CASE: Hoe KC Nona haar mailing optimaliseerde

#

Op 5 mei gaven we in het open aanbod van onze partner Creatief Schrijven de opleiding ‘Schrijven voor digitale nieuwsbrieven’. Onder de deelnemers was ook An van Kunstencentrum Nona uit Mechelen aanwezig.

Doorheen de opleidingsdag – en in de dagen eropvolgend – sleutelden we aan hun mailing. Niet met gigantisch ingrijpende wijzigingen, maar met kleine details die het verschil kunnen maken.

Omdat we iedereen graag inspireren om betere nieuwsbrieven en mailings te maken, delen we hieronder graag even hoe KC Nona onze tips heeft toegepast.

Eerste versie

Zo zag de eerste versie van de mailing van KC Nona eruit:

DREK - eerste versie

Waar heeft KC Nona aan gewerkt?

  1. De eerste versie was vooral heel veel tekst. Als lezer moest je eerst 20 regels biografie over de auteur doorspartelen vooraleer je aan de essentie toekwam. KC Nona draaide de trechter om en begon met de essentie voor de lezer, om daarna pas naar de achtergrond van de auteur over te gaan.
  2. Grote blokken tekst in cursief zijn moeilijk om te lezen, cursief werd dus gebannen uit de mailing.
  3. Zachter enters (= nieuwe regel beginnen in plaats van witregel) geven je tekst een heel onevenwichtig beeld. Dat merk je in het onderste deel van de eerste mailing. In de finale versie werkte KC Nona enkel met blokken tekst die aaneensluiten, en gescheiden worden door witregels.
  4. Ook opsommingstekens geven je tekst structuur. De biografie van Maja herwerkte KC Nona tot 3 overzichtelijke blokjes. De meerwaardezoeker kan nu doorklikken naar de site om daar meer achtergrondinfo over stuk en auteur te lezen en beluisteren.
  5. Een quote kan werken als binnenkomer om de aandacht te trekken, maar je maakt die quote best niet te lang. Anders verliest die zijn kracht. KC Nona koos er daarom voor om in de finale versie een krachtige quote van 1 regel over te houden als binnenkomer van de nieuwsbrief, om zo de lezer meteen bij het nekvel te grijpen.
  6. De call to action was in de eerste versie ‘Tickets’ en stond helemaal onderaan. In de finale versie volgt er na de eerste alinea al een eerste trigger om tickets te kopen, en dan helemaal onderaan nog eens. In de call to action staat nu ook steevast een werkwoord. Ook de titel ‘wanneer – waar- wat – wie – watkostdat’ vervingen ze door ‘Reserveer DREK’.

Finale versie

Het resultaat mag gezien worden: KC Nona maakte haar mailing een pak duidelijker en efficiënter voor haar lezers.

DREK - finale versie

Meer weten?

Meer weten over goede digitale nieuwsbrieven maken? Check onze kalender voor de volgende opleiding.

Gerelateerd