Een goed voorbereide planning voor je sociale media is al half gewonnen. Maak dus van de iets rustigere periode in de zomer alvast gebruik om een pak straffe posts te bedenken voor het najaar.
Hier bij I Like Media zijn we uiteraard fan van een welgemikte inhaakpost op een zogenaamde ‘top topical’: een speciale dag van het jaar die relevant is voor jouw merk en voor je doelpubliek.
Denk aan Pasen, Moederdag, gedichtendag of de Ronde van Vlaanderen. Ook dit najaar staan er heel wat interessante dagen op het programma, waar je duchtig op kunt inhaken.
We zetten je graag alvast op weg met een paar inspirerende voorbeelden:
01/09 – De eerste schooldag
Alle kinderen terug naar school, de boterhammen gesmeerd en de boekentassen gevuld. Voor elke ouder is dit een top topical van formaat.
Kun je dat ook vertalen naar jouw eigen zaak? Zeker! Zo bewijst Tuinaanleg Damen uit Wuustwezel.
16-22/09 – Week van de mobiliteit
Elk jaar zetten we tussen 16 en 22 september duurzame mobiliteit in de kijker. Met de strapdag, de autoloze zondag en een pak andere acties… Ideaal om je fietsende collega’s of klanten eens extra in de kijker te zetten? L&S Housekeeping geeft alvast het goede voorbeeld.
04/10 – Werelddierendag
Beestjes scoren altijd op sociale media! En dat wisten ze ook in Oostkamp. Via de ‘Jouw beurt’ sticker in de Instagram-stories daagden ze hun inwoners uit om een foto van zichzelf met hun huisdier in te sturen. Interactie gegarandeerd!
22/10 – CAPS LOCK DAY
Iedereen weet: volledige zinnen in hoofdletters gebruiken in je communicatie doe je beter niet. Het is slecht leesbaar en komt heel schreeuwerig over. Behalve op 22 oktober… Dan mag je eens helemaal loos gaan op CAPS LOCK DAY.
Nu, je kunt het uiteraard een pak origineler aanpakken dan gewoon de caption van je social media posts in hoofdletters zetten. Kijk maar naar wat Fleurop deed:
31/10 – Halloween
Spinnen, pompoenen, spoken en ander gegriezel. Mogelijkheden genoeg om horrorscenario’s te bedenken voor op je sociale media, niet?
Bij MIVB postten ze alvast hun ‘horror-reiziger’:

Nog meer top topicals?
Check onze toptopical-kalender en ontdek meer dan 1000+ inhaakdata!
28/11 – Black Friday
Black Friday is de laatste jaren overgewaaid uit de Verenigde Staten als hét feest van de ongebreidelde koopzucht. Wil je ook aan jouw klanten kleine of grote kortingen geven? Zeker doen.
Maar misschien wil je die dag ook wel aangrijpen om net een punt te maken? Dat is wat Bibliotheek Utopia in Aalst deed.
1/12 – Spotify Wrapped
Begin december krijg je van Spotify altijd je jaarlijkse muziekoverzicht. Fijn voor jezelf om te zien naar welk muziek je vooral luisterde het afgelopen jaar. Maar ook leuk om als organisatie op in te spelen.
Agentschap Wonen pakte het zo aan, bijvoorbeeld:
6/12 – Sinterklaas
Wie zoet is, krijgt… originele posts? Zeker dadde! Wie origineel inhaakt op de Sint, scoort altijd op sociale media.
Collect and Go maakte er zelfs een leuk spelletje van.
25/12 – Kerstmis
Als je doelgroep massaal Kerstmis viert, dan vier je op je sociale media toch gewoon mee? Dubbele punten als je een relevante link vindt met de producten of diensten die je organisatie aanbiedt.
11/10 dus voor immokantoor Habicom.
31/12 Oudjaar / Nieuwjaar
Een nieuw jaar vieren: dat is kroketjes boefen, champagne laten, knallen, beste wensen uitdelen en cadeautjes geven?
En wat dat laatste betreft… Daar maakte Rode Kruis Vlaanderen een geniale inhaker vorig jaar.

Inspiratiesessie: ‘Inhaken als een pro’
Christophe Toye inspireert je op 12 augustus over de zin en onzin van top topicals tijdens een webinar van 1 uurtje.