Voor het vierde jaar op rij mochten we voor Festival Dranouter een bende jonge creatievelingen coachen. Ons doel? Samen met die fotografen, videomakers en vormgevers live verslag uitbrengen van het muziekfestival via sociale media. Een stevige portie online rock’n roll met een frisse Sint-Bernardus in de hand. Plezant en bijzonder leerrijk. Want met dezelfde accounts van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat voortdurend posten, is geen dagelijkse kost.
Iedere keer zijn we benieuwd naar de impact van onze noeste arbeid op de algoritmen. Daarom trekken we uit deze opdracht telkens een aantal lessen. Over contentplanning in het algemeen en over eventcommunicatie in het bijzonder. Een overzicht van wat ons deze zomer het meest opviel!
1) Het algoritme is minder dominant op Instagram
Instagram was minder onderhevig aan de grillen van het algoritme dan Facebook. Op Facebook gingen we berekend om met de frequentie en timing van de posts, zodat Zuckerberg de Dranouterpagina niet zou terugfluiten. Op Instagram liep dat anders. Daar konden we het ons gerust permitteren om op een paar minuten verschillende foto’s en video’s te posten. En dat zonder te plannen of te adverteren. De uren en zelfs dagen die daarop volgden, bleven die posts stuk voor stuk bijna vanzelf interactie verzamelen.
Al zit het specifieke momentum daar natuurlijk ook voor iets tussen. Het festivalweekend zorgt op verschillende manieren, ook in klassieke media, sowieso voor een aandachtspiek.
Wel opvallend: de eerste Facebookpost van de dag kreeg telkens de wind in de rug. Ook al postten we de dag voordien tot rond middernacht, ‘s ochtends was het algoritme ‘ververst’ en leek het weer een tikkeltje vlotter te gaan qua organisch bereik. Dat er op dat moment gewoonweg weer meer mensen wakker zijn, speelt ongetwijfeld ook mee.
2) Speel kort op de bal met stories
Er werden bijzonder veel stories gemaakt vanop de weide. Bezoekers deden dat, maar ook bands en standhouders. Geweldig natuurlijk, want dat zijn honderden extra reporters die het festival vanuit hun eigen persoonlijke invalshoek in beeld brengen (en promoten).
Omgekeerd sterkte het ook onze gedachte dat stories hét kanaal zijn waar je het snelst en dichtst bij de festivalgangers zit. Wat perspectieven opent om last minute boodschappen de wereld in te sturen. Geen droge kost, maar wel leuke en goed verpakte knipogen en sfeerbeelden. Omdat enkel die ook voor de afwezigen voldoende entertainend zijn.
Bijzonder dankbaar voor liveflitsen via de stories, is Kartje Kilo. Kartjewie? Een ‘guerilla’ straattheater collectief dat al jarenlang onderdeel is van het festival. Het gezelschap duikt te pas en te onpas op op de weide met hun fratsen. Denk maar aan een gratis vat en alle ambiance errond, traktatie op taart of een plottwist in hun wijdverspreide verkiezingsshow van dat weekend. Op Festival Dranouter zelf kon je alleszins niet naast hun voorstelling kijken, wat het een logisch en sterk onderwerp maakt om ook door het online verslag te weven.
Voor de rest was de eigen story van het festival een mix van foto’s, video en interactie. Zo was er een quizje over de artiesten of schotelden we de volgers enkele muzikale dilemma’s voor. Telkens met veel aandacht voor vormgeving, een bewuste keuze om de huisstijl ook in de stories strak door te trekken.
3) Doe de hashtag overal en vooral op Instagram leven
Enkele dagen na het festival stond de teller op meer dan 1000 Instagramposts met de officiële hashtag #dranouterfest19. Niet mis voor een festival met 50.000 bezoekers van verschillende leeftijden. Pluim op de hoed voor de doorgedreven communicatie van Festival Dranouter. Zowel online als offline werd de hashtag consequent mee gecommuniceerd naar aanloop van én tijdens het festival. Wat ons betreft een absolute voorwaarde voor een levendige hashtag. Het programmaboekje, de banners langs de weide of onze eigen posts: #dranouterfest19 was er altijd en overal bij.
Zelf zorgden we ervoor dat de hashtag permanent gemonitord werd. We gaven – jawel, manueel – minstens een like aan degenen die iets postten over het festival en eventueel zelfs een comment. Omdat dat het minste is wat je kan doen voor trouwe fans en volgers, maar ook omdat dat op Instagram positief is voor de visibiliteit onze eigen posts. Hoe dat komt, lees je in deze blogpost.
Moment de gloire op de grote schermen
Ons social media team mocht zelfs visuals opmaken voor de grote schermen aan het hoofdpodium. Ook daar stond de hashtag centraal. Als we een leuke foto zagen op Instagram, stuurden we die door naar de schermen. Tussen de optredens door, kregen die posts hun moment de gloire. Van een wisselwerking tussen online en offline gesproken!
Dat de hashtag net op Instagram zo populair was, is niet toevallig. Hashtags werken puur technisch beter op Instagram dan op Facebook. Voor Twitter geldt dat evenzeer, maar bij het brede publiek hebben we de hoogdagen van dat medium ondertussen achter de rug.
Nog een reden waarom de hashtag vooral op Instagram scoorde, is omdat dat bij uitstek het kanaal voor positieve boodschappen is. Het leven door een roze bril, vol sfeer en plezier. Net als een muziekfestival.
4) Vergeet het gouwe ouwe foto-album niet
Het team haalde alles uit de creatieve kast. Er waren tips voor Dranouterdummies, een karaoke op Naive van The Kooks, animatievideo’s en een instructievideo met danspasjes. Geweldig leuke formats en posts met een pak interactie tot gevolg.
Maar een van de zekerheden in het leven daar in het Heuvelland, is het dagelijkse foto-album. Een beknopte selectie van een 15-tal beelden die de afgelopen festivaldag samenvatten. Niks meer, niks minder. Maar toch stond die post dagelijks garant voor een portie likes. Oerdegelijk dus, zoals Donald Muylle het zou formuleren.
5) Improviseren moet je leren
We schreven het eerder: verslaggeving staat of valt met een goede planning. Maar laten nu net enkele van onze ‘spontane’ posts waar geen brainstorm aan voorafging de meest succesvolle zijn. Zo was er een foto van een zonsondergang, een groepsfoto van een genummerd gezelschap en zelfs een huwelijk op de weide.
Wil dat zeggen dat je alle planning overboord mag gooien en gewoon moet meesurfen op het moment als je live verslag uitbrengt? Integendeel. Het is net de structuur die vooraf vastlag die ervoor zorgde dat we niet achter de feiten moesten aanhollen. En dat gaf ons dan weer ruimte om te improviseren en aan de slag te gaan met de spontane verhalen van het moment.
Wil je jouw evenement ook een sociale media boost geven? Neem gerust vrijblijvend contact op en we bekijken graag hoe we jouw organisatie kunnen coachen. Of volg een van onze opleidingen.
Meer tips over communiceren voor, tijdens en na evenementen? Lees zeker ook deze 4 tips.