Zo vier je Kerst en Nieuwjaar op social media

door | 2/12/2023

De eindejaarsperiode trekt zich volop op gang. Al te vaak gaan organisaties dan op 23 december nog snel snel een stockafbeelding van een kerstboom met sneeuw posten. “om toch iets te posten”. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Begin op tijd aan je contentplanning en zet al je posts voor de kerstperiode nu al klaar.

Inspiratie nodig? We zetten je graag op weg met deze voorbeeldjes.

1. Maak goede voornemens

Laten we maar meteen zelf het goede voorbeeld geven: in 2019 postten de communicatietrainers van I Like Media elk hun wensen en goede voornemens voor het nieuwe jaar.

De Gentse unief ging in 2020 nog een stapje verder. Ze lieten hun studenten en volgers zélf wensen sturen. En niet zomaar, want je communiceerde op de iconische boekentoren.

 

2. Toon de kerstsfeer vanop kantoor

Een portie kerstkitsch in je (thuis)kantoor? Sfeer gegarandeerd! Deel die vreugde op je sociale media. Wedden dat je er massa’s likes voor krijgt?

Ook als dat niet van een leien dakje gaat…

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

De #stadscampus kampt/walst met een koppige kerstboom… take5 #uantwerpen #bepaalmeedetoekomst #dewarmsteweek #kerstboom

Een bericht gedeeld door Universiteit Antwerpen (@uantwerpen) op

 

3. Doe iets origineels met je product

 

4. Doe mee met Ugly Christmas Sweater Day

De derde vrijdag van december is het altijd Ugly Christmas Sweater Day. Die dag ga je de hele dag werken in je lelijkste kersttrui die ja maar kan vinden. Dat levert niet alleen leuk beeldmateriaal op, maar ook heel wat likes en comments! En je kunt je collega’s taggen voor een optimale impact.

5. Maak een interactieve kerstwens

6. Blik een heuse video in

Kan dat nog beter? Ja hoor! Bij het Jessa Ziekenhuis in Hasselt verschenen eerder deze filmpjes op hun Facebookpagina. In de tijd dat corona nog gewoon een biertje was, welteverstaan.

 

7. Doe een wedstrijdje

Met Kerst en Nieuw is het ook dé periode om cadeautjes uit te delen. Herinner je je deze van de NMBS nog?

 

8. Verwerk je eigen identiteit in je posts

Een Top Topical werkt pas wanneer je de actualiteit kunt linken met de identiteit van je organisatie. Bij Scouts en Gidsen Vlaanderen wensen ze je dus niet zomaar een gelukkig Nieuwjaar, maar ze verwerken hun belofteteken in hun communicatie, zodat het herkenbaar wordt voor hun doelpubliek.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Altijd klaar voor een nieuw jaar!

Een bericht gedeeld door Scouts en Gidsen Vlaanderen (@scoutsgidsenvl) op

En bij vastgoedkantoor Habicom weten ze natuurlijk alles van stalletjes.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Habicom Vastgoed (@habicomvastgoed)

9. Maak een jaaroverzicht

Daar zijn de vrienden van Mediaraven weer. Eind vorig jaar maakten ze handig gebruik van de ‘beste vrienden’ op Instagram. Volgers die zich aanmeldden voor de lijst, kregen van 1 december to kerstavond iedere dag een digitale trend in hun feed. Interessant, leuk en grafisch mooi uitgewerkt!

Zelf vatten we 2020 samen aan de hand van een Gids. Een andere Instagram functie waarmee je creatief kan terugblikken.

10. Voor wie een iets groter budget heeft

Het Nederlandse leger trok alle registers open voor hun kerstwens in 2019. Een idee voor wie eens zot wil doen!

 

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens