Zo zet je sociale media in in de Vastgoedsector

door | 23/01/2017

Ik begeleid dit voorjaar 15 opleidingen over sociale media en Facebook voor VIVO (Vlaams Instituut Vastgoedopleiding). Als voorsmaakje voor de opleidingen die eind januari starten overal in het land, geef ik alvast 5 basisregels mee voor wie met sociale media wil scoren.

1. Deel content die aansluit bij je doelpubliek

Als je met vastgoed bezig bent, heb je vaak een vluchtig publiek. De kunst bestaat er dus in om goed na te denken wie je doelpubliek is en wat ze graag lezen. En dan gaat dat verder dan elke dag nieuwe panden posten op Facebook. Denk ook na over artikels die kopers info geven over leningen, verbouwtips of subsidies. De pagina van Vastgoed Dewaele illustreert dat perfect. 

2. Speel in op wat er over je gezegd wordt

Als mensen op zoek zijn naar een huis, laten ze dat vaak weten op sociale media, in de hoop dat hun online vrienden hen tippen over interessante panden die te huur of te koop staan. Op een openbaar netwerk als Twitter kun je zo met een simpele zoekopdracht op #nieuwhuis, #huizenjacht of #huistekoop gemakkelijk volgen wat er over die thema’s gezegd wordt. En wie weet kun je zo wel de dialoog aangaan met een twitteraar op zoek naar een nieuwe woning?

3. Babbel met de mensen

Als je je op sociale media begeeft, dan stel je je open voor sociale interactie. Wees dus voorbereid om de vragen van mensen die je krijgt via Facebookberichten, tweets, WhatsApp of Snapchat.

 

4. Vertel verhalen

Sociale media maken van je bedrijf een soort van soap, waarbij elke week weer andere verhaallijnen aan bod komen. Zeker bij grote bouwprojecten kun je daar handig op inspelen: de eerste steenlegging, de sloop van een oude fabriek, de eerste bewoners van een nieuwbouwproject, …

In Gent richtten ze voor het nieuwe stadsdeel Tondelier zelfs een eigen Instagram-account op waarbij je de vorderingen van de bouwwerken op de voet kunt volgen. Maar even goed krijg je er interviews met politici en buurtbewoners en weetjes over de buurt.

5. Ontsluit je content via de juiste kanalen

Visuele communicatie werkt beter dan tekstuele communicatie. Denk dus in je communicatie op sociale media na over een goede mix tussen audio, video, foto en tekst.

Om die multimediale concepten te ontsluiten, bestaan er heel wat gespecialiseerde netwerken: Flickr (foto), YouTube (video), Slideshare (Powerpoints), Issuu (PDF’s), Infogram (grafieken), Piktochart (Infographics), Soundcloud (audio) en ga zo nog maar even verder.

Meer weten over hoe je sociale media inzet als vastgoedmakelaar? Dit voorjaar organiseert VIVO zowel een opleiding ‘Sociale media strategisch inzetten’ als ‘Meer halen uit je Facebookpagina’.

 

(Dit artikel verscheen ook in Vastgoedflitsen, het vakblad van VIVO Vastgoed)

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer