De feestelijke eindejaarsperiode trekt zich volop op gang. Al te vaak gaan organisaties dan op 23 december nog halsoverkop een stockafbeelding van een kerstboom met sneeuw posten “om toch iets te doen”. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Begin op tijd aan je contentplanning en zet al je posts voor de kerstperiode nu al klaar.
Inspiratie nodig? We zetten je graag op weg met enkele voorbeelden
1. Schrijf een nieuwjaarsbrief vol voornemens
Een nieuwjaarsbrief hoort bij 1 januari als een terrasje bij de zon. Logisch dat dat ook een goede inspiratiebron is voor content. Zo startte Straf Vastgoed 2024 met deze boodschap.
De Gentse unief ging in 2020 nog een stapje verder. Ze lieten hun studenten en volgers zélf wensen sturen. En niet zomaar, want je communiceerde op de iconische boekentoren.
2. Toon de kerstsfeer bij je organisatie
Een portie kerstkitsch? Sfeer gegarandeerd! Deel die vreugde op je sociale media. Wedden dat je er massa’s likes voor krijgt?
3. Doe mee met Ugly Christmas Sweater Day
De derde vrijdag van december is het altijd Ugly Christmas Sweater Day. Die dag ga je de hele dag werken in je lelijkste kersttrui.
Tip: tag je collega’s voor maximale impact!
4. Deel cadeautjes uit
Wie feestdagen zegt, zegt cadeautjes. Of bij de Nederlandse Spoorwegen: oliebollen.
In ruil voor goede voornemens of een anekdote trakteren vloggers de reizigers op wat lekkers. Smakelijk!
5. Foto’s uit de oude doos
Een portie nostalgie doet het altijd goed op sociale media. Dat bewijst VRT 1 ook met deze beelden uit het persoonlijk archief van de schermgezichten. Schattig!
6. Doe iets origineels met je product
Een top topical werkt pas écht als je een relevante link legt tussen de actualiteit en de producten, diensten en identiteit van je organisatie. Dat weten ze bij Colruyt ook.
Half Vlaanderen trekt eind december naar de supermarkt om lekkere kroketten te kopen. En dat zorgt voor een leuke knipoog op TikTok!
7. Maak een jaaroverzicht
Cijfers, grote of mooie momenten en andere hoogtepunten. Er valt ieder jaar wel wat terug te blikken. Dat kan met een eenvoudige fotodump of net dat tikkeltje meer.
Zelf lieten we ons eind 2022 inspireren door de jaarlijkse muzieklijstjes van Spotifygebruikers. En dat leverde deze wrapped via Instagram Stories op!
8. Experimenteer met AI
100% zeker zijn we het niet. Maar we durven vermoeden dat dit beeld van wielerwedstrijd Giro D’Italia gemaakt is met AI. Ze benutten alleszins een van de grootste troeven van de technologie: je fantasie de vrije loop laten gaan. Want geef toe: zelf zo’n foto maken, zou wel een héél dure inhaker worden?
9. Er is ook altijd… Mariah Carey
Tja. Hier hoeven we toch geen uitleg bij te geven? 😂
10. Maar post niet te vroeg!
Opgepast: volgens de ongeschreven regel mag Kerst pas aan bod komen als Sinterklaas voor bij is. Dat komt de Goedheiligman desnoods zelf uitleggen, ondervonden ze bij Intratuin.
@intratuinrosmalenYou better watch out… 😜🎄♬ original sound – Roxi Audios