Elk jaar brengt onderzoeks- en innovatiehub imec in kaart hoe digitaal de Vlaming is. Wij kregen van imec vorige week al een preview van de digimetercijfers die eind 2018 verzameld werden bij 4547 Vlamingen.
(Opgelet: De digimetercijfers starten vanaf 16 jaar. Wie cijfermateriaal zoekt over kinderen en jongeren (9-18j) kan terecht bij Apestaartjaren.)
We ploegden ons doorheen de berg cijfers en konden alvast deze 9 lessen trekken:
1. Meer dan 80% heeft een smartphone
Al sinds 2014 zijn er in Vlaanderen meer mensen met een smartphone dan met een klassieke gsm. Die trend zet zich in 2018 gestaag door. Opvallend is dat zelfs het tablet-bezit nu lichtjes aan het teruglopen is.
Ook opvallend: voor het eerst hebben ook meer senioren (65+) een smartphone (52%) dan een gsm (50%).
2. De revival van de e-mail
Na jaren van daling maakt e-mail in 2018 een opmerkelijke comeback: 69% gebruikt nu e-mail op dagelijkse basis. Een echt aanwijsbare reden daarvoor is er niet. Wij zijn in elk geval benieuwd of deze trend zich volgend jaar verder zet.
Maar de strategie van Studio Brussel om in 2018 een wekelijkse nieuwsbrief te lanceren, toont aan dat we wel degelijk van een kleine revival mogen spreken.
Het SMS-gebruik neemt intussen verder af: nog maar de helft sms’t elke dag. Het zijn dan vooral de mobiele berichtendiensten WhatsApp en Messenger die hiervan profiteren. Toch is sms nog altijd populairder dan eender welke van de andere berichtendiensten.
3. Vlamingen gebruiken steeds meer sociale media
Het is opvallend: geen enkel van de 6 grote sociale media in Vlaanderen (Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest en Twitter) moet in 2018 terrein prijsgeven.
Bekeken over de hele populatie is Instagram (+7%) de grootste stijger. Pinterest en Twitter stagneren. Maar ook Facebook wist weer 3% meer maandelijkse gebruikers te bekoren in 2018.
4. Instagram zet opmars verder
37% van de Vlamingen gebruikt Instagram intussen minstens eenmaal per maand. Instagram zet daarmee de stijgende trend van de voorbije jaren verder.
In de categorie 25-34-jarigen is de stijging het grootst (+12%). Bij studenten (16-24j) lijkt stilaan het verzadigingspunt bereikt. Ook hier zien we een opmerkelijke groei bij een ouder publiek. Dubbel zoveel 55-plussers gebruikten in 2018 Instagram in vergelijking met 2017.
Zelf met je organisatie aan de slag met Instagram? Op 16 mei en 5 december organiseren we dit jaar nog 2 dagopleidingen over Instagram. In ons aanbod voor ondernemers geven we korte workshops ‘Starten met Instagram’ en ‘Meer halen uit Instagram’
5. Facebookgebruik stijgt enkel nog bij 45+
Driekwart van de Vlamingen (74%) zijn nog altijd actieve (maandelijkse) gebruikers van Facebook. Die stijging met 3% ten opzichte van 2017 heeft Facebook wel volledig te danken aan de stijging bij 45-plussers. Bij 65-plussers is de stijging het grootst (+11%)
Waar verliest Facebook terrein? Merkwaardig genoeg niet bij de tieners en twintigers, maar vooral in de leeftijdscategorie 35-45 jaar (-7%).
Zelf met je organisatie aan de slag met Facebook? Op 25 april en 26 september organiseren we dit jaar nog 2 dagopleidingen over Facebook. In ons aanbod voor ondernemers geven we korte workshops ‘Meer interactie uitlokken met je Facebookpagina’ en ‘Facebookgroepen inzetten’.
6. Socialemediagebruik stijgt sterkst bij 65plussers
Goed nieuws voor wie een ouder doelpubliek heeft. Ook de 65plussers ontdekken nu massaal sociale media. Op een jaar tijd stijgt het aantal dagelijkse gebruikers van 52 naar 69 procent.
In alle andere leeftijdscategorieën zit dat cijfer boven de 80%. Bij 16-34 jarigen is dat zelfs 99%.
7. WhatsApp groeit sterk, Snapchat verliest terrein
Waar komt die stijging in het gebruik van mobiele berichtendiensten vandaan? Net als bij het gebruik van sociale media, merken we ook hier vooral een stijging op bij een ouder publiek. In de categorie 45-54-jarigen stijgt het gebruik maar liefst met 16%.
Bij jongeren (16-24j) blijft het gebruik van WhatsApp hangen op 38%. Zij gebruiken liever Messenger (75%). Wellicht omdat het daar een pak eenvoudiger is om contact te zoeken met iemand van wie je enkel de naam kent.
Snapchat krijgt in de leeftijdscategorie 16-24 jaar ook een tik: het daalt 6% naar 39% dagelijkse gebruikers. Het blijft wel een uitgesproken app voor tieners en studenten. De percentages boven 25 jaar zijn verwaarloosbaar klein.
8. Multimediale verhalen blijven populair
Nog nooit was er zo veel online videocontent als in 2018. En wellicht zullen we over 2019 hetzelfde mogen zeggen. Netflix (+13%) is de grootste stijger, maar daar kun je als doorsnee organisatie of ondernemer niet veel mee doen, natuurlijk.
Een interessantere trend die je op dat vlak best in de gaten houdt, is de lancering van multimediale verhalen op sociale media. Zo vertelde de Nederlandse Spoorwegen de thriller ‘Ontspoord‘ via WhatsApp, zijn er plannen voor de fictiereeks ‘Instaverliefd‘ op Instagram TV en zie je dat ook VRT en Vier series aanbieden via YouTube. Denk maar aan ‘Dertigers‘ of ‘WTFock‘
Zelf met multimediale verhalen aan de slag? Check dan zeker onze opleidingen over Online Video, Animatievideo en Storytelling.
9. Podcasts bereiken vooral hoger opgeleide dertigers
Naast inzetten op video, loont het voor jouw organisatie misschien ook wel de moeite om de kaart van audio te trekken en eens de piste van de podcasts te onderzoeken.
Podcasts winnen aan populariteit in Vlaanderen. 12% luistert maandelijks naar podcasts. De meest actieve luisteraars zijn de 35-44-jarigen. Podcastliefhebbers hebben ook vaker een Bachelor- of Masterdiploma.
Download het volledige rapport
Lees je graag het volledige rapport? Of bekijk je alle grafieken liefst nog even in detail? Je vindt alles netjes verzameld op de website van imec.
Met deze cijfers aan de slag gaan in je communicatiestrategie?
Op dinsdag 21 mei geven een opleiding Contentstrategie, waarbij we onder andere vertrekken vanuit deze cijfers om een strategisch plan en contentplanning op te stellen voor jouw organisatie.
Nog veel meer mee doen? Check dan zeker ook een van onze 17 dagopleidingen over over Facebook, nieuwsbrieven, LinkedIn, Instagram, online video, …