Ik begeleid dit voorjaar 15 opleidingen over sociale media en Facebook voor VIVO (Vlaams Instituut Vastgoedopleiding). Als voorsmaakje voor de opleidingen die eind januari starten overal in het land, geef ik alvast 5 basisregels mee voor wie met sociale media wil scoren.
1. Deel content die aansluit bij je doelpubliek
Als je met vastgoed bezig bent, heb je vaak een vluchtig publiek. De kunst bestaat er dus in om goed na te denken wie je doelpubliek is en wat ze graag lezen. En dan gaat dat verder dan elke dag nieuwe panden posten op Facebook. Denk ook na over artikels die kopers info geven over leningen, verbouwtips of subsidies. De pagina van Vastgoed Dewaele illustreert dat perfect.
2. Speel in op wat er over je gezegd wordt
Als mensen op zoek zijn naar een huis, laten ze dat vaak weten op sociale media, in de hoop dat hun online vrienden hen tippen over interessante panden die te huur of te koop staan. Op een openbaar netwerk als Twitter kun je zo met een simpele zoekopdracht op #nieuwhuis, #huizenjacht of #huistekoop gemakkelijk volgen wat er over die thema’s gezegd wordt. En wie weet kun je zo wel de dialoog aangaan met een twitteraar op zoek naar een nieuwe woning?
3. Babbel met de mensen
Als je je op sociale media begeeft, dan stel je je open voor sociale interactie. Wees dus voorbereid om de vragen van mensen die je krijgt via Facebookberichten, tweets, WhatsApp of Snapchat.
Het moment na een paar weken weer in eigen bed. Door de kou nest uitgestuurd. #tijdomteverhuizen #duurtlang #denbosch #huizenjacht #huren
— Wouter van Heeswijk (@photonase) 3 januari 2017
4. Vertel verhalen
Sociale media maken van je bedrijf een soort van soap, waarbij elke week weer andere verhaallijnen aan bod komen. Zeker bij grote bouwprojecten kun je daar handig op inspelen: de eerste steenlegging, de sloop van een oude fabriek, de eerste bewoners van een nieuwbouwproject, …
In Gent richtten ze voor het nieuwe stadsdeel Tondelier zelfs een eigen Instagram-account op waarbij je de vorderingen van de bouwwerken op de voet kunt volgen. Maar even goed krijg je er interviews met politici en buurtbewoners en weetjes over de buurt.
5. Ontsluit je content via de juiste kanalen
Visuele communicatie werkt beter dan tekstuele communicatie. Denk dus in je communicatie op sociale media na over een goede mix tussen audio, video, foto en tekst.
Om die multimediale concepten te ontsluiten, bestaan er heel wat gespecialiseerde netwerken: Flickr (foto), YouTube (video), Slideshare (Powerpoints), Issuu (PDF’s), Infogram (grafieken), Piktochart (Infographics), Soundcloud (audio) en ga zo nog maar even verder.
Meer weten over hoe je sociale media inzet als vastgoedmakelaar? Dit voorjaar organiseert VIVO zowel een opleiding ‘Sociale media strategisch inzetten’ als ‘Meer halen uit je Facebookpagina’.
(Dit artikel verscheen ook in Vastgoedflitsen, het vakblad van VIVO Vastgoed)