Om de 2 jaar onderzoeken Mediaraven en Mediawijs de digitale leefwereld van Vlaamse Tieners (6-18 jaar) in het Apestaartjaren-onderzoek. Vandaag maakten ze hun onderzoeksresultaten bekend, afgenomen bij bijna 5600 kinderen en jongeren in het najaar van 2021.
Die cijfers zijn uiteraard goud waard voor iedereen die zich in zijn communicatie ook op tieners richt. Wij kregen de voorbije dagen al inzicht in de cijfers. En deze 3 conclusies lichten we er graag uit voor jullie:
1. Kinderen krijgen steeds vroeger een eigen smartphone
82% van de kinderen uit de 2e en 3e graad van het basisonderwijs heeft een eigen smartphone. Gemiddeld krijgen kinderen hun eerste eigen smartphone rond de leeftijd van 8 jaar en 4 maanden. In 2020 was dat nog 9 jaar.
Bij kinderen (6-12 jaar) wordt de televisie, tablet en laptop wel nog altijd vaker gebruikt dan de smartphone. Bij jongeren (12-18 jaar) is de smartphone de absolute koploper.
Wat leren we hieruit als marketeer? Jongeren leven in eerste instantie mobiel. Een welgemikte advertentie via mobiele apps en platformen, of zelfs organische aanwezigheid op mobiele apps als TikTok en Instagram is absoluut een must als jongerenmerk.
2. TikTok populairst in de basisschool, Instagram in het middelbaar
Op welke sociale media vind je welke jongeren terug? Ook die antwoorden vinden we in het onderzoeksrapport terug. En daar zien we toch een verschil tussen de lagere en de middelbare school. Tot en met de eerste graad van het middelbaar (13-14 jaar) zien we dat TikTok opmerkelijk populairder is dan Instagram. Bij jongeren van 15-18 jaar zien we het net het tegenovergestelde.
Keuzes maken is dus heel belangrijk als je met jongeren communiceert. Als je onderstaande grafiek bekijkt, begrijp je dus meteen waarom het jeugdjournaal Karrewiet een goed jaar geleden haar Instagram-account afsloot en sindsdien enkel nog op TikTok actief is.
En Facebook? Dat lijkt helemaal over en out bij deze doelgroep. Enkel in de derde graad van het middelbaar zie je daar nog ietwat percentages opduiken die de moeite zijn (62%).
Ter info: officieel moet je in België 13 jaar oud zijn om op sociale media actief te mogen zijn.
3. WhatsApp is populairst om berichten mee te sturen
Tieners lezen en sturen zelden e-mails. Dat is stilaan echt iets voor “oude mensen”. 37% van de jongeren in het middelbaar geeft aan geregeld e-mails te sturen. Berichten sturen ze via Instagram en Snapchat, maar de koploper is WhatsApp. 91% van de jongeAren (12-18j) en 45% van de kinderen (6-12j) geeft aan graag WhatsApp te gebruiken op hun smartphone.
Als je producten of activiteiten voor tieners aanbiedt, dan hou je er dus best rekening mee dat ze je via die kanalen kunnen contacteren, liever dan een contactformulier op de website of via e-mail.
Veel meer cijfers vind je op www.apestaarjaren.be