Terugblik op 2016: Facebook is méér dan het verlengde van je website

door | 4/01/2017

2016 is geschiedenis. En 2017 trekt zich op gang. Wat hebben we geleerd uit 2016 op het vlak van online communicatie? Elke dag geeft een van de freelancers van I Like Media haar visie en bedenkingen hierover. Vandaag is het de beurt aan Pieter!


Facebook is méér dan het verlengde van je gemeentelijke toerismewebsite

Bijna alle 307 Vlaamse gemeentes hebben een Facebookpagina. Bij sommigen zit daar al een serieuze strategie achter, bij sommigen komt de content veeleer ad hoc. De lokale overheid die in interactie gaat met zijn inwoners, tweedeverblijvers en toeristen, is een goede zaak.

De gemeentelijke ‘Goed-nieuws-show’

Wanneer we gemeentelijke en stedelijke Facebookpagina’s bekijken, zien

we dat interactie op deze pagina’s laag ligt. Communicatieambtenaren spelen graag op safe, want zo wordt het ook verwacht van hun politieke broodheren:  “Negatieve reacties moeten we vermijden als de pest, want de verkiezingen komen eraan”. Posts worden opgesteld om te liken en sharen, maar zo weinig mogelijk om commentaar te geven.

Zo zijn de meeste gemeentelijke Facebookpagina’s verlengstukken geworden van de gemeentelijke toerismewebsite. Er worden gretig activiteiten aangemaakt, filmpjes over activiteiten gepost en foto’s van mooie stadsgezichten gedeeld.

Alles voor de mooie foto's!

Hong Kong – Alles voor de mooie foto’s!

 

2017 echte interactie met de burger?

Echte interactie krijg je maar als je mensen laat meediscussiëren, vragen stellen, opmerkingen geven. Ik hoop dat mijn stadsbestuur in 2017 ook andere content online zal verspreiden, bijvoorbeeld:

  • Een infografiek over de financiële toestand. Welke investeringen mag ik in 2017 verwachten?
  • Zal er een groep opgericht worden met betrokken inwoners wanneer het gemeentebestuur de straat openbreekt?
  • Bevraag de volgers over het reinigheidsbeleid: wat loopt goed? Wat loopt fout? Wat kan beter?
  • Maak een slideshow met de plannen en simulaties van het nieuwe speelpleintje in de buurt online, zodat inwoners erover kunnen discussiëren en participeren
  • Stel je cultureel aanbod voor via een livefilmpje of Facebook

Ik heb geen nood aan elke dag een mooie foto van mijn stad of het volgen van de evenementen die ik al jaren ken. Vraag me naar mijn opinie, inzichten of suggesties als inwoner en ga als stadsbestuur daarmee aan het werk.

Zal dat negativiteit met zich meebrengen? Zeker! Maar een stadsbestuur dat het beste met zijn fans voorheeft, luistert , bevraagt en gebruikt de feedback om zijn beleid af te toetsen of bij te stellen.

Het kunnen de verkiezingen alleen maar ten goede komen.

Update 05/01: Voorbeeld stad Gent

De blogpost staat nog maar online en Stad Gent komt al met een mooie infografiek over de stadsinzet bij vriesweer! #kudos #goedgedaan

Bewaren

Bewaren

Bewaren

De Toptopical-kalender van 2025 aan je muur

We drukten een handige poster om op te hangen in je kantoor. Zo vergeet je nooit nog een speciale dag!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2025!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

20 jaar Facebook in 4 opmerkelijke cijfers

20 jaar Facebook in 4 opmerkelijke cijfers

Vandaag blaast Facebook 20 kaarsjes uit. Twintig jaren waarin Facebook uitgroeide van een netwerk voor studenten aan Harvard tot een miljardenbusiness met miljarden gebruikers. Ook jouw vereniging of bedrijf heeft ongetwijfeld een...

Lees meer