Tromgeroffel en trompetgeschal, want het internettijdperk zet een nieuwe en revolutionaire stap. ChatGPT was afgelopen weken niet uit het nieuws te slaan. Hoog tijd om uit te vissen wat de chatbot kan betekenen voor communicatieprofessionals. Spoiler alert: echt énorm veel.
Eerst en vooral: deze tekst is helemaal door mezelf geschreven. Als je aan ChatGPT vraagt of het een goede tool is en wat de voor- en nadelen zijn, krijg je dit:
“Ja, ik ben een goede tool voor communicatieprofessionals omdat ik in staat ben om teksten te genereren op basis van een gegeven context. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het automatiseren van sociale media-updates, persberichten of andere soorten inhoud.”
Als troeven noemt het model onder andere de snelheid, consistentie en personalisatie. Nadelen zijn de kwaliteit van de inhoud en ethische bedenkingen. ChatGPT haalt zelf aan dat het maar een hulpmiddel is en geen verantwoordelijkheid draagt.
Qua zelfreflectie kan dat tellen. En opnieuw een spoiler: heel erg ver van onze conclusie ligt dat niet, eerlijk gezegd.
Hoe werkt het?
- Surf naar https://chat.openai.com/chat
- Log in of maak een account
- Geef eender welke opdracht aan de bot
- Klaar!
Ja, zo verbazingwekkend simpel en snel is het echt.
Al haal je pas echt het onderste uit de kan als je leert om goede opdrachten of prompts te geven.
Stel: je schakelt ChatGPT in als assistent om copy te schrijven bij advertenties voor sociale media. Dan helpen deze tips je al een heel eind verder.
- Wees zo specifiek mogelijk. Schets de context en het eindresultaat dat je voor ogen hebt. Denk aan hoeveel captions van hoeveel tekens je wil, voor welk kanaal, met of zonder hashtags en in wat voor stijl.
- Ga in gesprek met de bot. Geef feedback op de captions en zeg in welke richting de antwoorden volgens jou verder moeten.
- Test volop! Ook als je denkt dat het resultaat er ligt. Blijf ChatGPT uitdagen. Vraag bijvoorbeeld eens wat nog anders of creatiever zou kunnen.
Resultaat in een vingerknip
Zo kopieerde ik een aantal van onze recente Facebookposts, met de vraag ze te analyseren. Om op die manier de bot te laten kennismaken met onze tone of voice. Daarna pas heb ik de opdracht gegeven nieuwe captions te schrijven in diezelfde stijl.
Dat voorbeeld is nog maar het begin. Een onderwerpregel voor je nieuwsbrief? Invalshoeken voor blogposts? Scripts voor video’s? Interessante zoekwoorden om je SEO te boosten? Productbeschrijvingen? Code voor je website? Research? Een vacaturetekst? Of zelfs een aanzet voor je maandelijkse contentplanning? Check, check, check. De tool doet het allemaal in een vingerknip. Probeer het zeker ook eens.
Op LinkedIn zagen we deze spreadsheet van Bram Van der Hallen passeren. Een enorme lijst met tips en toepassingen voor de bot. Dikke aanrader!
Voordelen
✔️ Een writer’s block? Voorgoed verleden tijd. ChatGPT geeft je tonnen inspiratie.
✔️ Bij Google hebben ze niet voor niks ‘Code Rood’ afgekondigd. Researchen via ChatGPT is Googlen op speed. Je hebt een miljoenmiljard keer sneller alle info die je zoekt.
✔️ Antwoorden op maat. Hoe gedetailleerder en hoe meer je in interactie gaat met de bot, hoe beter de hulp die je krijgt.
Nadelen
❌ Blind vertrouwen op de resultaten, mag je allesbehalve. Als wielerliefhebber vroeg ik bijvoorbeeld naar een lijstje van de Instagram-accounts van alle teams uit de WorldTour. Er waren meer URL’s fout dan juist.
En informeer je naar Wout Van Aert, dan wordt de Kempenaar een winnaar van De Ronde genoemd. We gunnen het hem van harte, maar Vlaanderens Mooiste staat voorlopig nog niet op zijn palmares. Complete nonsens dus.
❌ Het systeem is razend populair en dat merk je. De website ligt veel plat. Tip: doe vóór het begin van een Amerikaanse werkdag beroep op de tool. Dat scheelt soms.
Er is trouwens al sprake van een betalende versie die stabieler zou zijn. Hoe performant de gratis versie dan blijft, is afwachten.
❌ Zoals dat gaat bij nieuwe technologie, roept het heel wat vragen op. Door wie en in wat voor omstandigheden is de bot gevoed en getraind? Hoe vooringenomen is de data waarop het zich baseert? Wat met creatieve en andere jobs? En de eeuwige klassiekers: auteursrechten en privacy. Stof tot nadenken voor onderzoekers, beleidsmakers en ons allemaal.
Onze beoordeling
💛💛💛💛🖤
De volle pot geven, doen we niet. De reacties van de bot factchecken, is broodnodig. En er liggen serieuze ethische en andere vraagstukken op de plank.
Maar laat het duidelijk zijn: de technologie op zich is indrukwekkend. Het is geen gimmick of toekomstmuziek, de bot kan hier en nu al een enorme bijdrage leveren bij je dagelijkse taken als communicatiemedewerker.
Je spreekwoordelijke koffers pakken naar Ibiza en het werk door bots laten doen, zit er nog niet in. Zeker als je creatievere opdrachten geeft, krijg je – gelukkig maar? – dikwijls voor de hand liggende reacties. Maar zoals ChatGPT het zelf zegt: “Ik ben een hulpmiddel”.
Voor deze blogpost heb ik zeker 2 uur aan een stuk allerlei prompts getest en telkens met verbazing toegekeken. Het strafste van al: dat lijkt nog maar het topje van de ijsberg.
PS: Voor de sport is de afbeelding boven dit artikel gemaakt door Dall-E, die andere AI-tool uit de stal van OpenAI. De opdracht? Een luiaard, genietend van de zonsondergang terwijl hij met z’n smartphone nog wat op ChatGPT tokkelt. In de stijl van Rubens. ‘t Goe leven? 😅