2016 is geschiedenis. En 2017 trekt zich op gang. Wat hebben we geleerd uit 2016 op het vlak van online communicatie? Elke dag geeft een van de freelancers van I Like Media haar visie en bedenkingen hierover. Vandaag laten we Elien aan het woord.
Digital Influencers. Een term die in 2016 binnenwaaide in de gemiddelde Vlaamse woonkamer. Onderwerp van reportages op Koppen of Telefacts. Repeterend discussiepunt op Twitter. Uiteindelijk beland in de communicatie-en marketingstrategie van organisaties. But not always in a good way…
Zijn influencers nuttig voor jouw organisatie?
Het concept bestaat uiteraard al jaren. Bekende Vlamingen die op Instagram koffie drinken van branderij X. Veel gevolgde bloggers die schrijven over hun ritje met auto Y. Huis-tuin-en keuken-Instagrammers die in ruil voor een gratis proefpakket reclame maken voor een chocolademerk.
Maar rechtevenredig met het aantal bedrijven die influencer marketing inzet, is de ongeloofwaardigheid van deze beïnvloeders gestegen.
Zonder namen te noemen, maar het zijn grosso modo steeds dezelfde groot-influencers die door bedrijven worden benaderd. De ene keer voor een fairtrade-campagne, de andere keer voor een automerk.
Het grote arsenaal aan volgers, en dus potentieel doelpubliek, is inderdaad aantrekkelijk voor organisaties. De tijdelijke boost in zichtbaarheid is verleidelijk. Maar levert het op lange termijn iets op? Kan je een band opbouwen met mensen die écht in jouw bedrijf geloven?
Hopelijk wordt het aantal volgers snel onbelangrijk
Ik hoop op een shift van influencers naar ambassadeurs. Mensen in en rond jouw organisatie, met een passie voor jouw communicatiethema’s, met of zonder 1000 volgers. Ambassadeurs vragen geen proefpakket, ze zijn al lang trouwe fan. Ambassadeurs worden gevoed met erkenning en het vragen naar feedback.
Zijn influencers dan overbodig? Zeker niet. Dé sterkte is om van een influencer een ambassadeur te maken en omgekeerd. De terugkeer van de geloofwaardigheid, dat is mijn wens voor 2017.