Wat kunnen we leren uit de creatieve communicatie van festivals?

door | 10/02/2020

Creatieve posts verzinnen voor je sociale media is niet altijd even evident. Zeker bij evenementcommunicatie. Dan blijft het vaak bij een aankondiging van het programma of een oproep om tickets te kopen.

We gingen snuffelen in onze archieven en duikelden daar deze creatieve inspirerende voorbeelden van de voorbije jaren op.

En toegegeven: de meeste festivals zijn gezegend met een communicatiebudget waar de doorsnee vereniging of overheid alleen maar kan van dromen, maar de aanpak kun je meestal wel vertalen naar jouw organisatie.

1. Tease met een originele aftermovie van vorig jaar

Ideaal om al in de sfeer te komen. Pukkelpop maakte in 2018 een after movie met uitsluitend animated GIF’s

Primavera verwerkte stories en Instagramfoto’s in hun aftermovie:

2. Doe het met anagrammen

En gokken maar:

3. Speel met je affiche

Een variant op dat thema: het Cactusfestival toonde enkele weken na elkaar een aangepaste affiche waar steeds meer letters ingevuld werden.

4. Speel een spelletje scrabble

Gamification is key! En dus kon je bij Festival Dranouter als festivalbezoeker mee gaan scrabbelen om de namen van de headliners te weten te komen.

5. Maak cryptische omschrijvingen

Verstop bijvoorbeeld een reeks namen in de copy van je statusupdate. (In dit geval: Goose, Explosions in the sky, Jamie Lidl en Kaiser Chiefs)


6. Laat lijstjes insturen

Van je bezoekers. Of van bekende bands. Waarom ook niet?

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Hallelujah! 🙌 Feel good with @equalidiots’ #PKPWISHLIST Submit your #PKPWISHLIST and you might win a PKP VIP package! More info via pukkelpop.be!

Een bericht gedeeld door Pukkelpop (@pukkelpop) op

7. Maak een originele aankondigingsvideo

Het festival Primavera (Barcelona) heeft al jaren een traditie om hun line-up in een keer aan te kondigen met een indrukwekkende trailer! Hieronder onze favorieten:

8. Laat je publiek hun vrienden taggen

Tag een vriend… het blijft een klassieker. Maar werkt keer op keer!

9. Haak in op de actualiteit

Een welgemikte top topical zo af en toe. Dat is altijd scoren.

https://www.instagram.com/p/BPo2xjCAond/

10. Speel met lyrics

Met de lyrics van de bands die optreden op je event, kun je ook heel wat doen.

https://www.instagram.com/p/BieprfrD7B2/?igshid=eljdvniurgy2

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer