Misschien heb je er al van gehoord: ‘BeReal’. ‘Wees echt’. Deze app dwingt je om helemaal echt en zonder poespas de realiteit van het dagelijkse leven te tonen. Maar BeReal kan ook een interessante marketingtool zijn. Dat bewijzen steeds meer bedrijven en organisaties.

Zo werkt BeReal

Elke gebruiker krijgt elke dag op een willekeurig moment een melding: ⚠️Time to BeReal⚠️ Je hebt dan 2 minuten om een BeReal te maken.

Je klikt op de melding, opent de app en je ziet een teller die afloopt. Binnen die twee minuten moet je een foto maken.

Je smartphone maakt tegelijkertijd een foto met de camera aan de voorkant én de achterkant. Zo zien je volgers een foto van jou en een foto van waar je naar kijkt.

Authentiek

BeReal claimt anders te zijn dan de klassieke sociale media als Instagram en Facebook. ‘Bij ons vind je authenticiteit’, klinkt het. Daar waar Instagram-gebruikers zich vaker beter, mooier en fotogenieker voordoen dan de werkelijkheid, gaat het bij BeReal juist om de echtheid van het moment. Ongepolijst, onbewerkt en zonder filters. Helemaal echt dus.

Ook opvallend is dat de makers niet uit het Amerikaanse Silicon Valley komen. BeReal is Europees. De makers zijn Alexis Barreyat en Kevin Perreau. Beiden afkomstig uit Frankrijk.

Iedereen dezelfde notificatie

De kracht van BeReal is dat iedereen op hetzelfde moment de melding krijgt. Iedereen is dus op hetzelfde moment actief in de app. Je ziet daardoor meteen wat je vrienden op dat moment aan het doen zijn. Je kan commentaar geven of met emoji reageren. Je ziet overigens pas de foto van je vrienden nadat je zelf een foto gepost hebt.

Doordat iedereen op hetzelfde moment actief is, heb je de voordelen van sociale media: je kan lekker sociaal doen met elkaar. Zonder de nadelen: je hoeft de app in principe maar een keer per dag te openen.

Het is trouwens wel degelijk mogelijk om op een later moment een BeReal te posten. Alleen wordt dat ontmoedigd. Zo krijgen je volgers te zien hoeveel minuten je te laat was. Ook kan je de foto’s van je vrienden pas zien als je zelf iets hebt gepost.

Kan je BeReal gebruiken als marketingtool?

BeReal verbiedt advertenties en betaalde promoties. Toch zijn er bedrijven die de app al succesvol inzetten in marketingcampagnes. Als je het creatief aanpakt, uiteraard.

Het bekendste voorbeeld is de Amerikaanse fastfood-keten Chipotle. Dit bedrijf mikt op tieners en prille twintigers (Gen Z). Zij gebruiken BeReal het vaakst. Onder het mom van ‘je moet zijn daar waar je doelgroep is’, deden ze bij Chipotle begin dit jaar een experiment. Met een eigen account publiceerden ze een promocode, enkel zichtbaar voor BeReal-gebruikers.

In een interview zei de marketingmanager van Chipotle dat de willekeurige timing van BeReal uitdagend is. Je kan je post niet inplannen omdat je nooit op voorhand weet wanneer je de notificatie krijgt om te posten.

Chipotle is relatief vroeg op de kar gesprongen. Meestal zijn merken die vroeg aanwezig zijn op populaire platformen een stuk zichtbaarder dan merken en bedrijven die er pas later  mee aan de slag gaan.

Waar kan je BeReal nog meer voor inzetten?

Het leven zoals het is. BeReal is het perfecte platform voor een ongefilterde blik achter de schermen. Zo besloot kleding merk Mango om mensen op BeReal een ongefilterde blik achter de schermen te kunnen. Dus niet de overgepolijste, geredigeerde en vaak in scene-gezette content die we van modemerken gewend.

 

Gekopieerd

Ook Instagram en TikTok is de populariteit van BeReal niet ontgaan. Beide platformen bieden ondertussen een zelfde functie in hun app aan die gebruikers in staat stelt om op hetzelfde moment twee foto’s te maken. Een met de smartphonecamera vooraan en een met de camera achteraan. Of BeReal die concurrentiestrijd aankan, is nog even afwachten.

Ondertussen zijn we wel heel benieuwd of jij al met BeReal experimenteert? Deel gerust jouw bevindingen met jade@ilikemedia.be.