3 tips om je nieuwsbrieven te verbeteren

door | 7/11/2018

Tip 1: Personaliseer je nieuwsbrief

Persoonlijk aangesproken worden in je nieuwsbrief? Informatie op maat van jouw locatie krijgen? Ja, dat doet ons sneller een nieuwsbrief lezen.

Voorbeeld van de FOS Scouting nieuwsbrief, waar de aanhef altijd refereert naar de lezer. Wie zou deze mail niet lezen?

In de meeste mailprogramma’s kan je gepersonaliseerde velden toevoegen met de ‘Merge Tags’. Om Merge Tags te gebruiken moet je de juiste velden vragen wanneer je gebruiker zich intekent op je nieuwsbrief.

Enkele interessante vragen die je kan stellen om te personaliseren:

  • Voornaam: als je je lezer rechtstreeks wil aanspreken
  • Geboortejaar (niet datum!): als je wil segmenteren op leeftijd
  • Postcode: als je op locatie wil versturen
  • Type lezer: als je nieuwsbrieven wil sturen naar leden, bestuursleden, leveranciers, klanten …

Tip 2: Beperk het aantal items in je nieuwsbrief

Niemand zit te wachten op een ellenlange nieuwsbrief met héél veel informatie. Immers, niemand leest graag grote, lange teksten op een scherm. Ook jouw abonnee niet.  Beperk daarom je nieuwsbrief  tot een item of 3–4. Zo krijgt de lezer een snel overzicht van jouw boodschappen. Het komt luchtig en kort over, waardoor je lezer gemakkelijk de info over jouw organisatie kan absorberen.

7 hamburgermenu’s in MacDo

Heb je toch meer items die je wenst te verspreiden? Ga nooit over 7 items. De menselijke geest kan tot 7 items makkelijk onderscheiden. Denk maar aan 7 dwergennamen, 7 zonden, 7 dagen in de week, 7 hamburgermenu’s in de MacDonals, …

Nog beter is om een tweede nieuwsbrief te maken. Heb je 7 of meer items, deel je nieuwsbrief op in 2 nieuwsbrieven van 3 à 4 items.

Vaste verstuurdatum? Niet van wakker liggen …

Veel organisaties hebben een vast moment in de week/maand waarop ze hun nieuwsbrief versturen. We moedigen dit aan, maar je lezer ligt er niet van wakker. Onderzoek van AG consult wees uit dat een lezer er niet van maakt dat je meerdere nieuwsbrieven per week/maand verstuurt, zolang je

  1. Goede, interessante content verstuurt
  2. Niet spamt

2 à 3 nieuwsbrieven per week kunnen zeker!

Tip 3: Wees to-the-point

Een tekst voor een nieuwsbrief moet geen roman zijn. Integendeel, hoe korter hoe beter. Je lezer heeft zeker al voorkennis  en hij wil weten wat je aanbiedt. Beperk je tekst dan ook tot datgene wat je lezer moet weten. Een goede tekst in een nieuwsbrief moet dus kort zijn, wij adviseren maximaal 3 zinnen waarin je kort schetst wat de lezer moet weten.

Korter dan dit, kan wellicht niet.

Lay-out helpt het leesvermogen

  • Accentueer woorden door ze in het vet te plaatsen. Het oog valt hier veel sneller op en de informatie wordt sneller opgenomen.
  • Onderstreep geen woorden in een nieuwsbrief. Onderstreepte woorden lijken op links en mensen gaan er vanuit dat je op die woorden kan klikken.
  • Zorg voor witruimte in en rond je zinnen. Witruimte zorgt voor rust in je nieuwsbrief en verlaagt de kans dat een tekst ‘te druk’ overkomt.
  • Ook opsomstreepjes en bullets zorgen ervoor dat de lezer snel de informatie leest.

Extra tip: de onderwerpregel

De onderwerpregel is het allereerste, en enigste, wat een lezer van je nieuwsbrief te zien krijgt. Daarop beslist hij om de nieuwsbrief te openen of te verwijderen. En meestal is het dat laatste … Met deze 5 tips maak je een betere onderwerpregel!

Meer weten?

 

 

De Toptopical-kalender van 2025 aan je muur

We drukten een handige poster om op te hangen in je kantoor. Zo vergeet je nooit nog een speciale dag!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2025!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

10 tips om betere teksten te schrijven

10 tips om betere teksten te schrijven

Bij I Like Media houden we van heldere taal. Want waarom zou je de communicatie met je doelpubliek moeilijker maken dan het al is? Wij zijn alvast heel grote fan van het #HeerlijkHelder project van de Vlaamse Overheid. In onze...

Lees meer