun tour. En nu mee verantwoordelijk zijn voor de visuals van Adèle tot de spectaculaire Sphere van U2 in Las Vegas.
Visueel eruit springen is vandaag nog belangrijker, nu de muziekverkoop gekelderd is en artiesten dus vooral fans moeten overtuigen om de muziek live op een spectaculaire manier zelf mee te maken. Zij het weliswaar met een serieuze dosis aan visuals en special effects.
“Op 20 jaar tijd is de green screen bijna volledig vervangen door immersive experiences”. Hoe ze dat filmen? Door met een ‘virtuele camera’ filmbewegingen te maken in een virtuele wereld. Ze noemen het bij Disguise de ‘Vizualizer’ ofte een “pixel perfect simulator”
2. Zeg niet aan Gen Z wat ze moeten doen
Op een van de podia van de Marketing Summit was Jay Richards (Imagen Insights) aan het woord. Hij gaf ons meer inzicht in hoe Gen Z (jongeren geboren tussen 1995 en 2010) denken en leven. En hoe je er als marketeer op kunt inspelen.
Eerst en vooral: vergis je niet: Gen Z is ouder dan de meeste mensen denken. 64% is aan het werk. “Ze zijn opgegroeid met het internet en houden meer van authenticiteit.” Wanneer Gen Z reisplannen heeft, trekken ze naar TikTok voor eerlijke reviews in plaats van te geloven in Google Ads. Of ze volgen hun favoriete influencers op YouTube. “67% gaat naar hun favoriete creators als het neerkomt op moeilijke beslissingen nemen. Ze zijn meer loyaal tegenover creators dan tegenover merken.”
“Waar Gen Y op Instagram en TikTok vooral mooie en leuke beelden post, zal Gen Z gewoon alles posten,” legt Richards uit. Het leven zoals het is? Ja, al zal Gen Z soms ook moeten toegeven dat ze soms meer dan een half uur nadenken over hoe ze hun ‘fotodump’ op Instagram best in beeld brengen.
“Gen Z is geen gemakkelijker doelgroep voor marketeers. Ze nemen niet alles voor waar aan. Ze geloven merken niet zomaar. Ze doen research, zoeken alles uit en verspreiden de waarheid online als ze ontdekken dat je niet eerlijk bent.”
Dat illustreerde Richards met een case van dating-app Bumble. Zij adverteerden ooit met deze beelden. En daarop kregen ze felle kritiek van Gen Z. Want aan die generatie heb je als merk immers niet te zeggen wat zij moeten doen. Dat zoeken ze zelf wel uit.
3. Werkelijk alle voorwerpen die we kennen, kunnen ‘slim worden’
Ik vond de wachtrijen persoonlijk iets te lang, maar bij IBM kon je wel ‘slimme’ pingpong-rackets uittesten. In de rackets zit technologie die je slagen analyseert en feedback geeft over je techniek en zo je ping pong skills helpt te verbeteren.
De stand bijhouden konden de rackets helaas nog niet. Daarvoor moest een IBM-medewerker met een tablet zorgen. “Maar met technologie in de tafel zouden we dat wellicht ook wel kunnen oplossen in de toekomst,” klonk het bij IBM.
4. AI zet vooral zichzelf schaakmat
Een spelletje groepsschaak met wat hulp van AI? Het was misschien wel de meest experimentele sessie tijdens Web Summit. Ruim 500 deelnemers namen het op tegen grootmeester schaken Hans Niemann.
Na elke zet van Niemann, kregen we via de website chess.it.com op onze smartphone 3 mogelijke tegenzetten, bedacht door AI. Het publiek kon stemmen welke zet ze wilden doen. Tof, plezant, maar toch wat omslachtig en vooral een gimmick, vrees ik.
Ah ja… Wie won de wedstrijd? Dat zullen we nooit weten, want het systeem crashte ergens halverwege. Iets met succes en slachtoffers.
5. Benen zijn het moeilijkste als je een robot bouwt
Tijdens Web Summit kwam ik letterlijk elke dag wel een robot tegen. Zoals hiernaast bijvoorbeeld Vizzy, een schattige robot, gebouwd door een technische hogeschool in Lissabon. De robot zetten ze onder andere in op de kinderafdeling van ziekenhuizen.
In één van de talks was David Reger van Neura Robotics te gast. “Veel robots doen nu eigenlijk geprogrammeerde kunstjes,“ klonk het. De komende jaren zal AI ervoor zorgen dat sensoren in de armen taken écht kunnen begrijpen”.
En wat met de benen? “De komende 3-5 jaar zullen robots vooral wielen hebben om zich te bewegen,” klonk het. “Pas over 10 jaar verwacht ik echt performante robots met benen.”
En wie weet bestaat er over 10 jaar wel een app store met apps die je zelf kunt installeren op jouw eigen persoonlijke huisrobot?
6. Robots in het huishouden? Cool, maar nog niet voor morgen
Met voorsprong de spectaculairste demo die we te zien kregen, was die van robot Digit: een huishoudrobot die onder andere de was kan sorteren.
Toegegeven: erg snel gaat het allemaal niet, maar het is nog een prototype. En elke huishoudelijke taak waar je zelf geen werk aan moet besteden, is meegenomen, vermoed ik?
Deze robot heeft handen die verwisselbaar zijn afhankelijk van de taak en benen die achterstevoren gemonteerd zijn, een beetje als bij een hond. Omdat dat gemakkelijker is om te buigen en te manoeuvreren.
Denk dus zeker niet dat de toekomstige robots er exact zullen uitzien als mensen. Denk aan een hoofd met 4 ogen, armen op de rug en een hoofd dat 360 graden kan draaien. Als het handiger is om arbeid te verrichten, zullen we onze robots wellicht anders dan mensen ontwerpen. Omdat het kan.
7. Onze persoonlijke data zelf beheren. Mooi in theorie, maar niet evident in de praktijk
Als afsluiter van dag 1 kwam Sir Tim Berners-Lee op bezoek, die samen met de Belg Robert Cailliau het internet uitvond goed 40 jaar geleden.
Begin jaren ’90 startte het Wereldwijde Web als een plek waar iedereen vrij zijn ding kon doen. Maar vandaag wordt het internet gedomineerd door multinationals die onze data misbruiken voor marketingdoeleinden. Dat was nooit het plan.
Daarom werkt hij met ‘Solid’ aan een nieuwe versie van het web, waarbij je als gebruiker al je persoonlijke data in een digitale kluis zou kunnen stockeren en zelf toestemming geeft aan bedrijven en organisaties welke data ze van jou mogen gebruiken. En die toestemming ook weer intrekken als je van ideeën verandert.
Boeiend betoog en inspirerende man, al was het niet echt duidelijk hoe Solid vlot in de praktijk moet werken. Want de meeste van die multinationals moeten in het Solid-systeem willen stappen uiteraard…
8. Virtueel pokémons aaien is moeilijker dan gedacht
Aan de stand van Niantic (bekend van de Pokémon-app) kon ik Dot uittesten. Een mixed reality app die je toelaat om met een virtueel huisdier te spelen. Al wat ik daarvoor nodig had was de Spectacles, (de AR-bril van Snapchat) en wat vingervlugheid.
De pokémon aaien, dat lukte nog aardig. En ik kreeg er een pak virtuele hartjes voor in de plek. De pokémon naar een andere plek gidsen, lag een pak moeilijker. Daarvoor moest ik bepaalde vingerbewegingen maken, en daar liep het toch wat stroef. Wellicht ook de reden waarom de meeste VR en AR-brillen momenteel nog met een controller komen.
Lopen we over een paar jaar allemaal met zo’n hippe AR-bril rond? Ik betwijfel het. Een grote uitdaging is nog de batterij. Bij een bril is het immers niet zo evident om een grote batterij in het frame in te werken. “De huidige modellen hebben een batterijduur van 45 minuten, daarna moet je weer opladen,” klonk het bij de vriendelijke dame van Niantic.
9. Vergeet AGI, hier is UGI
Misschien wel de boeiendste talk die ik meevolgde op Web Summit kwam van Danielle Perszyk van Amazon.
Zij hield een pleidooi om te streven naar ‘Useful General Intelligence’ (UGI) eerder dan naar ‘Artificial General Intelligence’ (AGI).
“We hallucineren allemaal,” stak ze van wal. “Ons brein is een voorspellingsmachine, gebaseerd op ervaring en een wereldmodel. En we maken allemaal elke dag fouten daardoor.”
Maar dat is volgens Perszyk geen probleem. Net door te hallucineren, leren we. “We hebben dat nodig om verder te gaan. Het zijn geen bugs, maar features van menselijke intelligentie.”
Als menselijk ras moesten we eerst slimmer worden. Daarna zijn we gaan samenwerken door elkaars brein te gebruiken als tool. En daaruit is taal ontstaan.
“Op termijn zullen we gaan werken met AI-agents: persoonlijke virtuele assistenten. UGI zal ontstaan door de interactie tussen mensen en AI-agents. Systemen die echt leren van mensen. Dat is nu nog niet het geval. Momenteel kunnen de AI-tools vooral heel goed afkijken en reproduceren.”
Meer Summit?
Web Summit vindt volgend jaar plaats van 10 tot 13 november 2025 in Lissabon, Portugal.