2016 is geschiedenis. En 2017 trekt zich op gang. Wat hebben we geleerd uit 2016 op het vlak van online communicatie? Elke dag geeft een van de freelancers van I Like Media haar visie en bedenkingen hierover. Vandaag is het de beurt aan Pieter!
Facebook is méér dan het verlengde van je gemeentelijke toerismewebsite
Bijna alle 307 Vlaamse gemeentes hebben een Facebookpagina. Bij sommigen zit daar al een serieuze strategie achter, bij sommigen komt de content veeleer ad hoc. De lokale overheid die in interactie gaat met zijn inwoners, tweedeverblijvers en toeristen, is een goede zaak.
De gemeentelijke ‘Goed-nieuws-show’
Wanneer we gemeentelijke en stedelijke Facebookpagina’s bekijken, zien
we dat interactie op deze pagina’s laag ligt. Communicatieambtenaren spelen graag op safe, want zo wordt het ook verwacht van hun politieke broodheren: “Negatieve reacties moeten we vermijden als de pest, want de verkiezingen komen eraan”. Posts worden opgesteld om te liken en sharen, maar zo weinig mogelijk om commentaar te geven.
Zo zijn de meeste gemeentelijke Facebookpagina’s verlengstukken geworden van de gemeentelijke toerismewebsite. Er worden gretig activiteiten aangemaakt, filmpjes over activiteiten gepost en foto’s van mooie stadsgezichten gedeeld.
2017 echte interactie met de burger?
Echte interactie krijg je maar als je mensen laat meediscussiëren, vragen stellen, opmerkingen geven. Ik hoop dat mijn stadsbestuur in 2017 ook andere content online zal verspreiden, bijvoorbeeld:
- Een infografiek over de financiële toestand. Welke investeringen mag ik in 2017 verwachten?
- Zal er een groep opgericht worden met betrokken inwoners wanneer het gemeentebestuur de straat openbreekt?
- Bevraag de volgers over het reinigheidsbeleid: wat loopt goed? Wat loopt fout? Wat kan beter?
- Maak een slideshow met de plannen en simulaties van het nieuwe speelpleintje in de buurt online, zodat inwoners erover kunnen discussiëren en participeren
- Stel je cultureel aanbod voor via een livefilmpje of Facebook
- …
Ik heb geen nood aan elke dag een mooie foto van mijn stad of het volgen van de evenementen die ik al jaren ken. Vraag me naar mijn opinie, inzichten of suggesties als inwoner en ga als stadsbestuur daarmee aan het werk.
Zal dat negativiteit met zich meebrengen? Zeker! Maar een stadsbestuur dat het beste met zijn fans voorheeft, luistert , bevraagt en gebruikt de feedback om zijn beleid af te toetsen of bij te stellen.
Het kunnen de verkiezingen alleen maar ten goede komen.
Update 05/01: Voorbeeld stad Gent
De blogpost staat nog maar online en Stad Gent komt al met een mooie infografiek over de stadsinzet bij vriesweer! #kudos #goedgedaan