Creatieve posts verzinnen voor je sociale media is niet altijd even evident. Zeker bij evenementcommunicatie. Dan blijft het vaak bij een aankondiging van het programma of een oproep om tickets te kopen.
We gingen snuffelen in onze archieven en duikelden daar deze creatieve inspirerende voorbeelden van de voorbije jaren op.
En toegegeven: de meeste festivals zijn gezegend met een communicatiebudget waar de doorsnee vereniging of overheid alleen maar kan van dromen, maar de aanpak kun je meestal wel vertalen naar jouw organisatie.
1. Tease met een originele aftermovie van vorig jaar
Ideaal om al in de sfeer te komen. Pukkelpop maakte in 2018 een after movie met uitsluitend animated GIF’s
Primavera verwerkte stories en Instagramfoto’s in hun aftermovie:
2. Doe het met anagrammen
En gokken maar:
3. Speel met je affiche
Een variant op dat thema: het Cactusfestival toonde enkele weken na elkaar een aangepaste affiche waar steeds meer letters ingevuld werden.
4. Speel een spelletje scrabble
Gamification is key! En dus kon je bij Festival Dranouter als festivalbezoeker mee gaan scrabbelen om de namen van de headliners te weten te komen.
5. Maak cryptische omschrijvingen
Verstop bijvoorbeeld een reeks namen in de copy van je statusupdate. (In dit geval: Goose, Explosions in the sky, Jamie Lidl en Kaiser Chiefs)
6. Laat lijstjes insturen
Van je bezoekers. Of van bekende bands. Waarom ook niet?
7. Maak een originele aankondigingsvideo
Het festival Primavera (Barcelona) heeft al jaren een traditie om hun line-up in een keer aan te kondigen met een indrukwekkende trailer! Hieronder onze favorieten:
8. Laat je publiek hun vrienden taggen
Tag een vriend… het blijft een klassieker. Maar werkt keer op keer!
9. Haak in op de actualiteit
Een welgemikte top topical zo af en toe. Dat is altijd scoren.
10. Speel met lyrics
Met de lyrics van de bands die optreden op je event, kun je ook heel wat doen.