Begin januari verkenden we met I Like Media de mogelijkheden van WhatsApp Business. Intussen zijn we een half jaar verder en leek het ons wel de moeite om even terug te blikken. Wat hebben we geleerd uit 6 maanden professioneel WhatsApp inzetten? 

1. WhatsApp Business lijkt als twee druppels water op de gewone WhatsApp

Het eerste wat we gedaan hebben, is WhatsApp Business installeren op onze telefoon. Zo wordt het mogelijk om persoonlijk te blijven communiceren met WhatsApp en WhatsApp Business in te zetten voor je zaak of organisatie, zonder te moeten inloggen en uitloggen. 

Toegegeven: we waren een beetje teleurgesteld toen we vaststellen dat WhatsApp Business niet echt veel extra mogelijkheden bood. Je hebt extra contactgegevens, de mogelijkheid om een automatisch antwoord in te stellen en je beschikt over een set labels. Maar dat is het zowat. 

2. Je schaft je best een tweede simkaart aan

Elke WhatsApp-account is gekoppeld aan een SIM-kaart. Als je je huidige gsm-nummer dus graag privé wilt gebruiken, dan ga je voor WhatsApp Business een tweede SIM-kaart (en dus ook een tweede telefoonnummer) moeten aanschaffen. 

Wij deden dus een rondje langs de mobiele providers om de juiste formule voor ons te vinden. Via de Belgische providers zijn er verschillende pakketten beschikbaar. Mocht je geïnteresseerd zijn met wie wij uiteindelijk in zee gingen, stuur ons dan gerust een persoonlijk berichtje.

3. Denk na over een goed concept

Met WhatsApp kun je heel wat doen: inzetten als helpdesk, werknemers rechtstreeks contacteren,… Wij kozen ervoor om vooral de functie van de ‘verzendlijsten’ te gebruiken. Vergelijk het met een nieuwsbrief, maar dan via WhatsApp in plaats van via e-mail. Die functie zit ook gewoon in de persoonlijke versie van WhatsApp trouwens.

Probleem: we hebben al een nieuwsbrief. Nieuwtjes over ons aanbod en digitale media uitsturen zou dus weinig zin gehad hebben. We zochten daarom een helder en duidelijk concept: abonneer je op onze verzendlijst en krijg elke week een inspirerende post vanop sociale media in je inbox. 

Denk dus best even na wat je met WhatsApp precies wilt doen. Veel steden sturen bijvoorbeeld een activiteitenkalender uit, kranten versturen de hoogtepunten uit het nieuws van de dag, … 

(update: recent dook het gerucht op dat WhatsApp de functie om verzendlijsten te versturen strenger zou gaan controleren vanaf december 2019. Wat dat concreet betekent voor wie nu al verzendlijsten heeft, is op dit moment onduidelijk, maar we volgen het op de voet)

4. Brief duidelijk wat je volgers moeten doen

Je abonneren op een verzendlijst is helaas niet zomaar op een knopje ‘abonneren’ klikken. Omdat niet iedereen vertrouwd is met dit vrij nieuwe concept, maakten we een visual die stap voor stap uitlegt wat je moet doen om je te abonneren. 

Niet evident, want we krijgen af en toe nog een sms in plaats van een WhatsApp-bericht, of mensen krijgen onze berichten niet omdat ze ons niet aan hun contacten hadden toegevoegd,… Goed briefen dus! 

5. Let op wanneer je berichten uitstuurt

In ons enthousiasme durfden we in het begin al eens een WhatsApp-bericht uitsturen in het weekend of op een feestdag. Maar dat werd niet door al onze abonnees geapprecieerd.

Les geleerd: als mensen zich abonneren op een professionele verzendlijst, dan verwachten ze ook appjes tijdens de werkuren en niet in de vrije tijd. Zullen we niet meer doen. Beloofd. Op ons plechtigecommunie-zieltje :-).

6. Ga de dialoog aan

Af en toe krijgen we een reactie op onze berichten. Iemand stelt een vraag of doet een suggestie. En daar komen soms wel leuke babbels uit met onze klanten. Want laat ons dat niet vergeten: WhatsApp blijft in eerste instantie een sociaal netwerk, en dus is dialoog en interactie cruciaal. 

Zelf aan de slag met WhatsApp?

In ons open aanbod zit er momenteel geen opleiding WhatsApp, maar we coachen jouw organisatie wel graag om te starten met WhatsApp Business. Geef een gil via info@ilikemedia.be en we bekijken graag wat we voor je kunnen doen.