5 tips voor een betere onderwerpregel in je nieuwsbrief

door | 17/02/2017

De onderwerpregel is het allereerste, en enigste, wat een lezer van je nieuwsbrief te zien krijgt. Daarop beslist hij om de nieuwsbrief te openen of te verwijderen.

En meestal is het dat laatste …

5 tips:

1. Lengte telt!

Maak je onderwerpregel niet te lang. Lange teksten worden niet gelezen en op mobiele apparaten al helemaal niet.

Probeer je onderwerpregel onder de 50 tekens te houden.

Grootste dooddoener in de onderwerpregel: het woord ‘nieuwsbrief‘ (-20% open rate). Dat woord mag je al schrappen.

2. Vertel over de inhoud

Een goede onderwerpregel vertelt wat in de mail staat.

Onderwerpregels zoals ‘nieuwsbrief activiteiten maart’ spreken niet aan.

Geef in de onderwerpregel kort de inhoud aan en eventueel wat je van de lezer verwacht.

Tip: schrijf het zoals je het tegen een goede vriend zou zeggen.

  • Kom je ook paaseieren rapen?
  • Fietstocht naar West-Vleteren
  • Frozen en uitstap naar Bellewaarde
  • Ken je deze 3 nieuwe visies op kinderopvang al?
  • Het kustactieplan kort samengevat

3. FOMO (Fear Of Missing Out)

Sinds sociale media de wereld heeft veroverd, willen we zo weinig mogelijk leuke momenten missen.

Toon daarom aan je lezers wat ze mogelijk kunnen missen. Speel hiervoor in op dwingendheid, nostalgie, hoop, onwetendheid, goede herinneringen, exclusiviteit

bijvoorbeeld:

  • Ga morgen goedkoper naar Gabriël Rios
  • Géén eindejaarsquiz zonder jou!
  • Yoga helpt je om terug rust te vinden
  • Heb je al van ‘nudging’ gehoord?
  • Enkel voor leden: busuitstap naar Spa

4. Nummertjes en lijstjes

Doordat veel onderwerpregels uit woorden bestaan, vallen getallen des te meer op. Zeker als die getallen financiële gevolgen kunnen hebben:

  • 15 euro korting op een Go-Pass met je ledenkaart
  • Kan jij 10 km meewandelen voor het goede doel?
  • 5 redenen om naar onze nieuwjaarsreceptie te komen
  • Nog 10 kaarten voor het optreden van Sioen vanavond

Opgelet:

Vermijd woorden in hoofdletters en spam-gevoelige tekens zoals #, @, €, &, %, $ …

5. Als … dan …

Ofwel: de belofte. Indien je lezers aan een voorwaarde voldoen, …

 

dan zouden ze je nieuwsbrief moeten lezen.

  • Hondeneigenaars: zin in een wandeltocht aan zee?
  • Goedkopere babykledij? Tweedehandsbeurs 18 febr.
  • Zoek je goedkope webhosting voor je vereniging?
  • Gezocht: amateur-kunstenaars voor ons grote project
  • Gitaaropleiding zonder notenleer in 10 uur

 

Naast je onderwerpregel zijn er nog andere factoren die het succes van je nieuwsbrief bepalen:

  • maak een goede mix van onderwerpen
  • bepaal je leesdoel
  • speel in op verwachtingen van je publiek
  • time het versturen van je nieuwsbrief
  • segmenteer je inschrijvers
  • Lay-out en tekstopmaak

Succes!

Bronnen: AG Consult, Sumo, Wordstream

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens