Quizzen, polls of je volgers vragen laten stellen… De opties om je verhalen op Instagram interactiever te maken zijn eindeloos.
Ben je op zoek naar een creatievere insteek? Wil je meer inspiratie? Ideaal! Onze stagiaire Lynn somt 4 tips op verspreid over 4 blogs over hoe je meer beweging creëert op je verhaal op Instagram.
Vandaag focussen we op hoe je wedstrijden en winacties kunt organiseren in je Instagram Stories
Correcte wedstrijden organiseren
Een wedstrijd organiseren in je Instagram Stories? Het mag! Opgelet, je moet je aan bepaalde regels houden. Wij sommen voor jou op wat wel en niet mag.
Wat mag niet
❌ Like, share & win: Het is verboden om je persoonlijk account te gebruiken voor promotie.
❌ Een loterij organiseren: Hierbij zijn deurwaarders nodig. De winnaar kiezen aan de hand van “een onschuldige hand” is niet toegestaan.
❌ Vragen aan je volgers om een bericht op hun profiel te plaatsen: Dit wordt weer gezien als promotie.
Wat mag wel
✅ Vragen aan je volgers om te reageren op je verhaal. Bijvoorbeeld: Vervolledig de zin & win, vind de origineelste titel voor dit verhaal en win, het verhaal met de meeste reacties wint…
✅ Vragen aan je volgers om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief.
✅ Vragen aan je volgers om je pagina te liken.
Wat heb je hiervoor nodig?
Je moet beschikken over een wedstrijdreglement met alle nodige informatie in. Daarnaast vermeld je ook dat Instagram niet verantwoordelijk gesteld kan worden.
Vergeet niet dat de winnaar niet door het lot bepaald mag worden volgens de Belgische wetgeving, maar wel door de “kennis” van je volgers. Een onschuldige kinderhand een winnaar laten trekken, mag dus niet. Een wedstrijdvraag of schiftingsvraag is dus ideaal.
Een voorbeeldje:
De duurzame speelgoedwinkel Fairplace deed deze wedstrijd voor moederdag. Leuk, interactief én relevant. De winnaar werd hier door een jury gekozen op basis van originaliteit.
De screenshots die de volgers moesten insturen, gebruikten ze bij Fairplace ook als inspiratie voor anderen.
Voor wie wat kan programmeren
Nog een stapje verder gaan? Wie wat kan programmeren, kan nog zottere dingen doen met Instagram-stories. Studio Brussel deelde bijvoorbeeld tickets uit voor hun Greatest Switch Party aan wie in hun Stories 5/5 scoorde in hun quiz.
Hoe ze dat precies deden, vertellen ze in deze blogpost