Elke twee jaar onderzoekt Apestaartjaren het mediabezit en -gebruik van kinderen en jongeren (6-18j) in Vlaanderen. Op 17/5 stelden ze de onderzoeksresultaten voor in Gent, op de gelijknamige studiedag. En daarin zit uiteraard heel veel interessant cijfermateriaal om je communicatiestrategie als organisatie op af te stemmen. Zeker voor wie jongeren als doelpubliek heeft.
Onze Kristof was er op de studiedag ook bij als deelnemer en spreker. Wat heeft hij onthouden uit dit onderzoek? Hij vat hieronder de opmerkelijkste conclusies voor de Vlaamse jongeren (12-18 jaar) voor jullie even samen.
1. Mobiel internet breekt massaal door
95% van de jongeren (12-18j) in Vlaanderen heeft intussen een eigen smartphone. In de derde graad is dat zelfs 97%. En ze gebruiken die voor zowat alle mogelijke functies.
Opmerkelijk is dat de Vlaamse jongeren met hun smartphone nu stilaan ook echt overal en altijd online zijn. 83% heeft intussen een data-abonnement voor zijn smartphone. In 2016 was dat nog maar 63%.
Welke mobiele toestellen gebruiken ze nog allemaal?
2. Het Facebook-monopolie brokkelt af
Facebook verliest terrein ten opzichte van het vorige onderzoek in 2016: Het daalt van 87% naar 82% actieve gebruikers. Maar het is daarmee bij jongeren nog altijd het meest gebruikte sociale netwerk in Vlaanderen.
De manier waarop jongeren het gebruiken, is wel aan het veranderen: meer en meer is Facebook voor hen het venster op de wereld, een startpagina, waar ze vooral rondkijken, maar zelf nog weinig doen.
“Een facebookprofiel is voor jongeren vergelijkbaar met een e-mailadres” zegt Delphine Bastien van Mediaraven. “Het is praktisch om het te hebben, maar eigenlijk doe je er weinig mee.”
3. Instagram populairder dan ooit
Waar zijn jongeren dan wel actief? Op Instagram! Met 79% is het bij Vlaamse jongeren bijna even populair als moederbedrijf Facebook. Maar liefst 62% deelt elke maand foto’s. 73% liket dagelijks!
4. Snapchat houdt stand
Toen Instagram ook stories lanceerde, leek het er voor Snapchat niet zo goed uit te zien. Maar in Vlaanderen is daar weinig van te merken. Integendeel: Snapchat stijgt nog in gebruik: 79% van de Vlaamse jongeren gebruikt het nu.
Al moeten we wel concluderen dat jongeren het vooral gebruiken om privéberichtjes te sturen (‘snaps’). Stories zijn veel minder populair (68%), maar – opmerkelijk – wel nog altijd populairder dan de Instagram Stories (44%).
Wel belangrijk om weten: deze cijfers dateren van voor de restyling in februari 2018 die op weinig begrip kon rekenen bij de gebruikers.
5. Muziek luisteren via… YouTube
Ook opmerkelijk: het populairste platform om muziek te luisteren, is eigenlijk een videoplatform. Het is nog altijd een minderheid van de Vlaamse jongeren die zelf filmpjes op YouTube oplaadt, maar als het gaat om muziek luisteren dan laat het met 85% concurrenten Spotify (50%) en Apple (21%) ver achter zich.
Oh, en video kijken? Dan doet 61% ook, al krijgen ze daar stilaan de hete adem van Netflix (51%) in de nek.
6. Messenger even populair als SMS
De sms wordt al enkele jaren doodverklaard, maar toch houden ook onze Vlaamse jongeren hardnekkig vast aan sms’en. Wel opvallend: Messenger is intussen zo goed als even populair. WhatsApp stijgt ook sterk, maar lijkt bij jongeren (12-18j) veel minder potten te breken dan Messenger.
Meer cijfers?
Mediaraven en Mediawijs verzamelden nog veel meer cijfermateriaal over het mediagebruik van Vlaamse kinderen en jongeren op www.apestaartjaren.be.