Starten met Google Analytics: 5 aandachtspunten

door | 9/12/2019

Een website opzetten is een ding, maar er de juiste cijfers uithalen om gefundeerde beslissingen te maken om je website te optimaliseren is nog een ander.

Want eens Google Analytics draait op je website, blijft de uitdaging om de cijfers die je in je dashboard ziet, juist te gaan interpreteren. En daarbij komen dan nog eens de gekende valkuilen van het platform. We geven dan ook graag volgende aandachtspunten mee om met Google Analytics aan de slag te gaan.

 

1. Kijk in Google Analytics naar evoluties en niet naar nominale cijfers

Wanneer je Google Analytics opent, word je overstelpt met cijfers. Het is belangrijk dat je binnen Google Analytics niet naar de absolute cijfers kijkt, maar net naar evoluties en trends.

Waarom?

Wel, de cijfers binnen Google Analytics zijn soms niet helemaal accuraat, onder andere omdat bezoekers hun javascript kunnen afzetten waardoor Google die cijfers niet meerekent.

Daarnaast kan een pagina ook te traag laden vooraleer Google Analytics de click kan rekenen. Het aantal clicks binnen Analytics kan daarom lager liggen dan wat je ziet binnen je Google Ads, als je advertenties hebt lopen. Dit verklaart waarom de cijfers van Google Ads en Analytics nooit overeenkomen.

Probeer dus over alle trafieken heen een evolutie te zien en ga dan segmenteren. Bijvoorbeeld, welke kanalen hebben het meest opgeleverd en waar zaten de pieken tijdens die periode?

 

2. Stel je periode altijd goed in

Maak er een gewoonte van om vanaf het begin de data die je wil onderzoeken altijd goed in te stellen. Je wil namelijk geen conclusies trekken over een verkeerde periode.

Maar hoe ver moet je minimaal terugkijken om gefundeerde conclusies te trekken? Een uitgangspunt kan “de gouden 3 weken” zijn, waar Google het zelf altijd over heeft. Ga dus eens 3 weken terug, 3 maanden en 6 maanden en bekijk de evoluties die zich voordoen in die tijdsspanne.

 

Screenshot in Google Analytics van de datumselectie

Leg de evoluties van 2 perioden ook eens naast elkaar. Wat gebeurde er bijvoorbeeld gedurende afgelopen november en november 2018? Zien we dezelfde trends?

Neem ook altijd dezelfde soort dagen in je vergelijking: weekdagen en weekends presteren anders. In het weekend is er doorgaans minder verkeer.

 

3. Een kanttekening bij het Locatierapport

Wanneer je gaat kijken van waar mensen geografisch gezien naar jouw website surfen, let dan ook hier op met de cijfers.

 

Screenshot in Google Analytics van een voorbeeld van een locatierapport

Bezoekers surfen vaak op hun werk. Maar bedrijven gaan niet altijd op dezelfde plaats online als waar ze zich begeven. Je ziet dan de locatie waar hun accespoint staat. Vandaar dat Brussel doorgaans wel hoog scoort in de rapporten.

 

Screenshot in Google Analytics van een voorbeeld van een locatierapport

Google Analytics houdt rekening met het IP-adres, terwijl Google Ads rekening houdt met wifilocatie, wat eigenlijk beter/accurater is.

Je zal ook vaak zien dat je weinig bezoekers hebt uit Wallonië. Dit komt omdat de meesten overdag ook op het werk online gaan en in Wallonië er weinig accesspoints zijn.

 

4. Analytics werkt met steekproeven

Bovenaan rapporten kun je naast de naam telkens een vinkje zien in een groen, geel of rood schildje. Dit betekent dat er een steekproef genomen is om tot de data te komen die je in dat rapport ziet.

 

Screenshot in Google Analytics van de nauwkeurigheid van een steekproef

Wanneer je op het schild klikt, zie je “Dit rapport is gebaseerd op N% van alle sessies.”

Daaronder kun je uit twee opties kiezen om de steekproefgrootte te wijzigen:

 

  • Grotere nauwkeurigheid: gebruikt de grootste hoeveelheid steekproeven voor resultaten die de meest nauwkeurige afspiegeling van je volledige dataset zijn.
  • Snellere reactie: gebruikt een kleiner aantal steekproeven waarbij je snel over resultaten beschikt.

 

 

Statistische benadering

Wanneer het schildje groen kleurt:,dan betekent dat dat de de cijfers wel goed zijn (buiten de technische zaken die onder puntje 1 besproken zijn). Maar het schild kan ook geel of rood zijn. Dat betekent dat de cijfers een statistische benadering zijn. Je kan het schild zelf ook op geel zetten. Google Analytics gaat dan sneller, maar het blijft een benadering.

 

Screenshot van de statistische benadering van een steekproef

Bij het rapport hierboven krijgen we een geel schildje. In dit geval is dat uit privacyoverweging. Google wil hiermee vermijden dat als de dataset te klein is, je misschien mensen zou kunnen herkennen. Dit zijn systeemgedefinieerde drempels die je niet kunt aanpassen.

In een ander geval kan het zijn dat Google teveel rekentijd zou moeten nemen.

 

5. Een conversie gebeurt zelden in 1 keer

Stel: je zet een vacature open met Google Ads en er komen 6 cv’s binnen waarvan 1 via Ads. Dan mag je ervan uitgaan dat die andere 5 ook door Ads geconverteerd zijn, maar waarschijnlijk niet meteen geconverteerd hebben.

Het kan zijn dat de sollicitanten de ad overdag gezien hebben en ’s avonds rechtstreeks naar de site gegaan zijn om hun cv in te dienen.

Weet dus dat een conversie zelden in 1 keer gebeurt en het cijfer in Analytics lager kan liggen dan de effectieve conversies.

 

Aan de slag met Google Analytics

Wil je zelf ook aan de slag met Google Analytics? Onze eerstvolgende opleiding “I Like Google Analytics” vindt plaats op 11 februari 2020. Schrijf je dus snel in!

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer