Mag je als gemeente nog WhatsApp gebruiken? Of niet?

door | 25/11/2019

‘Gemeente Evergem stopt met WhatsApp’ lazen we afgelopen vrijdag in de gemeentelijke nieuwsbrief. In een kort bericht op hun website geven ze meer uitleg:

 

Wat is er precies aan de hand?

Een beetje research, leerde ons dat er in Nederland gelijkaardige berichten circuleren. Zo kondigden gemeenten Epe, Westerkwartier, Zuidhorn en veel anderen de afgelopen weken ongeveer hetzelfde aan.

Op de nieuwssite AD.nl klinkt het 26/10 als volgt: “Nu dreigt de service te sneuvelen doordat het straks niet meer mogelijk is om WhatsApp als dienstverleningskanaal te gebruiken zonder zakelijk account. Dat account is echter nog niet beschikbaar voor Nederlandse gemeenten.”

Ook al een vreemde uitleg, want net als in België is WhatsApp Business al sinds begin 2018 beschikbaar in Nederland.

Wat zegt de policy van WhatsApp?

WhatsApp heeft dus 2 versies: een persoonlijke variant die u en ik wellicht dagelijks gebruiken om vrienden mee te sturen naar vrienden en familie. En een zakelijke variant die bedoeld is voor bedrijven om klantencontact mee te verzorgen.

In de policy van de persoonlijke versie van WhatsApp vinden we het volgende terug:


Als steden en gemeenten als ‘informatiedienst voor openbare veiligheid’ gezien worden, dan ben je als gemeente dus wel degelijk in strijd met de policy van WhatsApp.

Het goede nieuws dat deze passage niet voorkomt in de policy van WhatsApp Business.

Conclusie: met WhatsApp Business mag je als gemeente wel aan de slag. Maar waarom stoppen gemeentes dan met hun WhatsApp?

Enkel als je een dashboard gebruikt?

Het probleem zit bij de koppeling van WhatsApp met dashboards om WhatsApp te beheren, zoals Obi4wan, Meltwater en Trengo. Zo’n koppeling verloopt via een webservice (API).

Dit bericht zette Socialemediaburo (reseller van Obi4Wan in Vlaanderen) gisteren op haar website: 

“Als je WhatsApp gebruikt via een koppeling met andere tools (bv OBI4wan en andere varianten voor webcare diensten), dan heb je een API nodig.”

“Deze API was tot voor kort officieus omdat er geen officiële WhatsApp-API bestond. Zo maken verschillende tools eigen koppelingen met WhatsApp, wat toegelaten werd wegens gebrek aan officieel alternatief. Tot nu want: vanaf 7 december dien je de officiële API te gebruiken. Op het gebruik van officieuze API’s staat vanaf dan een boete.”  

(Lees het volledige bericht)

Wat is het alternatief?

1. Als je als gemeente gewoon de Business App gebruikt (zonder koppeling met een dashboard dus), dan stelt er zich op niet echt een probleem. Maar dat is – zeker bij veel interactie – niet evident. In Ieper, Beringen en Heusden-Zolder is dat onder andere het geval.

2. Andere gemeenten – zoals Evergem – kiezen dus voor het drastischere alternatief en stoppen hun communicatie via WhatsApp stop. Chats via Facebook Messenger of Instagram kunnen die opvangen. 

3. In 2020 zou er alsnog een officiële API komen zodat je WhatsApp opnieuw legaal aan een dashboard kunt koppelen, maar wellicht zal die API 3 tot 4 maal duurder zijn. 

Nog meer veranderingen op til?

WhatsApp kondigde in het voorjaar van 2019 al een grote update aan. Maar wat houdt die update allemaal in?

Reclame

In 2020 komen er advertenties op WhatsApp. Dat staat vast. En zo goed als zeker zul je die ook via de Advertentiemanager van Facebook kunnen opstellen, zoals dat ook bij Instagram het geval is.

Berichten beheren in Facebook?

Je WhatsApp-berichten kun je ook beantwoorden via het admin-panel van je Facebookpagina. Of je de zakelijke berichten van WhatsApp ook op die manier gaat kunnen opvolgen, is nog niet bekend. Maar het zou een logische stap zijn. 

Verzendlijsten?

Ook over de verzendlijsten circuleerde in juni het bericht dat WhatsApp het zou verbieden om nog nieuwsbrieven te versturen via WhatsApp. Maar ook daar is nog veel onduidelijkheid over of dat nu effectief doorgevoerd wordt.

Het is ook niet helemaal duidelijk wat WhatsApp verstaat onder ‘een nieuwsbrief’. Maar er zouden wel plannen zijn om dat op te lossen met goedgekeurde ‘templates‘ die in 2020 in WhatsApp Business beschikbaar moeten zijn.

Aparte app?

WhatsApp zou ook werken aan een aparte app voor klantenservice. Maar of die wel gebruikt zal mogen worden door gemeenten, is nog niet duidelijk.

 

Wordt vervolgd?

Bij I Like Media volgen we WhatsApp op de voet op. Als WhatsApp nieuwe features lanceert, of diensten stopzet, dan hoor je het meteen in onze nieuwsbrief en op onze Facebook.

 

Foto: Rachit Tank

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit was 2023 voor I Like Media

Dit was 2023 voor I Like Media

2023 zit er zo goed als op. Tijd om terug te blikken op alweer een wervelend jaar voor I Like Media. Dit waren onze hoogtepunten: 20/3 - Binnenkoppers 3e keer, goede keer! Voor de allereerste keer konden we jullie ontvangen op een...

Lees meer