Meer dan 2000 Vlamingen (+15 jaar) werden ook in 2016 bevraagd naar hun mediabezit-en gebruik. Het resultaat is de nieuwe Digimeter door imec: dé stand van zaken over digitale media in Vlaanderen. In het Digimeter-rapport lees je de laatste trends en cijfers over het gebruik van devices, tv en video, radio, nieuwsconsumptie, sociale media en gaming. Maar wat zijn dan de statistieken die je als communicatieprofessional kan gebruiken? We vatten het graag voor je samen.
Digibesitas versus digi-‘strugglen’
Eerst en vooral haalt de Digimeter dit jaar 4 types Vlamingen aan op basis van mediagebruik en attitude. Het kan interessant zijn om te kijken binnen welke categorie jouw doelgroepen behoren om zo de communicatiemix van jouw organisatie te bepalen.
- De disrupters (24%): het online media gebruik primeert voor deze groep. Het zijn personen jonger dan 30 jaar die erg vaak hun smartphone gebruiken en het meeste van hun tijd spenderen aan sociale media.
- De cumulators (39%): traditionele en online media worden door deze iets oudere leeftijdsgroep naast elkaar gebruikt. Ze spenderen veel tijd aan het volgen van nieuws én aan sociale media. Ze gebruiken daarvoor toestellen zoals smartphones, tablets en wearables.
- De resistors (26%): deze oudste groep (50% is boven de 65 jaar) gebruiken vooral traditionele media en zijn het minst geïnteresseerd in het gebruik van digitale media.
- De strugglers (11%): deze groep mensen willen wél digitale media verkennen, maar ze missen de vaardigheden om deze technologieën te gebruiken. Ze consumeren daarom vooral traditionele media.
1 op 3 Vlamingen is afhankelijk van hun smartphone of sociale media. 13% is zelfs digibees: verslaafd aan digitale media. Digibesitas is zeker geen nieuw fenomeen, maar het is wel opvallend dat het vooral twintigers zijn die er last van hebben. Maar liefst 55% van de 20- tot 29-jarigen zegt afhankelijk te zijn van smartphone én sociale media. Thema’s zoals digital detox, digitale vrijheid, mediawijsheid, … zullen in 2017 dus zeker op de agenda blijven staan
YouTube, Instagram en Pinterest zijn populair
In 2016 bereikt het gebruik van sociale media alweer een hoogtepunt: bijna 4 op 5 Vlamingen melden zich minstens maandelijks aan! Facebook blijft het populairste sociale netwerk maar bij jongeren is de hype voorbij: voor slecht 4 op de 10 jongeren is Facebook nog het belangrijkste platform. Meer dan de helft van de ‘disrupters’ gebruikt minstens 4 verschillende sociale netwerken.
Opvallende stijgers zijn Pinterest (15% van de Vlamingen gebruikt het) en Instagram (25%). Maar liefst 61% van de 15- tot 29-jarigen gebruikt het en 39% van de 20-tot 29-jarigen gebruikt Instagram intensief (= minstens 1u per dag).
Snapchat voor jongeren, WhatsApp voor 30-plussers
SMS blijft in 2016 nog steeds overeind als vaakst gebruikte berichtvorm: 69% van de Vlamingen gebruikt SMS dagelijks. De concurrentie komt van Facebook Messenger: 40% gebruikt dit medium dagelijks en ook bij jongeren is deze communicatievorm meer populair geworden (73%). In contrast met WhatsApp: 34% van de jongeren gebruikt het en dat is 2% minder dan in 2015. Bij 30-tot 49-jarigen heeft WhatsApp dan weer een sprong vooruit: 42% gebruikt WhatsApp dagelijks.
Jongeren zitten dan weer massaal op Snapchat. In de groep 15-tot 29-jarigen gebruikt 48% Snapchat dagelijks.
Ook e-mail blijft een dagelijkse gewoonte van 2 op 3 Vlamingen, behalve voor de tieners: slechts 17% bekijkt dagelijks zijn of haar e-mails!
Televisies en smartphones spannen de kroon
Anno 2017 is er nog steeds 6% van de Vlamingen die geen enkel geconnecteerd toestel in huis hebben. Maar het merendeel van de Vlamingen heeft ondertussen méérdere digitale devices in huis. Op nummer 1 van meest gebruikte device staat de televisie en ook het bezit van een Smart TV is gestegen naar 40% van de Vlamingen (in 2015 was dit nog maar 29%).
Maar op de vraag ‘welke technologie kan je het minste missen?’ komt de smartphone als antwoord. Enkel 60-plussers geven nog de voorkeur aan televisie. Ook het bezit van smartphones blijft stijgen. In 2016 heeft 74% van de Vlamingen een smartphone, ten opzichte van 69% in 2015.
De smartphone wordt, vooral bij jongere leeftijdsgroepen, ook voor ‘alles’ gebruikt. Beeldmateriaal wordt bijvoorbeeld het vaakst bekeken via een smartphone. Daarbij zijn YouTube, sociale media en nieuwssites de belangrijkste bronnen. 1 op 3 Vlamingen bankiert mobiel via de smartphone en meer dan 40% leest het nieuws op het kleine scherm.
Nieuwkomer in 2016: de Virtual Reality-sets. 5,5% van de Vlamingen heeft een VR-bril thuis. Geen duur snufje, want de meest populaire set is de Google Cardboard, die je voor minder dan 20 euro in huis kan halen.
2016 was op digitaal vlak misschien niet zo een verrassend jaar, maar wel een jaar van bevestiging. De smartphone is definitief onmisbaar. Instagram bewijst een blijver te zijn die vele leeftijdsgroepen kan overtuigen. Snapchat is een belangrijk communicatiemiddel voor jongeren en e-mail wordt door hen nog amper gebruikt.