De eindejaarsperiode trekt zich volop op gang. Al te vaak gaan organisaties dan op 23 december nog snel snel een stockafbeelding van een kerstboom met sneeuw posten. “om toch iets te posten”. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Begin op tijd aan je contentplanning en zet al je posts voor de kerstperiode nu al klaar.
Inspiratie nodig? We zetten je graag op weg met deze voorbeeldjes.
1. Maak goede voornemens
Laten we maar meteen zelf het goede voorbeeld geven: in 2019 postten de communicatietrainers van I Like Media elk hun wensen en goede voornemens voor het nieuwe jaar.
De Gentse unief ging in 2020 nog een stapje verder. Ze lieten hun studenten en volgers zélf wensen sturen. En niet zomaar, want je communiceerde op de iconische boekentoren.
2. Toon de kerstsfeer vanop kantoor
Een portie kerstkitsch in je (thuis)kantoor? Sfeer gegarandeerd! Deel die vreugde op je sociale media. Wedden dat je er massa’s likes voor krijgt?
Ook als dat niet van een leien dakje gaat…
Dit bericht bekijken op Instagram
3. Doe iets origineels met je product
Een heerlijke traditie… #kerst pic.twitter.com/J7LkD6A7ze
— Heineken NL (@Heineken_NL) December 22, 2015
4. Doe mee met Ugly Christmas Sweater Day
De derde vrijdag van december is het altijd Ugly Christmas Sweater Day. Die dag ga je de hele dag werken in je lelijkste kersttrui die ja maar kan vinden. Dat levert niet alleen leuk beeldmateriaal op, maar ook heel wat likes en comments! En je kunt je collega’s taggen voor een optimale impact.
5. Maak een interactieve kerstwens
6. Blik een heuse video in
Kan dat nog beter? Ja hoor! Bij het Jessa Ziekenhuis in Hasselt verschenen eerder deze filmpjes op hun Facebookpagina. In de tijd dat corona nog gewoon een biertje was, welteverstaan.
7. Doe een wedstrijdje
Met Kerst en Nieuw is het ook dé periode om cadeautjes uit te delen. Herinner je je deze van de NMBS nog?
8. Verwerk je eigen identiteit in je posts
Een Top Topical werkt pas wanneer je de actualiteit kunt linken met de identiteit van je organisatie. Bij Scouts en Gidsen Vlaanderen wensen ze je dus niet zomaar een gelukkig Nieuwjaar, maar ze verwerken hun belofteteken in hun communicatie, zodat het herkenbaar wordt voor hun doelpubliek.
En bij vastgoedkantoor Habicom weten ze natuurlijk alles van stalletjes.
View this post on Instagram
9. Maak een jaaroverzicht
Daar zijn de vrienden van Mediaraven weer. Eind vorig jaar maakten ze handig gebruik van de ‘beste vrienden’ op Instagram. Volgers die zich aanmeldden voor de lijst, kregen van 1 december to kerstavond iedere dag een digitale trend in hun feed. Interessant, leuk en grafisch mooi uitgewerkt!
Zelf vatten we 2020 samen aan de hand van een Gids. Een andere Instagram functie waarmee je creatief kan terugblikken.
10. Voor wie een iets groter budget heeft
Het Nederlandse leger trok alle registers open voor hun kerstwens in 2019. Een idee voor wie eens zot wil doen!