Zo vier je Kerst en Nieuwjaar op social media

door | 27/11/2024

De feestelijke eindejaarsperiode trekt zich volop op gang. Al te vaak gaan organisaties dan op 23 december nog halsoverkop een stockafbeelding van een kerstboom met sneeuw posten “om toch iets te doen”. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Begin op tijd aan je contentplanning en zet al je posts voor de kerstperiode nu al klaar.

Inspiratie nodig? We zetten je graag op weg met enkele voorbeelden

1. Schrijf een nieuwjaarsbrief vol voornemens

Een nieuwjaarsbrief hoort bij 1 januari als een terrasje bij de zon. Logisch dat dat ook een goede inspiratiebron is voor content. Zo startte Straf Vastgoed 2024 met deze boodschap.

De Gentse unief ging in 2020 nog een stapje verder. Ze lieten hun studenten en volgers zélf wensen sturen. En niet zomaar, want je communiceerde op de iconische boekentoren.

2. Toon de kerstsfeer bij je organisatie

Een portie kerstkitsch? Sfeer gegarandeerd! Deel die vreugde op je sociale media. Wedden dat je er massa’s likes voor krijgt?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by NMBS (@nmbs.be)

3. Doe mee met Ugly Christmas Sweater Day

De derde vrijdag van december is het altijd Ugly Christmas Sweater Day. Die dag ga je de hele dag werken in je lelijkste kersttrui.

Tip: tag je collega’s voor maximale impact!

4. Deel cadeautjes uit

Wie feestdagen zegt, zegt cadeautjes. Of bij de Nederlandse Spoorwegen: oliebollen.

In ruil voor goede voornemens of een anekdote trakteren vloggers de reizigers op wat lekkers. Smakelijk!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by NS (@ns_online)

5. Foto’s uit de oude doos

Een portie nostalgie doet het altijd goed op sociale media. Dat bewijst VRT 1 ook met deze beelden uit het persoonlijk archief van de schermgezichten. Schattig!

 

 

 

6. Doe iets origineels met je product

Een top topical werkt pas écht als je een relevante link legt tussen de actualiteit en de producten, diensten en identiteit van je organisatie. Dat weten ze bij Colruyt ook.

Half Vlaanderen trekt eind december naar de supermarkt om lekkere kroketten te kopen. En dat zorgt voor een leuke knipoog op TikTok!

7. Maak een jaaroverzicht

Cijfers, grote of mooie momenten en andere hoogtepunten. Er valt ieder jaar wel wat terug te blikken. Dat kan met een eenvoudige fotodump of net dat tikkeltje meer.

Zelf lieten we ons eind 2022 inspireren door de jaarlijkse muzieklijstjes van Spotifygebruikers. En dat leverde deze wrapped via Instagram Stories op!

8. Experimenteer met AI

100% zeker zijn we het niet. Maar we durven vermoeden dat dit beeld van wielerwedstrijd Giro D’Italia gemaakt is met AI. Ze benutten alleszins een van de grootste troeven van de technologie: je fantasie de vrije loop laten gaan. Want geef toe: zelf zo’n foto maken, zou wel een héél dure inhaker worden?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Giro d’Italia (@giroditalia)

9. Er is ook altijd… Mariah Carey

Tja. Hier hoeven we toch geen uitleg bij te geven? 😂

10. Maar post niet te vroeg!

Opgepast: volgens de ongeschreven regel mag Kerst pas aan bod komen als Sinterklaas voor bij is. Dat komt de Goedheiligman desnoods zelf uitleggen, ondervonden ze bij Intratuin.

@intratuinrosmalenYou better watch out… 😜🎄♬ original sound – Roxi Audios

De Toptopical-kalender van 2025 aan je muur

We drukten een handige poster om op te hangen in je kantoor. Zo vergeet je nooit nog een speciale dag!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2025!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens